EximBank, banca de stat deținută de Ministerul Finanțelor, care până anul trecut era cunoscută doar pentru finanțarea companiilor, a fuzionat cu Banca Românească și a devenit o bancă universală. Este și o premieră în sistemul bancar local, fiind prima dată când o bancă de stat a preluat o instituție financiară privată. Mai mult, EximBank a ajuns pe locul 8 în topul băncilor din România, după active

Evident, regulile jocului s-au schimbat pentru bancă, date fiind concurența de pe piață și experiența celorlalte pe piața de retail, dar Traian Halalai, președintele EximBank, spune, în interviul acordat Future Banking, că instituția este pregătită, iar noua entitate se va integra rapid în peisajul bancar local.

Cum a fost 2022 pentru bancă?

În 2022, EximBank a continuat să fie parte a procesului de creștere a gradului de prosperitate economică în România și a încheiat anul cu o creștere de 10% a activelor administrate. Motorul principal al acestei creșteri l-a reprezentat majorarea consistentă a finanțărilor acordate în condiții de prudență și performanță financiară.

Inflația a afectat, desigur, baza de costuri a băncii, dar am compensat prin creșterea veniturilor operaționale. Astfel, am înregistrat un profit net peste așteptări, de peste 40 de milioane de lei.

La nivel operațional, anul 2022 a stat desigur sub semnul fuziunii cu Banca Românească. Am parcurs un proces complex ce a presupus un efort consistent, în etapa premergătoare fuziunii, din partea echipelor ambelor bănci, cu toate demersurile care derivă de aici.

Și mă refer la alinierea la valorile și rigorile grupului EximBank, la alinierea mecanismelor interne de funcționare, cu tot ce înseamnă proceduri și reglementări și, mai ales, la stabilirea modelului operațional pentru noua entitate.

Vorbim despre un volum de muncă substanțial și, de aceea, vreau să le mulțumesc colegilor mei pentru că au făcut posibilă finalizarea cu succes a acestui proiect unic în bankingul românesc care, suntem convinși că va aduce noi perspective şi oportunităţi pentru toate părţile – clienţi, acţionari și societate în general.

PE ACELAȘI SUBIECT: EximBank va deveni, din 10 mai 2023, Exim Banca Românească

Odată fuziunea încheiată, banca a devenit un jucător pe segmentul general. Cum apreciați această schimbare totală?

Fuziunea cu Banca Românească a reprezentat o oportunitate excelentă și, în același timp, o mare provocare operațională și profesională. Vorbim despre un proiect extraordinar, unic pe piața bancară – este pentru prima oară în istoria bankingului românesc când o bancă cu capital de stat preia o bancă privată – despre care ne vom aminti peste ani, cu mândria că am fost parte a acestei premiere pe piața bancară.

Mai important însă decât realizarea profesională este impactul pe care această fuziune îl are pe piața bancară: intrarea pe piața retailului bancar a unui nou jucător, puternic și pregătit să contribuie la diversificarea ofertelor bancare și, în același timp, majorarea ponderii capitalului românesc în industria bancară, mai ales în contextul actual.

Noi am crezut de la bun început în potențialul extraordinar al acestui proiect, iar finalizarea lui cu succes arată o dată în plus angajamentul nostru ferm de a continua să susținem creșterea economiei românești prin suportul financiar pe care îl vom acorda tuturor segmentelor de piață, fie că vorbim despre persoane fizice, sau companii.

Se spune ca orice final reprezintă de fapt un nou început, lucru perfect valabil acum pentru EximBank: finalizarea fuziunii nu este decât primul pas pe care îl facem pentru dezvoltarea băncii.

De aceea, anul acesta va fi unul foarte intens pentru noi pentru că vorbim despre o bancă cu un nou model de business, cu altă complexitate, cu un nou target, de la care așteptările vor fi mari.

Este anul marilor transformări pentru EximBank, însă, aș vrea să subliniez că misiunea noastră va rămâne aceeași – să susținem creșterea prosperității în România, să construim parteneriate durabile pentru bunăstarea socială și performanța economică a clienților noștri prin accelerarea intermedierii financiare.

De aceea, EximBank va acționa pentru susținerea creșterii economiei românești prin suportul financiar pe care îl va acorda tuturor segmentelor de piață, răspunzând astfel preocupării autorităților române de întărire a prezenței, a rolului și a impactului sistemic al băncilor cu capital de stat pe piața bancară locală.

CITEȘTE ȘI: EximBank lansează o campanie pentru cardurile Mastercard

Care sunt planurile pentru noua bancă, având în vedere concurența pe segmentul pe care tocmai ați intrat?

EximBank va continua să își desfășoare activitatea pe cele două direcții principale: activitate în nume și în cont propriu – ca orice altă bancă comercială universală de pe piață, respectiv activitate în numele și în contul statului – independent de componenta comercială, EximBank va continua să acționeze pe segmentul garanțiilor și asigurărilor de stat, conform mandatului primit.

În ceea ce privește activitatea desfășurată ca bancă comercială universală, ne propunem să credităm responsabil, să încurajăm economisirea și în general, să sprijinim toți clienții cu consiliere și soluții financiare potrivite, fie ei clienți retail, corporativi sau din sectorul public.

Așadar, în cazul persoanelor fizice, ne vom concentra pe atragerea de resurse în lei și valută, inclusiv depozite la termen și conturi de economii, iar pentru companii vom urmări structurarea unei oferte de produse care să acopere întregul ciclu de finanțare al acestora, concomitent cu menținerea abordării personalizate pentru anumite segmente de clienți corporate.

Modelul eficient și flexibil al rețelei teritoriale – cu acoperire geografică în reședințele de județ și în orașe cu potențial economic – ne va ajuta să facem toate aceste lucruri, dar în același timp, ne va permite să accesăm o bază de clienți suplimentară.

Vorbim, cel puțin pentru acest an, despre 109 unități teritoriale: 83 de sucursale destinate persoanelor fizice și microîntreprinderilor și 26 de centre de afaceri, dedicate exclusiv segmentului corporate.

Sintetizând, aș spune că întreaga noastră strategie de business se concentrează pe construirea unei baze solide pentru creșterile viitoare și avem încredere că vom reuși acest lucru, așa cum am reușit în să creștem ca Făt Frumos ultimii 10 ani construind un brand puternic pe piața bancară.

Cum au perceput noi clienți trecerea de la Banca Românească la EximBank?

Pe tot parcursul procesului de fuziune, EximBank a avut o politică de comunicare transparentă ce a vizat toate părțile implicate – reglementator, acționari, clienți și personalul ambelor bănci – fiecare etapă a procesului fiind comunicată cu celeritate. 

Așadar, per ansamblu, tranziția către noua entitate a clienților ambelor bănci a fost una destul de lină, fără provocări majore, în condițiile în care schimbările nu au fost unele esențiale. Mă refer în special la clienții Băncii Românești care, deși au schimbat banca, și-au păstrat beneficiile pe care le aveau deja.

Așa cum le-am transmis și acestora, știm că orice schimbare presupune o ieșire din zona de confort, dar mai știm și că schimbarea este cea care ne propulsează înainte și ne provoacă să fim zi de zi mai performanți. Avem așadar încredere că provocând și acceptând schimbarea, vom cunoaște împreună succesul.

Transformarea digitală a devenit pentru toate băncile un obiectiv major. Cum reușiți să vă adaptați acestei schimbări și să implementați acest obiectiv?

Sectorul fintech se află de câțiva ani într-un proces accelerat de expansiune, proces grăbit de tendința generală a vieții cotidiene în care consumatorii se așteaptă ca băncile să răspundă solicitărilor cu aceeași rapiditate cu care se fac cumpărături pe Internet.

Este evident că direcția în care ne îndreptăm este aceea de a fi din ce în ce mai eficienți și flexibili, utilizând din ce în ce mai multă tehnologie. Și cred că această tendință se va manifesta în toate domeniile de activitate, nu numai în cel bancar.

Transformarea digitală, mai ales în segmentul financiar-bancar, unde încrederea este cel mai prețios activ, reprezintă un proces complex care este necesar să fie centrat pe clienți și nevoile lor și trebuie să asigure agilitate și viteză de reacție sporite în condiții de securitate, scalabilitate și disponibilitate extrem de ridicate.

În acest context, odată cu finalizarea fuziunii, EximBank a intrat într-o nouă etapă de stabilizare, dezvoltare și modernizare, având drept priorități în zona digitalizării consolidarea și extinderea canalelor alternative de interacțiune a clienților, optimizarea și automatizarea anumitor fluxuri și procese în vederea creșterii gradului de satisfacție a clienților, cât și a productivității angajaților.

Din perspectiva roadmap-ului de transformare digitală, la finalul anului trecut am lansat o nouă soluție de internet banking pentru clienții persoane juridice urmând ca, în cursul acestui an, să extindem platforma cu funcționalitățile de internet și mobile banking pentru clienții de retail, să diversificăm opțiunile de plată prin implementarea plăților contactless cu telefonul mobil (Gpay și Apple Pay).  

Ne propunem de asemenea să diversificăm și să armonizăm modalitățile de interacțiune și servisare a clienților prin operaționalizarea de soluții care să permită o abordare de tip omnichannel, respectiv omniaccess, să îmbogățim experiența oferind soluții de Kiosk sau front-end în sucursale.

Sunteți de peste 10 ani președintele EximBank și aveți o lungă experiență în sistemul bancar. Cum au fost acești ultimi 10 ani?

N-aș vrea să par lipsit de modestie, dar rezultatele arată că ultimii 10 ani au fost cei mai buni din istoria EximBank. Banca s-a adaptat, a schimbat stiluri, mentalități și percepții, a înregistrat performanțe în mod inteligent. A devenit una dintre cele mai valoroase companii românești, a intrat în topul celor mai mari 10 bănci după active din România, de pe poziția 21 în 2012, și a devenit instituție de credit de importanță sistemică.

Este o reușită excepțională, mai ales că vorbim despre ascensiunea unei bănci care a activat în această perioadă exclusiv pe segmentul corporate, lipsită de celelalte componente de care beneficiază competitorii săi (retail, investment banking etc.).

Întregul proces a fost gestionat de o echipă de management profesionistă, cu viziune, pregătită să exploateze la maximum potențialul extraordinar al băncii și să transforme EximBank într-o resursă cheie pentru comunitatea de business și pentru economia românească.

Deciziile strategice și cele operaționale, precum și acțiunile întreprinse s-au dovedit a fi corecte și de succes, modul în care banca și-a adecvat activitatea permițându-i să-și întărească poziția pe piață și să contribuie activ la dezvoltarea economiei românești.

Iar rezultatele pentru perioada 2012-2022, generate în primul rând de decizia strategică de implicarea mult mai activă a EximBank în economie, sunt remarcabile:

  • majorarea expunerilor totale administrate de aproape 5 ori, până la 18.4 miliarde de lei lei (expuneri în administrare: + 14,778 mil. lei față de 2012);
  • creșterea de 5 ori a numărului de clienți cu produse de creditare/garantare în condițiile menținerii unui portofoliu solid și stabil, cu un profil de risc sustenabil;
  • profit cumulat de 387 milioane de lei lei în perioada 2013 – 2022;
  • câștigare cotă de piață (active);
  • ritm anual creștere active EximBank 2012-2021 = +16% (variație totală = +274%)
  • ritm anual creștere active sistem Bancar 2012-2021 = +6% (variație totală = +75%)

Care sunt prognozele băncii legate de situația economică generală?

Din păcate, contextul economic pe care îl traversăm continuă să rămână unul extrem de volatil și impredictibil, cu riscuri la nivel global care vin simultan din mai multe zone și care fac extrem de dificilă orice încercare de anticipare a efectelor la nivelul economiei în general și al societății în ansamblu.

Parcurgem în continuare o perioadă atipică, cu probleme de ordin geopolitic dublate de provocări determinate de situația pieței de energie, de inflație și de creșterea dobânzilor și de aceea suntem rezervați în a face estimări.

Cu toate acestea, sunt încrezător că sistemul bancar își va ajusta deciziile în funcție de evoluțiile curente așa cum a făcut-o și până acum, pentru că nu trebuie să uităm faptul că ultimii ani au fost plini de provocări, am trecut cu toții printr-o perioadă dificilă, dar s-a dovedit că ne putem adapta la schimbări și putem face față situațiilor dificile.

Sistemul bancar a jucat un rol decisiv în toată această perioadă și am toată convingerea că va continua să susțină economia reală în mod prudent și responsabil corelându-și acțiunile și cu politicile guvernamentale şi politica monetară a băncii naţionale.

În ceea ce ne privește, vom rămâne în continuare focusați pe obiectivul nostru fundamental oferind răspunsuri adecvate și adaptate nevoilor reale ale clienților noștri, derulând operațiuni de intermediere financiară în condiții de eficiență economică, așa cum am făcut-o și până acum. Desigur că toate acestea vor fi dublate de menținerea indicatorilor prudențiali ai băncii.


+

EximBank

  • Bancă românească, înființată în 1992, având ca acționar majoritar statul român
  • Din ianuarie 2023, EximBank a intrat pe piața de retail, prin preluarea Băncii Românești, devenind bancă universală
  • După fuziune, EximBank a urcat pe locul 8 în topul băncilor după activele administrate (de pe poziția 21 în 2012), cu o cotă de piață în total active de circa 3%. Nu au fost antrenate resurse suplimentare de la bugetul de stat sau de la alți acționari minoritari pentru această evoluție.
  • Rețeau: 109 unități teritoriale - 83 de sucursale destinate persoanelor fizice și microîntreprinderilor și 26 de centre de Afaceri – dedicate exclusiv segmentului corporate

Fuziunea EximBank-Banca Românească

În urma unor runde succesive de negocieri, EximBank și National Bank of Greece au semnat, în 20 iunie 2019, contractul de achiziție a pachetului majoritar de acțiuni al Băncii Românesti, iar, în luna decembrie 2019, tranzacția a primit avizele de neobiecțiune din partea Consiliului Concurenței și a Băncii Naționale a României, autoritățile de reglementare relevante pentru această tranzacție.

Odată cu îndeplinirea cerințelor obligatorii de reglementare și a celorlaltor elemente prevăzute în acordul pe care EximBank și National Bank of Greece l-au semnat, în ianuarie 2020, au fost întrunite toate condițiile pentru încheierea tranzacției.

Procesul de fuziune a obținut în decembrie 2022 avizul prealabil al Băncii Naționale a României, ceea ce a permis înregistrarea fuziunii la Oficiul Național al Registrului Comerțului. În aceste condiții, din 31 decembrie 2022 – data efectivă a fuziunii conform proiectului de fuziune – cele două bănci funcționează ca o singură entitate, sub denumirea de EximBank.

Preţul plătit de EximBank pentru BROM a fost de aproape 60 de milioane de euro, la un capital achiziţionat de aproximativ 130 de milioane de euro.

Pe lângă preţul plătit pentru capital, tranzac­ţia totală a inclus rambursarea împrumutului subordonat acordat Băncii Românești de către NBG, în valoare de 65 de milioane de euro, și rambursarea, de către BROM, a finanțării intragrup primite de la banca-mamă, în valoare de 90 de milioane de euro, plătite de Banca Românească din lichidităţile proprii. Tranzacția nu a implicat nicio finanțare de la bugetul de stat.