Fortech este una dintre companiile importante din România din zona de dezvoltare software ce furnizează servicii și produse pentru companii din zona de healthcare, automotive, financial, manufacturing. De anul trecut, compania a început să se concentreze și pe creșterea complexității serviciilor pe care le oferă, dar și noi linii de business. Din acest motiv, a creat o divize de investiții, Fortech Investments, prin care și-au propus să investească în noi afaceri și să fie un partener de business pentru startup-uri din zone diverse.

Valentin Filip, Managing Director of Product Investments în cadrul Fortech Investments, a explicat care sunt motivele pentru care Fortech susține ecosistemul de startup-uri și cum funcționează divizia pe care o conduce.

Care este rolul Fortech Investments?

Divizia Fortech Investments a fost creată la începutul anului 2021 pentru a formaliza activitățile noastre investiționale care au început acum 5-6 ani. Prin această divizie ne dorim să sprijinim atât antreprenorii la început de drum, în căutarea unui cofondator tehnic, cât și startup-urile ce au deja tracțiune și sunt pregătite să scaleze businessul creat. Prin intermediul Fortech Investments facem investiții de capital, inițiem parteneriate de tip joint venture și investim în produse validate împreună cu experți din domeniile vizate. Ca și domenii de interes, menținem momentan deschiderea noastră pentru majoritatea oportunităților, favorizând domeniile pe care avem experiență deja din zona de dezvoltare software.

Ce presupun parteneriatele joint venture?

Zona de investiții reprezintă un domeniu unde colaborarea crește șansele de succes. Ne bucurăm că am reușit să colaborăm cu mulți jucători din piață pentru cele 11 investiții aprobate în anul 2021, deoarece ne dorim ca toate investițiile noastre să fie făcute în parteneria, unde noi venim cu experiența de dezvoltare de soluții software, cât și cu abilitatea de a oferi soluții concrete pentru companiile în care investim sau pe care le creăm în zone precum capacitatea de dezvoltare, marketing sau sales.

Credem puternic în faptul că experiența în domeniu este un element definitoriu în șansele unei noi inițiative de a reuși. Este nevoie să cunoști sistemul actual pentru a putea să-l navighezi și să-l schimbi. În același timp, o perspectivă din exterior poate fi vitală pentru a identifica modalități de schimbare. Din acest motiv, parteneriatele sunt variantele cu cele mai mari șanse de reușită.

Menționați și de programele de investiții în start-up-uri.

Startup-urile reprezintă contextul perfect prin care putem să generăm inovație și să ne implicăm în mai multe domenii concomitent. Aceste avantaje vin și cu riscuri mult mai mari comparativ cu alte tipuri de investiții. Astfel, am creat o echipă dedicată ce caută cât mai multe oportunități de investiții și le analizează în detaliu. Printr-o analiză specifică de piață și competitori, dar și prin interpretarea previziunilor oferite de echipă, încercăm să reducem riscul investițional și să validăm abilitatea echipei de a îndeplini planurile expuse. După acest audit, luăm în calcul startup-urile în cadrul board-ului de investiție și stabilim măsura în care dorim să ne implicăm.

O zonă de interes este și ecosistemul digital financiar. De ce?

Zona financiară reprezintă un pilon important în expertiza noastră, având colaborări cu fintech-uri, bănci și furnizori de servicii financiare. Acest lucru ne-a motivat să ne uităm atent și la ecosistemul de startup-uri și să evaluăm companii în care putem investi. Consider că acest domeniu e unul care începe să aibă efervescență, iar susținerea prin capital privat poate accelera creșterea și adopția soluțiilor moderne.

Soluțiile fintech sunt un domeniu care gestionează cantități semnificative de capital, iar eficientizarea, optimizarea și asigurarea calității reprezintă ambiții importante. Ne dorim să susținem companiile care vor să îmbunătățească activitatea diverșilor actori financiari și, în același timp, să ducă la o creștere a indicatorilor de performanță financiară. Astfel, impactul este clar și posibilitatea de monetizare a soluțiilor este facilă.

Cum a fost anul trecut pentru Fortech?

Deși a fost încă un an umbrit de efectele pandemiei, ne bucurăm de faptul că am reușit să menținem relațiile atât cu zona de clienți, cât și cu echipa noastră. Mai mult, am depășit obiectivele stabilite la începutul anului, ceea ce reprezintă cu siguranță un motiv de satisfacție. Totodată, am depășit înainte de finalul anului borna de 1.000 de colegi, într-un moment aniversar, 18 ani de existență Fortech pe piața locală.

Care sunt provocările voastre?

Creșterea numărului de clienți și de membri ai echipei în zona de dezvoltare de soluții software reprezintă un element de complexitate mărit. În același timp, ne permite alocarea unei părți semnificative din valoarea generată către zona de investiții și de creare de produse. Astfel, transformăm rezultatul inițial într-unul, sperăm noi, și mai valoros.

Care sunt obiectivele de business pentru acest an și pe termen mediu?

Ne dorim să menținem o creștere constantă de 25% a businessului de dezvoltare și să atingem un nivel de 15-20 de investiții active, pe care să le putem susține și cu runde de follow-on. În același timp, crearea de produse proprii sau în parteneriat reprezintă un interes important și ne vom concentra pe materializarea acestei ambiții.