71% dintre români cumpără lucruri de care nu au nevoie, doar pentru că sunt ieftine, iar mai bine de unul din doi dintre concetățeni (58%) spun că regretă nivelul lor scăzut de interes față de educația financiară, potrivit unui studiu realizat de Unlock Market Research la cererea BCR, anunță Banca Comercială Română cu ocazia Zilei Educației Financiare.

Mai mult, studiul, care a fost realizat în 2021, arată și consecințele lipsei educației financiare ale românilor, lipsă pe care însăși aceștia o conștientizează. Astfel, 65% dintre respondenți cumpără lucruri din impuls, fără a face calcule înainte, iar 62% nu își monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greșit, în timp ce 58% dintre români spun că regretă nivelul lor scazut de interes față de propria educație financiară, deci există resurse chiar și gratuite pentru îmbunătățirea acesteia.

Important de notat e faptul că atunci când au de luat decizii financiare importante, unul din doi români se iau se bazează pe familie și prieteni („după ureche”), 25% preferă să le ia complet singuri, iar doar 12% aleg să se consulte cu banca sau cu un specialist financiar.

„Între gradul de bunăstare financiară şi nivelul educaţiei financiare există o corelație directă puternică, astfel încât alegerile financiare pe care românii le fac zi de zi impactează, fără doar și poate, prosperitatea lor și a întregii societăți. O persoană educată financiar este mult mai concentrată pe a-și construi viitorul, un viitor sustenabil, cu beneficii atât pentru sine, cât și pentru cei din jur, astfel încât întreaga societate să se bucure de mai multă prosperitate și o dezvoltare accelerată”, explică directorul de comunicare al BCR, Nicoleta Deliu.


Cum să îți îmbunătățești educația financiară

Astfel, cu ocazia zilei Educației Financiare care este sărbătorită pe 11 aprilie, Școala de Bani (proiect al BCR) anunță prima ediție a #EduFin Fest, în colaborare cu Asociația Școala de Valori (SdV), pentru a veni în sprijinul celor interesați de educație financiară.

Școala de Bani, care oferea deja cursuri online gratuite de educație financiară pentru românii de toate vârstele (link), a organizat luni o serie de evenimente educaționale non-formale în 30 de județe din țară, împreună cu SdV, la care au participat peste 2.500 de elevi. Evenimentele au avut scopul de a-i ajuta pe tineri cu informații despre cum pot lua decizii financiare mai bune pentru viitorul lor, oferite de angajati ai BCR, antreprenori sau de către alte personalități locale.

„EduFin Fest este mai mult decât un eveniment de marcare a unei zile. E un festival al cunoașterii, al educației, prin care am vrea să oferim dezvoltarea unui set de abilități de viață de care generațiile viitoare de tineri și antreprenori, deopotrivă, au atât de mare nevoie. Pentru că doar cu ajutorul educației vom putea aspira la un viitor mai inteligent financiar, fie că vorbim doar de relația noastră cu banii în viața personală, fie că discutăm despre cultivarea spiritului antreprenorial”, a declarat CEO-ul BCR, Sergiu Manea.

Până acum, prin intermediul Școala de Bani, peste 500.000 de adulți, tineri și copii sunt cu un pas mai aproape de decizii financiare mai inteligente, anunță BCR. Lansat în 2016, acesta a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate. Cei interesați se pot înscrie la cursuri atât prin completarea formularului disponibil pe scoaladebani.ro, dar și în hub-urile BCR.

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă a cărei viziune este dezvoltarea prin educație inovativă a unei societăți bazate pe valori. Școala de Valori își propune să schimbe orizontul mental al tinerilor și să-i ajute să-și însușească inteligența valorilor prin programe și ateliere care să-i ghideze, să-i consilieze pentru dezvoltarea caracterului și a personalității.

Credit foto: 20599573 © Cammeraydave | Dreamstime.com