Portofoliul de clienți digitali persoane fizice ai Raiffeisen Bank (1,2 milioane, 54% dintre clienți băncii) a continuat să crească. Zilnic, în medie, peste 360.000 clienți unici folosesc aplicația Smart Mobile, cu un vârf de peste 1,2 milioane de logări într-o zi, în luna august 2022. 

Raiffeisen Bank a obținut, în primele nouă luni ale anului 2022, un profit net de 920 de milioane de lei, înregistrând o creștere de 43%, an la an. Veniturile băncii au crescut la T3 2022 cu 19%, an la an, ajungând la 2,3 miliarde de lei, iar activele totale au depășit 62 de miliarde lei, o creștere de 9% față de 30 septembrie 2021.

„Rezultatele foarte bune înregistrate de bancă dovedesc că suntem pregătiți să ne continuăm dezvoltarea și drumul spre succes, indiferent de contextul economic pe care îl vom parcurge în anii care urmează”, a spus Zdenek Romanek, Președinte & CEO Raiffeisen Bank. 

Soluții digitale

Plățile prin cardurile Raiffeisen pentru hoteluri au crescut cu peste 50% în T3, iar cele făcute în restaurante, baruri, pentru concerte sau evenimente au avansat cu 20%, față de trimestrul anterior al acestui an.

Numărul tranzacțiilor online efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit a crescut cu aproape 40%, față de aceeași perioadă a anului trecut. 

Banca a aderat la schema Transfond și a activat plățile instant din septembrie 2022. Această funcționalitate face ca transferul sumelor mai mici de 50.000 lei, făcute în aplicația Smart Mobile, să dureze doar câteva secunde.

La 30 septembrie 2022, numărul plăților prin carduri efectuate de clienții Raiffeisen Bank cu telefonul sau cu ceasul s-a dublat față de T3 2021.

În august 2022, banca a obținut de la Autoritatea pentru Digitalizarea României autorizarea pentru soluția de identificare la distanță aferentă fluxului de înrolare digitală a clienților PF, prin Smart Mobile.

La 5 luni de la lansare, Raiffeisen Smart Market deservește peste 200.000 clienți persoane fizice, care au fost recompensați cu peste 90.000 vouchere la 60 de comercianți, 500.000 de puncte de loialitate, cashback de 160.000 euro și oferte avantajoase la produse bancare. 

Prtofoliul de carduri de credit al băncii a ajuns la 570.000 de unități active. 

Accent pe companii

Soldul de credite al băncii a înregistrat un avans important de 27%, la finalul T3 2022 față de T3 2021. Acesta a fost susținut în principal de o creștere considerabilă a activității de creditare pentru clienții corporații, de 55%.

Tendința crescătoare se poate observa și în cazul IMM-urilor, unde stocul de credite nete a înregistrat un avans de 19% (an la an), o contribuție semnificativă având implementarea schemelor guvernamentale de garantare.

La începutul lunii august 2022, Raiffeisen Bank a plasat, în premieră, o emisiune de obligațiuni sustenabile senior nepreferențiale, denominate în lei. Emisiunea de obligațiuni a fost adresată investitorilor instituționali și a atras peste 500 milioane lei, pe o maturitate de 5 ani. Fondurile astfel atrase vor fi utilizate pentru finanțarea exclusivă a proiectelor durabile, conform criteriilor de eligibilitate descrise în Cadrul pentru Obligațiuni Sustenabile al băncii.

„În 2022 ne îmbunătățim pas cu pas abordarea noastră, preocupați fiind de felul în care clienții se așteaptă să facem noi lucrurile pentru ei. O creștere a soldului creditelor pentru corporații mari și medii de 55% este un rezultat care ne confirmă că facem ce trebuie pentru acești clienți, mulți dintre ei companii importante din economia românească. La IMM-uri avem peste 72 de mii de firme care utilizează noua aplicație de Mobile Banking, Smart Business, pe care o îmbogățim permanent cu noi funcționalități. Sunt deja câteva sute de IMM-uri pentru care oferim serviciul RaiPos, aplicația care transformă telefonul sau tableta într-un terminal electronic de plată cu cardul. Acestea sunt doar câteva dintre lucrurile pe care le-am făcut în 2022 pentru clienții noștri pentru a le face ziua mai ușoară și afacerea mai profitabilă”, a mai afirmat Zdenek Romanek.

Finanțări în creștere și pentru persoane fizice

Stocul de credite nete al persoanelor fizice a crescut cu 8%, în T3 din acest an, atât pentru creditele de nevoi personale, cât și pentru cele ipotecare.

În ceea ce privește creditele de nevoi personale negarantate s-a resimțit o ușoară încetinire a ritmului la nivelul pieței în T3 2022.

Evoluția portofoliului Raiffeisen Bank rămâne însă una pozitivă, cu o cotă de piață în creștere în luna august 2022. Numărul creditelor de nevoi personale acordate prin aplicația Smart Mobile s-a dublat în T3 2022, față de T3 2021, trend susținut prin îmbunătățiri constante ale fluxului digital, adaptate la experiența clienților.

În plus, în oferta băncii a fost introdus un pachet menit să ofere o planificare financiară pentru client, astfel clienții beneficiază de o reducere de preț la achiziționarea unui credit de nevoi personale împreună cu o asigurare de viață și șomaj. O altă soluție menită să asigure clienților o viață financiară stabilă și sănătoasă este oferta de credit imobiliar cu dobândă fixă timp de 5 ani. Peste 75% dintre creditele imobiliare acordate de Raiffeisen Bank au o dobândă fixă și peste 50% dintre ele s-au încadrat în categoria “Green Mortgage” (eficiența energetică clasa A). 

Depozitele clienților au înregistrat o creștere de 7% la finalul T3 2022 (an la an). Pe tot parcursul acestui an banca a adaptat permanent ratele de dobândă pentru depozite la inflația în creștere.

+

Costurile operaționale ale băncii (în jur de 1 miliard de lei) au înregistrat o creștere de 7% an la an, în principal din cheltuielile salariale ca urmare a strategiei băncii de a investi în atragerea și reținerea personalului bine pregătit, dar și prin măsuri menite să compenseze efectele negative ale inflației asupra puterii de cumpărare.

Cheltuielile din zona de IT sunt în creștere de la an la an, pe fondul investițiilor continue. De asemenea, efectele creșterii generalizate a prețurilor în economie sunt resimțite în costurile băncii cu utilitățile, chirii, combustibili si materiale consumabile.

Costul cu provizioanele depășește nivelul înregistrat în primele nouă luni din 2021 cu 7%, ca urmare a abordării prudente a băncii, în contextul economic existent. Acesta rămâne însă la un nivel redus pe fondul unui comportament disciplinat al clienților în ceea ce privește respectarea angajamentelor de plată. 

+

Banca a constituit și provizioanele necesare pentru a răspunde măsurilor legale întreprinse de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) într-un dosar din 2017 privind practicile comerciale incorecte, potrivit unui comunicat de presă emis de ANPC.

Recent, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank, respectiv a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de către președintele ANPC.

Având în vedere pronunțarea sentinței definitive și motivarea acesteia, în Dosar 8763/2/2017, Raiffeisen Bank urmează să restituie sumele recalculate în raport cu cele încasate cu titlu de dobânzi, celor care au contractat credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian), în perioada 2006-2009.

Caracteristicile creditelor vizate sunt:

  • o dobândă inițială care a fost menținută fixă timp de 1 an și care, începând cu al doilea an de creditare, a fost majorată de către bancă, având în vedere că, în contract, era stipulat că dobânda este/devine revizuibilă ”în funcție de evoluția pieței financiare”;
  • credite active la data emiterii ordinului;
  • credite în raport cu care nu există o hotărâre judecătorească individuală prin care instanța s-a pronunțat deja cu privire la dobândă.

Indiferent de situația actuală a raportului dintre creditor și debitor (credite închise, ajunse la maturitate, executate, restructurate, aflate în plată etc.), consumatorii persoane fizice și/sau moștenitorul/moștenitorii titularului/titularilor, acolo unde este cazul, au dreptul să primească sume de bani care vor fi calculate, de la caz la caz, în funcție de tipul de credit, suma și perioada de creditare. Pentru a primi aceste sume, consumatorii trebuie să se adreseze băncii Raiffeisen Bank.

ANPC precizează faptul că diferențele de dobânzi care urmează să fie restituite consumatorilor se ridică la un cuantum de aproximativ 19 milioane de euro, fără dobânzile aferente încasării acestor sume pentru perioada mai sus menționată, ceea ce va face subiectul unor discuții separate, la nivel individual, caz cu caz.

În situația descrisă, se încadrează 9.155 de credite deschise la Raiffeisen Bank.

Foto: Raiffeisen Bank