Transformarea digitală a cunoscut o creștere importantă în ultimii ani, iar o componentă esențială în acest proces este modul în care o instituție poate identifica electronic viitorul consumator, cu ajutorul tehnologiei.

Verificarea identității la distanță a unui client, procesul de onboarding, a devenit o parte importantă în accesarea de servicii și produse în mediul digital. Știți deja cum funcționează acest proces, mulți dintre dumneavoastră l-ați folosit atunci când ați fost nevoiți să alegeți noi produse sau servicii.

Toată lumea vrea ca acest proces să fie cât mai simplu și rapid, iar clienți nu mai sunt dispuși să asiste la o conversație telefonică, să aștepte un reprezentant care să le preia apelul.

Valentina Dragomir, Sales & Business Development în cadrul AriadNext by IDnow, prezentă la evenimentul Digital Banking Scorecard, a menționat că, în acest moment, tendința la care asistăm este ca utilizatorul să fie în centrul procesului de onboarding. (declarațiile încep la min. 00:51).

„În acest moment, toate instituțiile financiare, dar și cele non-financiare de pe piața din România încearcă să identifice soluții astfel încât să construiască, pentru client, un proces de onboarding cât mai simplu și mai rapid.”

Provocări legislative

În același timp, domeniul are parte de provocări legislative pentru că, în România, există o legislație din 2001 (legea 455/2001 – legea semnăturii electronice), iar la nivelul UE există Regulamentul eIDAS din 2014.

Valentina Dragomir spune că, pe partea de legislație privind serviciul pentru identificare la distanță, terții de verificare a identității sunt ajutați de către autoritățile naționale, care au elaborat un proiect legislativ clar, destul de complet, astfel încât să ajute mediul de afaceri să beneficieze de soluții concrete și reglementate.

Oficialul AriadNext by IDnow s-a referit la normele Normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video aprobate prin Decizia președintelui ADR nr. 564/2021, publicate în M.Of. 1119/noiembrie 2021. 

„În momentul în care vorbim despre o soluție pentru identificarea la distanță, sunt trei piloni esențiali pentru client. Primul pilon este customer experience, pentru că vorbim de clientul final și la el ne dorim să ajungem. Al doilea pilon esențial este legat de combaterea fraudei în procent de 100%. Iar al treilea pilon, foarte important, având în vedere că instituțiile financiar bancare sunt extrem de reglementate este legislația atât cea europeană, cât și cea națională”, a menționat Valentina Dragomir.

Normele emise de ADR pun mai multă presiune pe terțul de verificare la distanță și ușurează munca instituțiilor financiare. Când optează pentru o soluție aprobată și certificată la nivel național, organizațiile financiare trebuie doar să notifice ADR în privința soluției de identificare la distanță folosită.

Normele ADR ajută clienții finali, dar și orice instituție care folosește o soluție de identificare a identității la distanță. „Cea mai importantă schimbarea cu privire la normele emise de Autoritatea pentru Digitalizare din România este alinierea cu standardele europene din 2021, deoarece se pune accent pe customer experience.” (min.4:30)

Citește primul raport care arată gradul de digitalizare al celor mai importante bănci din România.

Verificarea identității la distanță

Clarificarea aspectelor legislative a condus și la o experiență ușoară de folosire a modalității de verificare a identității la distanță.

Oficialul AriadNext by IDnow a spus că există mai multe elemente prin care utilizatorul verifică identitatea astfel încât toate elementele de securitate să fie îndeplinite. (min.6:00)

Normele ADR au condus la îmbunătățirea procesului de verificare la distanță. „Un alt aspect pozitiv pentru instituțiile bancare este oferirea unei soluții automate, pentru că, dacă ne uităm la mediul financiar-bancar din România, fiecare instituție nu dorește să aibă clienți falși în portofoliu. Ori în acest moment, procedura ADR permite un proces automat, cel puțin pentru clientul final. Dacă în spatele procesului, procesul este mult mai complex, cel puțin pentru clientul final, normele permit un proces automat de verificare a identității, care este în total acord cu legislația europeană.”

Valentina Dragomir s-a referit și la soluție pe care AriadNext by IDnow o oferă clienților, o soluție automată, pentru care se poate emite certificat electronic calificat.

„În premieră, în cadrul grupului, am creat un produs customer friendly. Astfel, clientul final, în mai puțin de 1 minut, este capabil să se înroleze pe site-ul băncilor, este capabil să facă acest proces de cunoaștere a clientului, iar banca primește un procent de identificare a fraudei de 99,99%. Procesul este extrem de sigur și prin soluția noastră putem detecta frauda la cel mai înalt nivel posibil.”

Soluția companiei funcționează în toate țările europene și este capabilă să verifice peste 190 de tipuri de cărți de identitate. Cel mai important, oferă un confort sporit pentru instituțiile financiar-bancare pentru că identifică frauda.

Discuția integrală cu Valentina Dragomir din cadrul evenimentului Digital Banking Scorecard este disponibilă în video-ul de mai jos.

Credit foto: ©Mihaela Savu