În actualul context socio-economic, marcat de scumpiri și inflație, economisirea devine un deziderat sau presupune efort suplimentar din partea românilor. Trei din zece români nu reușesc să economisească bani, cu precădere persoanele între 45 și 55 de ani (41%) și cele cu venituri mici (38%), potrivit datelor unui studiu realizat de compania de cercetare de piață Reveal Marketing Research.

Studiul este reprezentativ la nivel național în rândul locuitorilor din mediul urban și a fost realizat pentru a afla atitudinile românilor față de economisire și investiții în contextul actual caracterizat de lipsa de predictibilitate și de prefigurarea unei potențiale crize economice.

O altă treime dintre români consideră că vor economisi mai puțin decât până acum, fiind puși în situația de acorda o atenție sporită planificării bugetelor lunare pentru a reuși să pună bani de-o parte. Această perspectivă este întâlnită în mai mare măsură în cazul persoanelor cu venituri medii (36%).

Pe de altă parte, în 2022, tinerii români cu vârsta cuprinsă între 18-24 ani au devenit mai responsabili vizavi de gestionarea finanțelor personale, în cazul acestora remarcându-se cel mai mare procent al celor care cred că vor economisi mai mult pe viitor (14%) față de totalul eșantionului (8%).

Relația românilor cu banca

În cazul în care ar reuși să pună bani de-o parte, jumătate dintre români ar prefera să utilizeze soluțiile de economisire oferite de către instituțiile financiare.

51% dintre români susțin că dacă ar reuși să economisească trimestrial câte 500 lei ar prefera să îi depună într-un cont bancar (depozit sau cont de economii), păstrându-se aceeași pondere ca anul anterior. În cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 18-35 ani și a celor de peste 55 de ani procentul celor care preferă această strategie de economisire este semnificativ mai mare, înregistrând scoruri de 54% respectiv 59%.

Dacă pentru persoanele de peste 55 ani, proporția celor care preferă să economisească păstrându-și banii la bancă rămâne similară cu cea de anul trecut, în cazul tinerilor de până în 35 ani percepția s-a modificat semnificativ. În 2022 se evidențiază o creștere de 21 de procente (de la 33% la 54%) în ceea ce privește preferința tinerilor de a opta pentru depunerea economiilor într-un cont bancar.

28% dintre români au declarat că ar prefera metoda tradițională de economisire și anume păstrarea banilor la saltea. Persoanele cu venituri mici au optat în proporție de 36% pentru această opțiune.

Investiții

Trebuie remarcat și un aspect pozitiv în studiu, românii cu venituri mari acordă o mai mare importanță investirii economiilor în vederea protejării și/sau a multiplicării banilor.

Nivelul de interes față de investițiile la bursă crește semnificativ în 2022 în comparație cu 2021. Dacă anul precedent doar 4% dintre români erau interesați să investească la bursă prin intermediul unui broker, în prezent ponderea celor interesați a ajuns la 11%.

Acest comportament financiar este întâlnit în măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor cu venituri mari, 25% dintre aceștia declarând că ar prefera investirea economiilor în detrimentul economisirii banilor.

Cash-ul pe ducă

Alternativa tradițională de gestionare a finanțelor personale prin intermediul banilor cash pare să fie pe o pantă descendentă continuă, iar această tendință generală poate fi observată și în cazul preferințelor românilor.

Prin urmare, jumătate dintre românii din mediul urban declară că vor utiliza din ce în ce mai puțin bani cash, preferând confortul și flexibilitatea oferite de utilizarea cardului sau a online banking-ului.

Ponderea celor care declară că vor utiliza mai puțini bani cash pe viitor este mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (55%), a celor cu venituri medii (57%) și semnificativ mai mare în cazul celor cu venituri mari (66%).

Metodologia studiului

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 20-26.04.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1.005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Foto: Dreamstime