Comerţul online cu produse alimentare îşi va dubla ponderea pe pieţele europene până în 2030 şi va deveni profitabil, pe măsură ce nativii digitali devin cumpărători, e concluzia unui nou studiu PwC România.

Dzvoltarea vânzărilor online de alimente a fost îngreunată până acum de marjele scăzute de profitabilitate, de fragilitatea şi greutatea unor produse şi de condiţiile speciale de păstrare în cazul produselor refrigerate sau congelate. Însă, cum, în anii pandemiei, consumatorii s-au obişnuit să comande aproape orice online, aceştia sunt din ce în ce mai dispuşi să cumpere astfel şi produse alimentare, mai ales pe măsură ce nativii digitali devin un segment principal de clienţi, potrivit unei analize realizate de strategy&, departamentul de strategie al reţelei globale PwC.

În acest context, aproximativ 90% dintre retailerii şi specialiştii în retail din Europa, care au participat la un sondaj inclus în raport, se aşteaptă ca vânzările online de produse alimentare să devină profitabile până în 2030.

Estimările strategy& arată, de asemenea, că ponderea vânzărilor online de produse alimentare va creşte semnificativ până în 2030, de la 11% în prezent până la 26% în Marea Britanie, de la 8% la 25% în Olanda, de la 9% la 23% în Franţa, de la 4% a 11% în Germania şi de la 3% la 10% în Turcia. Pe termen şi mai lung, până în 2050, cota de piaţă a cumpărăturilor online ar urma să crească până la 35 şi chiar 50% în statele menţionate.

„Comerţul cu amănuntul de produse alimentare, aşa cum îl cunoaştem astăzi, va continua pentru câţiva ani, ancorat de magazinele tradiţionale care oferă alimente proaspete, interacţiune senzorială şi umană, precum şi de capacitatea lor de a acţiona ca showroom. Dar veniturile şi profitabilitatea acestora ar putea fi erodate pe măsură ce consumatorii vor profita de confortul noilor servicii digitale şi de dezvoltarea segmentului online: magazine specializate de alimente, magazine nişate pe anumite categorii de produse, platforme agregatoare, servicii de click&colect şi companii specializate în livrări la domiciliu", consideră Ruxandra Târlescu, partener PwC România.

Magazinul fizic însă nu va dispărea, doar se va reinventa pentru a răspunde cerinţelor consumatorilor, iar dezvoltarea vânzărilor online, denumite şi eGrocery, va fi o modalitate de a încetini pierderea de cotă de piaţă în faţa concurenţilor de servicii exclusiv online. Deja, multe reţele tradiţionale de magazine au făcut paşi în acest sens, implementând livrarea la domiciliu şi/sau serviciul „click & collect".

Avantajul magazinelor fizice este că pot dezvolta o strategie omnichannel, deoarece reţeaua extinsă de magazine şi logistica mai sofisticată pot oferi un avantaj competitiv. Şi, după cu arată studiile, clienţii omnichannel tind să cheltuiască mai mult la fiecare sesiune de cumpărături decât clienţii pur online sau offline, iar acest lucru este valabil şi pentru piaţa de produse alimentare.

De altfel, pe segmentul tradiţional, în cei opt ani până în 2030, cea mai rapidă creştere este aşteptată pentru segmentul livrărilor la domiciliu, urmată de serviciile click & collect, în timp ce numărul de mini-marketuri automate este, de asemenea, probabil să crească. Vânzările din magazinele tradiţionale vor continua să scadă. Colaborarea cu jucătorii online poate oferi lanţurilor tradiţionale de magazine alimentare capacităţile de care au nevoie şi să îşi accelereze expansiunea pentru a deveni jucători omnichannel.

Analiza strategy& s-a bazat pe răspunsurile a 57 de companii şi experţi din industria alimentară, cu sediul în principal în Germania, Franţa, Marea Britanie, Turcia, Olanda, Spania, Elveţia, Austria şi Belgia.

Foto: Dreamstime