Vodafone anunță lansarea a două noi tehnologii de ultimă generație, împreună cu Asociația Salvatorilor Montani (Salvamont), care vor reducere semnificativ timpul de căutare al victimelor, precum și la salvarea mai multor vieţi omeneşti. În plus, compania anunță un important rebranding, cu ocazia obținerii certificării „Best in test” de la firma germană umlaut, în luna martie.
„De la an la an, numărul acțiunilor de salvare crește cu 30 – 40%. Doar anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni și mai mult de 8.500 de persoane salvate. În astfel de intervenții, timpul este cel mai important element. Avem o resursă umană bine pregătită, dar sunt situații în care e nevoie de mai mult. Folosind soluțiile lansate astăzi și având și un centru de comandă dotat cu tehnologie de ultimă generație conectat la rețeaua de fibră optică a Vodafone, practic mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori, ceea ce înseamnă mai multe vieți salvate, dar și un timp de intervenție, riscuri și efort considerabil reduse pentru salvatorii montani”, explică Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România.
Cum vor funcționa noile tehnologii destinate Salvamont
Citește și:
Prima dintre soluții este dezvoltată în premieră de echipa de tehnologie a Vodafone România și asigură acoperirea cu semnal mobil în zonele montane greu accesibile şi înconjurate de pereţi stâncoşi care blochează propagarea semnalului mobil generat de rețelele terestre actuale. Soluția este formată dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone, şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată deasupra zonelor de căutare. Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește. Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede.
Citește și:
Cea de-a doua soluţie utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute. Capturarea imaginilor de înaltă rezoluţie în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune. Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV. Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate. Pentru mai multe informații despre cum funcționează cele două soluții, dar și despre cum se derulează o acțiune de salvare a Salvamont, vizionați acest documentar.
Citește și:
Rebranding: Vodafone Supernet devine Vodafone GigaNetwork
În plus față de noile tehnologii, compania de telecomunicații mai anunță și al proces de rebranding al propriei rețele fixe de internet, din Vodafone „Supernet” în Vodafone „GigaNetwork”, GigaNetwork fiind prima rețea 5G din România.
Această decizie vine în contextul obţinerii certificării „Best in test” pe care Vodafone a obtinut-o luna trecută de la firma germană umlaut, pentru performanţele infrastructurii sale. Cu un punctaj total record al ultimilor șase ani în evaluările umlaut, compania a obținut 922 de puncte, la o diferență de 25 de puncte de următorul operator clasat.
Mai precis, rețeaua de comunicații mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai bună rețea de voce și date mobile la nivel național, obținând cel mai mare punctaj total, precum și cel mai mare punctaj pentru zonele urbane și pentru fiabilitatea rețelelor mobile.
Citește și:
Cât despre Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost certificată de același auditor german, în luna august 2021, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferită de auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din țara noastră.
„E cel mai mare scor total pe care l-am obţinut în ultimii şase ani - 922 de puncte dintr-un total teoretic de 1.000 - nimeni în lume nu a obţinut 1.000 de puncte. Rezultatele ne arată şi că suntem <<cea mai reliable (viabilă, n.red) reţea>>, este un indicator nou, care măsoară cât de consistentă este performanţa reţelei, adică faptul că nu se întâmplă ca reţeaua să meargă cu 1 Gbps viteză şi apoi să nu mai meargă 3 secunde, pe o perioadă de şase luni. Chiar şi la acest indicator, care este nou, am câştigat cu 11 puncte în faţa următorului operator”, spune Cătălin Buliga, Chief Network Officer, Vodafone România.
Vodafone România s-a alăturat misiunilor de salvare ale Salvamont în 2004. Printre primele proiecte în care s-a implicat, împreună cu Fundația Vodafone, a fost înființarea Dispeceratului Național și realizarea aplicației Salvamont - Vodafone, esențiale pentru operațiunile de salvare montană. În prezent, dispeceratul primește peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesară intervenția echipelor de salvatori. Aplicația Salvamont - Vodafone, disponibilă de anul trecut într-o nouă versiune atât pentru iOS, cât și pentru Android, oferă, alături de un ghid complet de informare și orientare montană, opțiunea SOS, prin care utilizatorii pot activa serviciul de localizare a poziției telefonului, iar dispeceratul poate fi notificat în timp real despre coordonatele acestora.
Citește și:
Începând cu anul 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont, implicându-se mai ales în proiecte care folosesc soluțiile digitale în activitatea de salvare montană. Una dintre cele mai recente colaborări a fost dotarea Asociației cu echipamente de găsire a persoanelor surprinse de avalanșă. Sistemul RECCO este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontiști și plăcuțe reflectoare pe care turiștii le pot purta în echipamente.
Credit photo: 42623444 © 22tomtom | Dreamstime.com