Startarium PitchDay a pornit înscrierile pentru cea de-a cincea ediție, care se va desfășura sub o nouă identitate – Românii sunt antreprenori. Cei interesați se pot înscrie în competiție până în 12 noiembrie, pe site-ul dedicat startarium.ro.

„Românii sunt antreprenori” este o competiție Startarium, inițiată de Impact Hub Bucharest și ING Bank, susținută de Pluxee.

„Antreprenorii, dar și viitorii antreprenori se pot înscrie pentru șansa de a câștiga premii cumulate de 100.000 de euro. Îi încurajăm să se înscrie pentru că este o oportunitate extraordinară pentru a porni o afacere sau duce un business la un nivel superior”, a spus Luana Sorescu, Head of Clients, divizia Business Banking (dedicate antreprenorilor), ING Bank Romania.

Ediția de anul acesta vine și cu noutăți – introducerea unor categorii noi, precum „Ideea ta”, dedicată antreprenorilor aspiranți. Aceștia trebuie să își prezinte ideea de afaceri printr-un video de cel mult 60 de secunde. Se vor acorda 10 premii a câte 1.000 euro acelor antreprenori care vor strânge cele mai multe voturi în online.

Pentru companiile existente, sunt două categorii distincte, „Start-up” – pentru companii la început de drum, cu o vechime între 1 și 3 ani și „Running Ops” – dedicată afacerilor cu mai mult de 3 ani de activitate.

Premiile dedicate afacerilor din aceste categorii vor fi oferite în baza unui proces de jurizare. Din totalul înscrierilor, juriul va selecta 35 de afaceri în prima categoria și 21 în cea de-a doua, care vor intra în semifinală.

În ziua marelui eveniment, șapte finaliști din fiecare categorie vor urca pe scenă și vor susține pitch-ul în fața juriului, a publicului și a presei. Dintre aceștia, juriul va selecta câte doi câștigători per categorie, care vor primi premii totale în valoare de 90.000 euro.

Experiența antreprenorului

Kinderpedia a fost câștigător al premiului III la Startarium Pitch Day în 2019, iar Evelina Necula, cofondatoare a companiei, a explicat ce a însemnat pentru organizație acest moment.

„A fost un veritabil roller-coster de emoții și de adrenalină. Noi eram atunci un start-up abia la început de drum, stabilisem compania de aproximativ 1 an și ne-am făcut curaj, conectându-ne la comunitatea Impact Hub, să venim la această competiție. La vremea respectivă, o vedeam ca pe un Oscar al antreprenorilor, la care nici nu ne-am fi gândit să participăm. A fost o experiență foarte intensă.”

Evelina a explicat că, pentru un antreprenor, ceea ce se întâmplă în sală la momentul susținerii pitch-urilor este un exercițiu bun, pentru că denotă curaj. „Frica și curajul merg mână în mână, iar, pentru noi, ieșirea din zona de confort a fost o validare și ne-a dat încrederea să mergem mai departe și să facem și alți pași în zona de dezvoltare a afacerii noastre.”

Kinderpedia este o soluție de comunicare și management pentru școli și grădinițe, construită încă 2013. Soluția acoperă cinci categorii mari de nevoi ale școlilor și grădinițelor, organizarea managementul instituției, infrastructura digitală, dar și întreaga activitate de la clasă. În plus, asigură și o componentă vastă de comunicare cu familia, care îi aduce și pe părinți în sprijinul educației copiilor lor. Compania s-a extins deja pe piața din Statele Unite, vizează în prezent și Europa și Orientul Mijlociu.

Participarea Kinderpedia la competiție a fost valoroasă atât din punct de vedere al finanțării, cât și al deschiderii aduse ulterior prin oportunitățile de business.

„A fost un impact social pe care n-am fi avut cum să-l anticipăm la momentul acela. Dar această finanțare și tot sprijinul rețelei pe care noi am consolidat-o prin participarea la acest eveniment au devenit extrem de utile și fără de care poate că ne-ar fi fost greu să mergem mai departe”, a mai afirmat Evelina Necula.

De ce să participi la „Românii sunt antreprenori”?

Scopul competiției este susținerea antreprenorilor, atât cei existenți, cât și aspiranții. Sunt descoperite idei de business și pot fi promovate afaceri cu potențial.

„Pentru participanți, pe lângă finanțare, este și o rampă de lansare, o ocazie valoroasă de învățare, pentru că vor exersa cum să își pregătească și să susțină un pitch, cum să-și prezinte afacerea în fața unui juriu și a unui public. În plus, aduce și oportuniăți de networking, pentru că se pot conecta cu oameni de care au aceleași interese de business, cu care pot colabora în viitor”, a detaliat Luana Sorescu.

Pentru ING, susținerea evenimentului a venit natural, pentru că sănătatea financiară a clienților este unul dintre pilonii principali.

Potrivit unui studiu lansat în 2023 de ING, alături de Impact Hub și Brava Angels, 93% dintre antreprenorii români își folosesc fondurile proprii atunci când pornesc o afacere. Doar 7% vin în completarea bugetelor cu granturi, premii sau sponsorizări.

Aproape 60% dintre respondenți consideră că este dificil și foarte dificil să obții finanțare nerambursabilă. Cu toate acestea, când sunt întrebați care sunt prioritățile lor pentru următoarele 6-12 luni, au declarat că își propun să atragă investiții, menite să contribuie la poziționarea și scalarea afacerilor.

Din acest punct de vedere, „Românii sunt antreprenori” poate fi un răspuns la nevoile fondatorilor de afaceri care își doresc acces rapid la resurse de finanțare, mai puțină birocrație și procese de selecție eficiente, dar și o rampă de lansare idei de afaceri cu potențial.

„Astfel de competiții îți dau curaj, cumva te și forțează să ai curaj, sunt o experiență pe steroizi, pentru că se întâmplă totul foarte repede. Trebuie să te mobilizezi, să fii spontan. De cele mai multe ori te forțează să fii autentic, pentru că, în genul acesta de circumstanțe, nu prea ai șanse să fii sau să joci alt rol decât ceea ce ești, ci ar fi și păcat să o faci”, a explicat Evelina Necula.

Evenimentul Startarium Pitchday a avut deja 4 ediții de succes, organizate între 2016 și 2019: 580+ de antreprenori au concurat în competiție, 155 afaceri au fost sprijinite prin oferirea de expunere, instrumente de creștere și conexiunea cu o comunitate activă de investitori și consultanți, iar 35 dintre acestea au beneficiat de premii totale în valoare de 450.000 euro. Printre câștigătorii ediției 2019 se numără start-upurile Digitail, Medicai și Kinderpedia.