90% dintre utilizatorii europeni de BNPL au utilizat această opțiune pentru o achiziție online, în comparație cu doar 65% care au folosit serviciul într-un magazin fizic. Datele apar în studiul European Banking Radar, realizat de Kearney, compania globală de consultanță în management, care include un sondaj despre utilizarea BNPL, realizat anual în 13 țări europene începând cu anul 2020.

Cercetarea relevă că în ciuda adoptării rapide a BNPL, cu aproape două treimi dintre consumatorii din Marea Britanie care au folosit până acum această tehnologie (63%), băncile de retail mai mari sunt încă lente în a profita de aceasta, doar 1 din 4 oferte BNPL provenind de la o bancă (25%).

Adoptări majore în Europa

În medie, 57% dintre participanții din cele 13 țări europene incluse in sondajul realizat de Kearney au utilizat BNPL la un moment dat.

Principalele motive citate de consumatori pentru utilizarea BNPL au fost ajutorul în gestionarea personala a fluxului de numerar (22%) și posibilitatea de a achiziționa produsele dorite (21%). În ceea ce privește variația geografică, consumatorii din Suedia și Italia au fost cei mai predispuși să fi utilizat anterior BNPL, cu 67% dintre respondenții din aceste țări având experiență în amânarea plății pentru achizițiile lor.

Valoare scăzută, frecventă și online

Raportul Kearney a evidențiat faptul că BNPL este utilizat în principal online, la finalizarea cumpărăturilor. 90% dintre utilizatorii europeni de BNPL au utilizat această opțiune pentru o achiziție efectuată online, în comparație cu doar 65% care au folosit-o într-un magazin fizic.

În plus, în timp ce majoritatea utilizatorilor BNPL (73%) profită de opțiunea de amânare a plății de până la 5 ori pe an, iar restul o folosesc de 6 sau mai multe ori pe an, achizițiile BNPL tind să fie de valoare relativ scăzută.

Aproximativ 80% dintre utilizatorii de BNPL obișnuiesc să amâne sau să împartă plata pentru achiziții în valoare de până la 250 de euro.

Situația datoriilor

Principalul factor descurajant pentru acei consumatori care nu au încercat încă BNPL este teama legată de datorii și riscul de a-și scădea scorul de credit (31%). Alte motive de descurajare includ preocuparea că BNPL s-ar putea dovedi o opțiune costisitoare în cele din urma (15%), în timp ce alți oameni preferă pur și simplu alte forme de finanțare.

Cu toate acestea, în ciuda temerilor legate de datorii, experiența utilizatorilor cu BNPL arată că 70% dintre clienți nu întâmpină probleme în a face plățile la timp, iar puțin peste 6% raportează cel puțin o plată ratată.

România

În România, între 15-20% dintre respondenți utilizează frecvent achizițiile în rate, fie la punctul de vânzare în magazin, fie la finalizarea cumpărăturilor online sau după achiziție.

Acest lucru include atât ofertele de tip BNPL, care au început să fie utilizate în România atât în comerțul electronic, cât și în lanțurile de magazine fizice, cât și ofertele de carduri de credit care permit plata în rate.

„Ofertele precum BNPL și altele similare câștigă tot mai mult teren peste tot în Europa, și vedem asta întâmplându-se și în România. Peste 80% dintre români au utilizat sau ar utiliza opțiunea BNPL sau alta opțiune similară: fie în magazin sau la finalizarea cumpărăturilor, fie după achiziție; fie de la o companie de finanțare terță la punctul de plată, fie de la banca lor sau prin intermediul cardului de credit al băncii. În ciuda unor temeri legate de îndatorare, o abordare responsabilă din partea "creditorului" oferă consumatorilor o valoare adăugată prin flexibilitatea de a împărți costurile achizițiilor (utilă mai ales în astfel de perioade inflaționiste); iar cifrele arată că majoritatea consumatorilor sunt responsabili în gestionarea rambursărilor”, a spus Florian Teleabă, Principal & Bucharest Office Lead Kearney.

Principalele motive pentru care românii utilizează BNPL sau achizițiile în rate sunt pentru a-și permite să cumpere produsul dorit (direct) - 25% dintre respondenții care au utilizat această formă de achiziție și plată, sau pentru o mai bună gestionare a fluxului de numerar - 21%.

Aproximativ 20% dintre respondenți au declarat că au vrut să încerce această opțiune. În ceea ce privește motivele pentru care nu au utilizat încă această formă de achiziții în rate, 30% dintre români menționează teama de datorii; totuși, aproximativ 30% dintre ei spun că pur și simplu nu li s-a oferit opțiunea/produsul.

Cele mai populare categorii pentru utilizarea achizițiilor în rate sunt produsele pentru îmbunătățirea locuinței (43% dintre respondenți), îmbrăcăminte și accesorii/ modă (37%), electronicele personale (30%) și călătoriile (26%). Aproape 15% dintre respondenți au declarat că au utilizat opțiunile de achiziții în rate și pentru cheltuieli de zi cu zi.

Aproximativ 30% dintre românii care utilizează această opțiune au declarat că au întâmpinat dificultăți în a plăti unele rate, dar au reușit să le ramburseze integral la final; doar aproximativ 4% raportează cel puțin o plată ratată.

Florian Teleabă a mai afirmat că în România, băncile au popularizat deja cu ani în urmă achizițiile în rate fără dobândă la plată cu cardul de credit, adesea într-o rețea/ecosistem de parteneri.

„Cu toate acestea, o dată cu adoptarea largă a soluțiilor de finanțare integrate și intrarea pe piață a noilor jucători, băncile trebuie să acționeze rapid pentru a rămâne în joc, altfel se expun riscului de a pierde clienți și fluxuri de venituri. Nu este vorba doar despre a oferi un produs (cum ar fi un mic împrumut), ci despre a oferi o experiență de cumpărare îmbunătățită, satisfacerea mai buna a nevoilor și obiectivelor consumatorilor și generarea unei implicări mai eficiente cu aceștia. Acest lucru este ceva ce jucătorii non-bancari inovatori și agili au înțeles mai bine până acum; dar cu o mentalitate și o abordare puțin diferite, băncile ar trebui să poată face chiar și mai bine acest lucru".

Metodologia raportului

Raportul Retail Banking Radar, acoperă 89 de bănci de retail in 21 de piețe europene – 51 de bănci în 13 țări din Europa de Vest și 38 de bănci din 8 țări din Europa de Est.

Retail Banking Radar se bazează pe rapoartele segmentelor furnizate de băncile europene și reflectă cifrele reale raportate de instituțiile individuale. În plus, se realizează cercetări directe asupra clienților referitoare la anumite teme selectate - în acest an, utilizarea canalelor pentru produse bancare și adoptarea finanțării încorporate în sectorul bancar european - prin sondajul a 500 de respondenți cu un profil demografic reprezentativ pentru fiecare țară. Acesta este al treilea raport dintr-o serie în care explorăm utilizarea opțiunilor BNPL de către consumatori din Europa.