Exim Banca Românească a acordat un pachet financiar în valoare de circa 39 de milioane de euro pentru extinderea şi modernizarea aeroportului din Iaşi.

Obiectivul general al proiectului a fost construirea unui nou terminal pasageri T4, o investiție de aproximativ 100 de milioane de euro prin care Aeroportul Iaşi devine al doilea cel mai mare aeroport din România.

Finalizarea lucrărilor și implementarea proiectului cu fonduri europene au fost marcate astăzi la Iași, noul terminal fiind prezentat în avanpremieră.

Terminalul 4, care are o suprafaţă de aproximativ 30.000 de metri pătraţi, adică de peste zece ori mai mare decât actualul terminal T3, va fi operațional din 31 martie, odată cu intrarea României în Schengen în ceea ce privește frontierele aeriene.

Pachetul financiar acordat de Exim Banca Românească include un credit de investiții în valoare de 15,8 milioane de euro pentru finanțarea contributiei proprii a Aeroportului la cheltuielile eligibile și neeligibile aferente proiectului finantat din fonduri structurale (POIM 2.3): „Dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași - Extinderea terminalelor de pasageri și a facilităților de parcare la Aeroportul Internațional Iași”, o linie de credit în valoare de 55 de milioane de lei pentru finanțarea TVA aferentă proiectului precum și un credit de investiții de 60 de milioane de lei pentru pre-finanțarea sumelor nerambursabile de încasat în cadrul proiectului.

+

În cursul anului 2023, Aeroportul Iaşi a fost tranzitat de 2.338.377 pasageri, iar traficul a avut o creştere cu 52% faţă de anul precedent şi cu 78% faţă de anul antepandemic. De pe Aeroportul Iaşi se călătoreşte în 24 de destinaţii, din care 23 sunt internaţionale. Rutele sunt operate de cinci companii aeriene partenere, cea de-a şasea companie urmând să înceapă din luna mai.

În prezent, aeroportul ieşean are trei terminale funcţionale, iar procedura de recepţie a lucrărilor de la terminalul T4 a început pe 31 decembrie 2023. În luna mai acest nou terminal va fi tranzitat de primii pasageri.

Terminalul este construcţie nouă cu trei niveluri, şapte porţi de îmbarcare, 20 birouri de check-in. Fluxurile sunt bidirecţionale. Îmbarcarea pasagerilor se va face şi prin trei aviobridgeuri.

Capacitate de procesare de 950 pasageri pe oră şi 3,5 milioane de pasageri anual.

În cadrul construcţiei terminalului T4 a fost construită şi o parcare nouă, cu un sistem modern de management, şi cu o capacitate de 600 de locuri.

Tot în cadrul proiectului construcţiei terminalului T4, pe o suprafaţă de un hectar, a fost construit şi un parc fotovoltaic, care are o capacitate de 1MWh. Astfel, s-a dorit un pas important către utilizarea surselor de energie regenerabilă în operaţiunile aeroportuare.

Aeroportul Iaşi este unul dintre cele mai vechi din România. În Iaşi, primele zboruri au avut loc în anul 1905, iar din 1926, odată cu inaugurarea cursei Bucureşti-Galaţi-Iaşi şi Chişinău, Aerodromul Iaşi a obținut statut de aeroport comercial.