Majoritatea femeile antreprenor din țara noastră nu se lovesc neapărat de prejudecăți sau dezavantaje atunci când fac afaceri, dar au probleme cu birocrația și banii, este de părere Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România. Conform unui studiu Visa, 1 din 2 femei în România se confruntă cu problema banilor atunci când pornește un business. 

Visa și ING Bank, în parteneriat cu Impact Hub Bucharest, lansează programul She’s Next, prin care își propun să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului feminin în România. Ne-am întrebat cu ce diferă femeile antreprenor dela noi față de celelalte țări, dar și ce nevoi au româncele de la vârful companiilor. Iată cum răspunde Ele Ungureanu, Country Manager Visa în România:

Banii nu sunt însă singurul impediment pentru antreprenoare în lansarea unei afaceri: aproape o treime dintre acestea nu au competențele și informațiile necesare la început, iar mai târziu lipsa resurselor non-financiare, precum personalul sau ideile de dezvoltare, le împiedică pe mai mult de jumătate dintre femei să își propulseze activitatea. - Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România

Visa She’s Next a pornit în urmă cu cinci din dorința de a sprijini femeile să-și deschidă și să își poată dezvolta propria afacere. Deși a fost lansat inițial în Stele Unite, programul s-a extins la nivel global, bucurându-se de un mare succes și în Europa, în țări precum Polonia, Ungaria, Slovacia, Irlanda, țările baltice și țările nordice. În prezent programul este activ în 17 țări din Europa Centrală și de Est, Africa și Orientul Mijlociu, unde am avut peste 52.000 de înscrieri și peste 560 de antreprenoare care au beneficiat de peste 380 de granturi și sesiuni de coaching pentru a-și duce afacerile la nivelul următor. Sunt niște rezultate impresionante, iar anul acesta ne bucurăm să adăugăm și România pe lista țărilor care beneficiază de acest program, cu ajutorul ING Bank și Impact Hub Bucharest. 

Cum ajută programul She’s Next antreprenoarele să depășească aceste dificultăți?

She’s Next vine cu soluții dedicate care să acopere aceste nevoi concrete cu care femeile se confruntă în dezvoltarea propriilor afaceri, vizând atât finanțarea, prin cele 3 granturi oferite, cât și compensarea cunoștințelor de business, prin sesiunile de coaching și mentorat. 

Experiența de succes a programului din celelalte țări ne-a arătat că mentorii joacă un rol esențial pentru dezvoltarea unui business, iar asta face de cele mai multe ori diferența între o poveste de afaceri de succes și una care se oprește după obținerea unei investiții. Tocmai de aceea, ne-am dorit să avem alături și pe plan local profesioniști din diverse zone de business care să poată oferi un know-how complex participantelor pe parcursul celor 6 luni de formare. Astfel, antreprenoarele au putut să aplice noile cunoștințe atât pentru dezvoltarea și implementarea unui plan de business, cât și pentru digitalizarea afacerii lor. În plus, programul oferă acces la o întreagă comunitate de femei antreprenor unde pot face schimb de idei, pot împărtăși bune practici, dar și soluții concrete de creștere pentru afaceri. 

Cum sprijină programul She’s Next antreprenoarele să își digitalizeze afacerile și să adopte soluții tehnologice moderne?

Este adevărat că foarte multe provocări vin în prezent din zona de digitalizare, de acceptare a plăților electronice și din zona de e-commerce. În continuare multe afaceri au nevoie de know-how pentru a putea implementa tehnologiile actuale și crea un business digital care să ajungă la cât mai mulți clienți și care să le permită scalarea activității. Doar 16% dintre antreprenoarele chestionate în studiul Visa își vând produsele sau serviciile prin intermediul platformelor de e-commerce și un procent asemănător prin rețelele sociale. Iar dacă ne uităm la plățile electronice, aproximativ jumătate dintre respondente declară că volumele cu cardul reprezintă mai puțin de un sfert din totalul încasărilor. Multe dintre finaliste și-au integrat aceste obiective în strategiile lor de dezvoltare, în urma informațiilor dobândite în cadrul sesiunilor de mentorat personalizate și a ședințelor de coaching de grup, astfel încât să își sporească vizibilitatea pe viitor și să optimizeze procesele pentru eficientizarea și scalarea businessului. 

Care au fost cele mai notabile realizări ale acestei ediții și ce impact au avut asupra comunității de afaceri locale?

Una dintre cele mai remarcabile realizări ale acestei ediții a programului She’s Next a fost oportunitatea de a înțelege în profunzime provocările și nevoile reale ale antreprenoarelor din România. Această perspectivă ne-a permis identificarea unor soluții concrete, nu doar pe termen scurt, prin granturi și sesiuni de coaching, ci și prin inițiative pe termen lung, menite să le sprijine chiar și după finalizarea programului.

Un impact major a fost evidențiat de crearea unei comunități locale de femei antreprenor, care le-a oferit participantelor nu doar resurse practice, ci și sprijin moral și încredere în propriile forțe. Acest cadru le-a permis să interacționeze cu specialiști și alte antreprenoare cu experiență, transformând ideile lor de afaceri în planuri bine structurate și realiste.

De asemenea, programul a adresat o nevoie esențială identificată în cercetările Visa: multe antreprenoare au dificultăți în accesarea informațiilor și competențelor de bază necesare pentru a-și dezvolta afacerile. She’s Next a deschis calea pentru o mai bună pregătire și acces la instrumentele necesare, contribuind astfel la consolidarea unei generații de femei în business mai încrezătoare pentru a reuși. Această inițiativă a avut un impact pozitiv nu doar asupra afacerilor individuale, ci și asupra întregii comunități de business locale, inspirând o nouă viziune asupra antreprenoriatului feminin.

Care au fost elementele care le-au diferențiat pe cele trei câștigătoare și care au fost esențiale pentru succesul lor?

Afacerile câștigătoare au venit din colțuri diferite ale țării și au abordat idei extrem de interesante și inovatoare, cu un potențial foarte mare de dezvoltare în viitorul apropiat. Pe lângă ideea centrală, valorile și identitatea businesului, au fost extrem de importante viziunea femeilor antreprenor de a implementa ideea afacerii lor într-un mod diferit, o strategie de business clar definită, obiective măsurabile pentru următorul an, capacitatea afacerii de scalare și monetizare în viitor, dar și elemente de sustenabilitate sau sprijinul acordat comunității care au propulsat finalistele pe poziția de câștigătoare.

Andreea Maier (compania Craft Laser, Oradea), Ștefania Surdu (compania Germanis Forum, Iași) și Roxana Damaschin (compania OilRight, Timișoara) sunt cele trei antreprenoare care au câștigat fiecare câte un grant în valoare de 10.000 de euro. Pe lângă criteriile îndeplinite în cadrul jurizării, aceste antreprenoare au demonstrat că sunt adevărați lideri care își doresc o schimbare, aducând o nouă perspectivă businessului pe care îl conduc. Sperăm ca povestea lor să reprezinte o sursă de inspirație pentru viitoarele generații, iar totodată pentru participantele următoarei ediții She’s Next în România. 

Antreprenoarele din țara noastră doresc să învețe, să se dezvolte și să îşi consolideze poziţia în mediul de business românesc, iar rolul nostru este să sprijinim aceste inițiative și să le oferim toate resursele necesare pentru a-și atinge acest obiectiv. Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România