Sistemul financiar se confrunt─â cu tot soiul de provoc─âri at├ót pe partea de tehnologie ╚Öi inova╚Ťie, c├ót ╚Öi pe partea de reglement─âri. Chiar dac─â reglement─ârile pot p─ârea restrictive, ele sunt menite s─â aduc─â ├«ncredere pentru utilizatori ╚Öi un cadru bine definit pentru to╚Ťi participan╚Ťii.

Mai mult, fintech-urile au adus un suflu nou industriei, pentru c─â au schimbat modul ├«n care oamenii gestioneaz─â banii ╚Öi efectueaz─â tranzac╚Ťii. ├Än contextul unei evolu╚Ťii accelerate a acestui sector, colabo┬şrarea dintre fintech-uri ╚Öi reglementatori a devenit esen╚Ťial─â pentru asigurarea unui echilibru ├«ntre inova╚Ťie ╚Öi securitatea financiar─â.

Am stat de vorb─â cu Alexandra Manciulea Partner la Filip & Company despre toate aceste schimb─âri. ├Än materialul video pute╚Ťi urm─âri discu╚Ťia integral─â.

Care sunt principalele reglementări în sectorul fintech?

├Än func╚Ťie de modelul de business pe care ╚Öi-l aleg fintech-urile, pot fi relevante o serie de reglement─âri, cum ar fi cele privind institu╚Ťiile de plat─â, cele legate de institu╚Ťiile emitente de moned─â electronic─â, cele privind institu╚Ťiile financiare nebancare sau toate acestea cumulate.

Dac─â fintech-urile integreaz─â ├«n modelul lor de business aspecte care ╚Ťin de investi╚Ťii sau de produse de asigurare, se adaug─â un strat suplimentar de legisla╚Ťie ╚Öi devine relevant─â legisla╚Ťia ╚Öi din aceste domenii. Mai mult, dac─â discut─âm despre platforme digitale B2C, care se adreseaz─â consumatorilor, devin relevante reglement─ârile din materia protec╚Ťiei consumatorilor. Recent, exist─â o directiv─â nou─â privind creditele de consum, care a fost adoptat─â la nivelul Uniunii Europene ╚Öi urmeaz─â s─â fie implementat─â ╚Öi ├«n Rom├ónia.

O alt─â materie de interes este outsourcing-ul. Ori de c├óte ori b─âncile intr─â ├«n rela╚Ťie cu fintech-urile pentru furnizarea de solu╚Ťii software digitale, ne punem problema de externalizare ╚Öi ne referim la alte reglement─âri din acest sector.

Iar ├«n ceea ce prive╚Öte inova╚Ťia este important ca to╚Ťi actorii din aceast─â pia╚Ť─â ╚Öi aici m─â refer at├ót la fintech-uri, c├ót ╚Öi la autorit─â╚Ťi ╚Öi la consultan╚Ťi s─â-╚Öi p─âstreze agilitatea pentru a aplica legisla╚Ťia, dar ╚Öi pentru a o dezvolta, astfel ├«nc├ót s─â reu╚Öim ca lucrurile pe care le ├«nv─â╚Ť─âm din practic─â s─â ajung─â s─â fie ├«ncorporate mai devreme sau mai t├órziu ├«n legisla╚Ťie ╚Öi s─â ajute sectorul s─â se dezvolte.

Cum reu╚Öesc juc─âtorii din sectorul financiar totu╚Öi s─â duc─â inova╚Ťia mai departe ├«n timp ce respect─â legisla╚Ťia?

Una dintre cele mai mari provoc─âri pentru fintech-uri este s─â fac─â fa╚Ť─â h─â╚Ťi╚Öului de reglement─âri ╚Öi cerin╚Ťelor de conformitate. Practic, cu c├ót fintech-ul este mai reglementat, cu at├ót cerin╚Ťele de conformitate sunt mai complexe. Dac─â fintech-ul este un simplu furnizor de solu╚Ťie digital─â, atunci reglement─ârile sunt ├«ntr-adev─âr mai pu╚Ťine ╚Öi mai u╚Öor de navigat.

Cred c─â rolul nostru ├«n acest proces este s─â ├«i ajut─âm s─â le ├«n╚Ťeleag─â c├ót mai bine, s─â le monitoriz─âm ├«n timp real ╚Öi s─â le traducem ├«ntr-un limbaj c├ót mai user-friendly pentru ei. Practic, putem s─â facem acest lucru st├ónd c├ót mai aproape de pia╚Ť─â, ├«n╚Ťeleg├óndu-le nevoile, identific├óndu-le ╚Öi ajut├óndu-i s─â g─âseasc─â solu╚Ťii juridice pentru problemele cu care se confrunt─â.

Ce m─âsuri au autorit─â╚Ťile pentru dezvoltarea ecosistemului?

Am v─âzut la nivelul autorit─â╚Ťilor mult─â deschidere c─âtre ecosistemul de fintech, manifestat─â prin crearea de hub-uri specifice lor, ├«n care acestea se pot ├«nt├ólni ╚Öi pot discuta despre problemele cu care se confrunt─â.

I-am v─âzut particip├ónd la conferin╚Ťe, comunic├ónd direct cu participan╚Ťii la pia╚Ť─â ╚Öi f─âc├ónd eforturi s─â creasc─â gradul de con╚Ötientizare a aspectelor care ╚Ťin de autorizare ╚Öi s─â ├«i ajute pe cei din domeniul fintech s─â fac─â fa╚Ť─â mai u╚Öor reglement─ârilor.

Cred c─â efortul acesta pe care l-am v─âzut la autorit─â╚Ťi este important s─â continue ╚Öi chiar s─â se intensifice pe viitor, pentru c─â este ├«n interesul tuturor s─â a╚Öez─âm Rom├ónia ca un hub pe harta fintech-urilor din Europa.

Cum arat─â cadrul legislativ intern comparativ cu alte state europene?

M─â bucur s─â spun c─â arat─â foarte bine ├«n acest moment, adic─â o aliniere cu reglement─ârile europene. Nu ├«ntotdeauna am avut aceast─â situa╚Ťie, au fost reglement─âri care au fost transpuse foarte t├órziu ├«n legisla╚Ťia noastr─â. A fost cazul cu PSD2, cu legisla╚Ťia privind folosirea mijloacelor video pentru identificare a clien╚Ťilor, a legisla╚Ťiei privind crowdfunding.

Am observat, mai ales ├«n ultimul an, c─â ├«n sf├ór╚Öit ╚Ťinem pasul ├«n timp real cu implementarea, ceea ce,in perspectiv─â legislativ─â, plaseaz─â fintech-urile din Rom├ónia ├«n acela╚Öi punct de start cu cele din Europa ╚Öi, ├«n acela╚Öi timp, deschide calea spre Rom├ónia ╚Öi fintech-urilor.

Mai sunt ╚Öi ╚Öi alte aspecte care trebuie luate ├«n calcul ╚Öi care nu ╚Ťin de legisla╚Ťie, apropo de acest echilibru, dar suntem alinia╚Ťi. Vor urma foarte multe reglement─âri interesante ├«n domeniu, trebuie s─â ne ╚Ťinem aten╚Ťia crescut─â ╚Öi s─â fim vigilen╚Ťi, s─â le monitoriz─âm, s─â vedem ce impact au.

Care sunt cerin╚Ťele de conformitate ╚Öi securitate pentru fintech-uri?

Nu exist─â un r─âspuns universal, pentru c─â, din nou, depinde de sectorul mai specific ├«n care activeaz─â. Dar cu c├ót sunt mai reglementate, cu at├ót cerin╚Ťele de conformitate sunt mai riguroase.

Spre exemplu, dac─â discut─âm despre un fintech care este institu╚Ťie de plat─â, ╚Öi am v─âzut c─â s-a ├«nmul╚Ťit num─ârul institu╚Ťiilor de plat─â autorizate ├«n Rom├ónia, inclusiv dup─â implementarea directivei PSD2, sunt cerin╚Ťe foarte specifice de conformitate, ├«n materia cunoa╚Öterii clientelei.

Este necesar─â desemnarea unui ofi╚Ťer de conformitate, existen╚Ťa unor proceduri de KYC foarte bine puse la punct, monitorizarea tranzac╚Ťiilor suspecte.

Un alt domeniu de conformare este cel privind protec╚Ťia consumatorilor, unde cerin╚Ťele de informare cu privire la serviciile de plat─â sunt foarte riguroase ╚Öi trebuie respectate ├«ntocmai.

Mai exist─â zona aceasta de riscuri opera╚Ťionale ╚Öi de securitate unde din nou trebuie ├«ntocmite politici pentru a gestiona riscurile decurg├ónd din tehnologia informa╚Ťiei ╚Öi a comunic─ârii, monitorizarea atacurilor poten╚Ťiale de natur─â cibernetic─â, raportarea incidentelor de securitate, informarea utilizatorilor cu privire la riscurile la care se expun atunci c├ónd realizeaz─â un serviciu de plat─â.

Cum percep fintech-urile cerin╚Ťele de conformitate ╚Öi reglementare?

Fintech-urile sunt agile prin defini╚Ťie ╚Öi ├«╚Öi doresc ca lucrurile s─â se ├«nt├ómple repede. Este o provocare s─â descopere acest cadru de reglementare, care nu este deloc simplu ╚Öi ├«nva╚Ť─â pe m─âsur─â ce se confrunt─â cu toate aceste cerin╚Ťe.

Este un proces de adaptare pentru ele ╚Öi ╚Öi pentru noi, de asemenea s─â ├«i ajut─âm s─â fie procesul c├ót mai u╚Öor cu putin╚Ť─â.

Cum merge open bankingul în România?

Este ├«ntr-un stadiu ├«nc─â incipient ├«n Rom├ónia. Poten╚Ťialul open bankingului este foarte departe de a fi atins la nivelul ╚Ť─ârii noastre. Directiva PSD 2 a deschis oportunit─â╚Ťile ├«n aceast─â direc╚Ťie, ├«ns─â interconectarea, accesul la datele agregate ale utilizatorilor vor spori pe m─âsur─â ce infrastructura capabil─â s─â sus╚Ťin─â acest lucru se va dezvolta.

Existen╚Ťa legisla╚Ťiei a fost un prim pas c─âtre open banking, ├«ns─â nu este singurul, un alt pas important fiind cel de natur─â tehnic─â pentru c─â exist─â ├«n continuare o discrepan╚Ť─â ├«ntre interfe╚Ťele create ├«nainte de PSD2 ╚Öi poten╚Ťialul acestora ├«n contextul directivei. Este nevoie de timp astfel ├«nc├ót s─â creasc─â accesul ╚Öi utilizarea open bankingului.

Cum ne preg─âtim pentru PSD3?

PSD2 a reprezentat o revolu╚Ťie pentru sectorul pl─â╚Ťilor ╚Öi o evolu╚Ťie c─âtre pl─â╚Ťi digitale ╚Öi open banking.

├Än mod clar a sporit securitatea ├«n realizarea tranzac╚Ťiilor de plat─â, a creat un cadru optim de cooperare ├«ntre b─ânci ╚Öi fintech-uri, pentru c─â, practic, PSD2 este legisla╚Ťia care a permis accesul fintech-urilor la pia╚Ťa bancar─â. A crescut transparen╚Ťa pe tot ceea ce ├«nseamn─â costuri aferente serviciilor de plat─â, iar cadrul de securitate a fost ├«mbun─ât─â╚Ťit.

PSD2 ne-a oferit ╚Öi oportunitatea s─â ├«nv─â╚Ť─âm cum putem s─â facem unele lucruri mai bine ╚Öi de aici aceast─â ini╚Ťiativ─â a PSD3, care este de fapt un proiect de legisla╚Ťie la momentul de fa╚Ť─â, care probabil va fi ├«mbun─ât─â╚Ťit inclusiv pe parcursul anului care urmeaz─â. Practic, ce va aduce ca element de noutate va fi accesul direct al institu╚Ťiilor de plat─â la sistemele de pl─â╚Ťi.

De asemenea, va fi ├«mbun─ât─â╚Ťit cadrul de identificare al utilizatorilor ├«n realizarea serviciilor de plat─â, prin urmare o suplimentare a protec╚Ťiei acestora atunci c├ónd acceseaz─â servicii de plat─â.

De asemenea, nu vorbim doar de o directiv─â PSD3, ci ╚Öi de un regulament care e prescurtat PSR, care reglementeaz─â conduita furnizorilor de servicii de plat─â, unitar la nivel european. Fiind vorba despre un regulament care nu trebuie transpus ├«n legisla╚Ťia na╚Ťional─â, el se aplic─â direct, conduita acestor participan╚Ťi la serviciile de plat─â va fi unitar─â la nivelul Uniunii Europene. Se vor limita riscurile care decurg atunci c├ónd se implementeaz─â o directiv─â la nivel na╚Ťional, c├ónd diverse state pot s─â implementeze pu╚Ťin diferit directiva, sau s─â existe discu╚Ťii ├«ntre prevederile directivei ╚Öi legisla╚Ťia na╚Ťional─â.

Dezideratul final va fi s─â beneficiem de ni╚Öte solu╚Ťii digitale care s─â integreze b─ânci ╚Öi fintech-uri deopotriv─â ╚Öi care s─â asigure aceast─â tranzi╚Ťie spre servicii financiare 100% digitale pe care utilizatorii ╚Öi le doresc ├«n acest moment.

Care sunt provoc─ârile institu╚Ťiilor financiare?

Provoc─ârile cele mai mari fa╚Ť─â de aceast─â deschidere fantastic─â spre digitalizare ╚Ťin de securitate. PSD3 vine ├«n ├«nt├ómpinarea acestor nevoi. Practic, pe m─âsur─â ce ne mut─âm tot mai mult ├«n online, riscul de fraud─â ╚Öi de acces la date personale din partea unor entit─â╚Ťi nedorite spore╚Öte, astfel ├«nc├ót este important s─â avem ni╚Öte sisteme care s─â permit─â protec╚Ťia utilizatorilor finali.

O provocare r─âm├óne bancabilitatea clien╚Ťilor care nu sunt neap─ârat deschi╚Öi spre acest tip de servicii. Trebuie s─â nu uit─âm nici pe ace╚Ötia, adic─â noi mereu g├óndim ├«n viitor c─âtre cei care ├«╚Öi doresc mai mult ╚Öi un acces ╚Öi mai mare online, dar ├«n acela╚Öi timp trebuie s─â facem eforturi cu to╚Ťii s─â-i prindem din urm─â ╚Öi pe cei r─âma╚Öi. ╚śi cred c─â b─âncile se g├óndesc la diverse solu╚Ťii ca s─â ├«ncorporeze ╚Öi astfel de clien╚Ťi ├«n activitatea lor.

Cât de importantă este scalarea afacerii pentru fintech-uri?

Este o provocare. Este important ca scalarea s─â fie g├óndit─â dintr-un stadiu incipient, s─â fie cercetate pie╚Ťele unde vor s─â mearg─â, g─âsi╚Ťi partenerii potrivi╚Ťi ├«n pie╚Ťele respective at├ót din perspectiv─â de parteneri de business, c├ót ╚Öi din perspectiv─â de consultan╚Ťi la care vor apela. Este important s─â plece cu o viziune ├«n minte.

De asemenea, atunci c├ónd se g├óndesc la scalare, este important s─â-╚Öi aleag─â jurisdic╚Ťia principal─â ├«n care se vor licen╚Ťia ╚Öi ├«n func╚Ťie de acest aspect, s─â vad─â ce oportunit─â╚Ťi de pa╚Öaportare ├«n alte jurisdic╚Ťii europene exist─â, dac─â discut─âm despre Europa. S─â ├«n╚Ťeleag─â din timp ╚Öi limit─ârile acestei scal─âri.

Spre exemplu, mi s-a ├«nt├ómplat de multe ori s─â primesc ├«ntreb─âri de la institu╚Ťii financiare nebancare dac─â se pot pa╚Öaporta ╚Öi furniza servicii de creditare ├«n Uniunea European─â pe baza autoriz─ârii BNR din Rom├ónia. ╚śi foarte pu╚Ťine dintre acestea sunt la curent cu faptul c─â dac─â nu sunt o filial─â a unei b─ânci din Rom├ónia nu pot s─â fac─â aceast─â pa╚Öaportare, de╚Öi instinctiv ar fi crezut c─â av├ónd o licen╚Ť─â, pot s─â o pa╚Öaporteze.

Este important s─â se verifice de la caz la caz care sunt limit─ârile. Poate c─â vor alege s─â ob╚Ťin─â o alt─â licen╚Ť─â pentru a putea furniza aceste servicii. 

Foto: Sorin Mois─â

Acest articol a fost transcris cu ajutorul solu╚Ťiei software Vatis Tech, care asigur─â cea mai bun─â acurate╚Ťe ├«n limba rom├ón─â (95%+).