Zebrapay, operatorul stațiilor de plată de tip self-service (sub brandul SelfPay), anunță o cifră de afaceri de peste 150 milioane de lei aferentă anului 2022, reprezentând un avans de 24% față de rezultatul obținut în anul precedent.

De asemenea, compania a înregistrat în 2022 o marjă brută de 52,87 mil. lei, cu aproximativ 50% mai mult decât în 2021, în timp ce EBITDA (profitul brut înainte de dobânzi, impozite, deprecieri și amortizări) s-a majorat în aceeași perioadă de la 8,44 la 9,11 milioane de lei, înregistrând o creștere de 8%. În același interval de referință, profitul net a scăzut de la 5,41 mil. lei în 2021 la 3,75 mil. lei în 2022, reflectând o serie de investiții majore în dezvoltarea businessului la nivel național și internațional.

Datele provin din raportul anual depus de companie la Bursa de Valori București, acolo unde sunt listate pentru tranzacționare pe piața secundară obligațiunile emise de companie, începând cu a doua jumătate a anului 2021.

SelfPay în 2022

Compania a derulat investiții semnificative de capital în cursul anului trecut, axate pe trei direcții majore: creșterea numărului de terminale fizice (Stațiile de Plată SelfPay) deținute și operate direct de către companie la nivel național, începutul procesului de extindere a infrastructurii SelfPay pe piețele din afara țării (în Irlanda și Franța), respectiv lansarea aplicației mobile SelfPay Now, prima din Europa care le oferă utilizatorilor posibilitatea de a alimenta instant cu numerar orice card emis în România indiferent de banca emitentă, inclusiv cardurile neo-băncilor precum Revolut.

La finalul anului 2022, numărul de Stații de Plată se situa la peste 8.800 de unități, cu mai mult de 2.500 peste nivelul de la finalul lui 2021. În prezent, aproape 10.000 de Stații de Plată SelfPay sunt în funcțiune pe teritoriul României. La nivel național, SelfPay este lider de piață după numărul total de terminale self-service aflate în operare, cu o cotă de aproximativ 70%.

Pentru anul în curs, este, în pregătire lansarea operațiunilor SelfPay în Spania.

„Trebuie să subliniez că dezvoltarea infrastructurii fizice reprezintă o imagine parțială a evoluției companiei în 2022”, spune Adrian Badea, CEO Zebrapay. „SelfPay este o companie de fintech ce se concentrează pe dezvoltarea software-ului pentru procesarea plăților și democratizarea serviciilor financiare prin intermediul rețelei sale de Stații de Plată. Astfel, suntem foarte mândri de faptul că astăzi, prin sistemul SelfPay, creat 100% de noi, aici în România, oferim publicului peste 260 de servicii (mulate atât pe nevoile și pe înțelesul populației nebancarizate și slab bancarizate din România, cât și pe nevoile ocazionale ale „nativilor digitali”), printre care unul în premieră la nivel european.”

Această premieră este dată de funcția Cash Deposit, din aplicaţia mobilă SelfPay Now, cu ajutorul căreia utilizatorii pot depune instant bani cash pe orice card, inclusiv pe Revolut, la orice Stație de Plată SelfPay.

Printre cele 260 de servicii disponibile în rețeaua de Stații de Plată SelfPay, pe lângă serviciul de alimentare instant a cardurilor înrolate în aplicaţia mobilă SelfPay Now, se numără plata facturilor de utilități și telecomunicații, a impozitelor și taxelor locale (în sectoarele 2, 4, 5 și 6 din București, precum și în alte 19 localități din țară), plata tarifului pentru eliberarea pașaportului sau a permisului de conducere, plata rovinietei, plata ratelor la credite, achiziționarea de bilete la evenimente, bilete loto, reîncărcarea cartelelor preplătite de telefonie mobilă etc.

Venituri în creștere

În anul 2022, comparativ cu 2021, marja brută a crescut cu aproximativ 50%, pe fondul creșterii numărului de tranzacții. În termeni nominali, marjele brute au crescut pe toate categoriile de venit, de la reîncărcări electronice la plata facturilor și, mai ales, la serviciile financiare. Plățile de facturi și serviciile financiare au reprezentat circa 63% din totalul marjei în 2022, față de 60% în anul precedent.

Numărul de tranzacții procesate de Stațiile de Plată SelfPay a crescut cu 24% în 2022 comparativ cu anul anterior.

Se remarcă tranzacţiile din categoria serviciilor financiare, numărul acestora crescând accelerat, reprezentând 46,4% din totalul tranzacțiilor realizate în 2022, față de 42,6% în anul precedent.

Pe de altă parte, raportat la totalul tranzacțiilor, scăderea ponderii reîncărcărilor de cartele prepaid, de la 11,9% în 2021 la 10,1% în 2022, confirmă tendința generală din piața de telecom, de tranziție către modelul postpaid. Această scădere a fost compensată de o evoluţie crescătoare accelerată a altor servicii, precum plata taxelor și impozitelor locale, bilete loto, plata tarifului pentru eliberarea pașaportului sau a permisului de conducere, pentru înmatriculări auto sau notificări SMS pentru jocurile loteristice şi Vignette.

„Aceste date confirmă că SelfPay se află pe traiectoria corectă. Preferințele oamenilor se schimbă din ce în ce mai des, sub impactul unor evoluții tehnologice rapide și din ce în ce mai dificil de anticipat ca magnitudine. Prin urmare, suntem concentrați asupra unor obiective precum consolidarea poziției de lideri de piață, inclusiv în ceea ce privește inovația în materie de servicii de plăți și convergența cash-digital, și investim continuu pentru a lărgi portofoliul de furnizori și a dezvolta linii de business complementare”, mai spune Adrian Badea.