BCR a înregistrat un profit net de 1.141,8 milioane de lei (232,5 milioane de euro) în primele trei trimestre din 2021, în creștere cu 35,0% față de 845,8 milioane de lei (175,2 milioane de euro) în aceeași perioadă din 2020. Rezultatele sunt datorate atât performanței operaționale îmbunătățite în principal pe fondul unui volum de business mai mare, cât și a alocării de costuri cu riscuri mai reduse.

În același timp, rezultatul operațional a ajuns la 1.576,7 milioane de lei (321,0 milioane de euro) în primele 9 luni din 2021, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și a unor cheltuieli operaționale mai reduse.

Raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 43,2% în primele 9 luni din 2021, față de 46,4% în aceeași perioadă a anului trecut.

„Scopul nostru este de a acționa ca o ancoră care dă siguranță economiei, atât prin sprijinirea programelor garantate de stat și a fondurilor europene, cât și prin soluții personalizate de finanțare. Există proiecte, idei și dorință de dezvoltare, precum și nevoia de modernizare și evoluție, așa cum există oameni bine pregătiți. Dovadă sunt cele peste 4.000 de companii finanțate anul acesta, o treime dintre credite fiind investiții, precum și semnarea acordului de colaborare dintre BCR și ROREG pentru a accelera atragerea investițiilor din fonduri europene pentru România SA și România SRL. Mediul de business a reușit de multe ori în ultimii 30 de ani să fie un reper în momente dificile, iar noi înțelegem să rămânem aproape de societate și de temele relevante pentru români, inclusiv prin susținerea campaniei de vaccinare, pentru siguranța și sănătatea tuturor”, a menționat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Activitate susținută

Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (BCR) a crescut cu 11,1% an pe an la 30 septembrie 2021. S-au acordat credite noi în valoare de 7,0 miliarde de lei în primele nouă luni din 2021 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi.

Vânzările de credite ipotecare în lei au crescut cu 15,4% an pe an și cu 58% în T3 2021 vs. T2 2021, în principal datorită accelerării în T3 2021 a vânzărilor produsului garantat de stat Noua Casă, dar si vânzărilor produsului ipotecar standard Casa Mea care reprezintă 62% din vânzările totale. Potrivit datelor furnizate de bancă, 1 din 5 români care au accesat credite pentru locuințe au folosit BCR.

Volumele nou acordate de credite de consum au crescut cu 20,6%, iar descoperitul de cont și cardurile de credit cu 15,6% an la an față de aceeași perioadă a anului trecut. Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 17,3% an pe an în primele 9 luni din 2021, în timp ce stocul de credite de consum a crescut cu 6.4% an pe an.

Pe segmentul companii, instituția bancară a acordat finanțări noi de peste 4,7 miliarde de lei în primele 3 trimestre din acest an, dintre care o treime reprezintă credite de investiții. Astfel, au fost susținute 4.100 de companii care creează 240.000 de locuri de muncă.

Avansul stocului de finanțări s-a datorat în principal segmentului Clienți Mari care a crescut cu 49,2% an pe an. De asemenea, finanțarea sectorului public a crescut cu 20,0% an pe an. Iar cea a sectorului IMM (inclusiv prin subsidiara BCR Leasing) cu 9,5% an pe an, atingând valoarea de 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) la 30 septembrie 2021, în principal datorită participării BCR în programul IMM Invest. 

Finanțările acordate de BCR Leasing au crescut cu 40% în 1-9 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, până la 1,2 miliarde de lei, oferind susținere antreprenorilor din toate domeniile de activitate.

Totodată, 1.300 de microîntreprinderi, cu 14% mai multe decât în perioada similară din 2020, și 8 ONG-uri au fost finanțate prin BCR Social Finance în primele 9 luni din 2021.

Digitalizare accelerată

În prezent, BCR are peste 2 milioane de utilizatori de internet banking și mobile banking, dintre care peste 1,32 milioane de utilizatori activi de George, în creștere cu 30% față de perioada similară din 2020. Tranzacțiile în George au crescut cu 60% în acest an, față de perioada similară din 2020.

Ecosistemul George a adus în ultima perioadă și noutăți pentru utilizatori: dezvoltarea de parteneriate locale pentru crearea de ecosisteme digitale, integrarea în mod agregat a activității conturilor pe persoană fizică și persoană juridică prin opțiunea Multiprofile. Extinderea platformei George cu parteneriate locale în jurul a 6 ecosisteme: Sănătate, Educație, Locuințe, Mobilitate, Afaceri și Stil de viață. Soluțiile Splash, Regina Maria sau Bitdefender sunt la un click distanță, noi parteneriate urmând să fie anunțate în perioada următoare.

62% din creditele de nevoi personale din primele 9 luni din 2021 au fost acordate 100% digital. Mai mult, 55% din totalul cardurilor de credit și 64% din totalul produselor de tipul descoperit de cont sunt acordate digital prin George

George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi, ca reducere, clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la 565.000 de utilizatori.

Banca a continuat să investească în noul model de business implementat în unități prin managementul programărilor clienților. A extins programul disponibil online, astfel că programările pot fi făcute pe tot orarul de funcționare al sucursalelor bancare. La un an de la introducere, aproape 5 milioane de programări au fost efectuate de către clienții BCR, cu o medie de 20.000 de programări pe zi.

Impact sustenabil și dezvoltare durabilă

BCR a încheiat un Parteneriat cu ROREG pentru promovarea finanțărilor europene de 4 miliarde de euro ce vor fi disponibile pentru antreprenori prin Programele Operaționale Regionale 2021-2017.

Și în ceea ce privește zona de finanțare cu aplicabilitate sustenabilă au fost înregistrate evoluții pozitive. De pildă, creditul ipotecar verde Casa Mea NaturA a ajuns să reprezinte circa 30% din cererile lunare de finanțări pentru locuințe. Totodată, prima emisiune de obligațiuni verzi a BCR a totalizat o valoare de 500 de milioane de lei.

Școala de Bani a organizat în primele nouă luni sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru 45.000 de adulți și copii. Numărul total al celor care au participat în program a ajuns la 500.000 de oameni. Platforma de educație antreprenorială BCR Școala de Business a ajuns la peste 17.500 de utilizatori (antreprenori, manageri, freelancers, profesori și studenți), cu un nou curs lansat: Programe de finanțare pentru antreprenori, realizat în parteneriat cu ADR Nord-Est. INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 100 de start-up-uri accelerate în ultimii aproape 3 ani.

Performanța financiară

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 70,0 milioane de lei (14,3 milioane de euro) în primele 9 luni din 2021, semnificativ mai redusă comparativ cu alocarea de 277,5 milioane de lei (57,5 milioane de euro) înregistrată în perioada similară din 2020. Această alocare a constat în principal din provizioane colective înregistrate pentru portofoliul de credite performante, ceea ce reflectă abordarea de risc prudentă a băncii în contextul actual.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 4,0% în septembrie 2021, în scădere față de 4,5% în decembrie 2020. Această evoluție reflectă trendul pozitiv al creditelor acordate clienților și a fost sprijinită, de asemenea, de o acumulare scăzută de noi credite neperformante. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane s-a situat la nivelul de 130,8% în septembrie 2021.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 21,17% în august 2021, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, rata capitalului de Rang 1+2 de 20,75% (Grup BCR) în iunie 2021 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 8,3% până la 46.573,2 milioane de lei (9.413,5 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2021 de la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+6,1% față de decembrie 2020, până la 26.716,8 milioane lei), cât și în cea corporate (+12,1% față de decembrie 2020, până la 19.701,1 milioane lei).

Depozitele de la clienți au crescut cu 1,2% până la 65.667,6 milioane de lei (13.272,9 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2021 de la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșterea depozitelor retail (+1,9% față de decembrie 2020, până la 44.589,6 milioane lei), în timp ce depozitele corporate au scăzut cu 1,6% față de 31 decembrie 2020 până la 19.468,8 milioane lei.