ING Bank România și Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC) lansează un avertisment pentru toți utilizatorii de carduri, cu privire la o nouă campanie de phishing care vizează platformele de rezervări online la hoteluri și alte unități de cazare.

În primă etapă, atacatorii încearcă să obțină acces la contul proprietarilor de pe platformele online de rezervări. În acest sens, ei pot trimite un e-mail de la un potențial „client” în care inserează un link fraudulos, cu scopul de a convinge potențialele victime să își introducă datele personale pe acel site controlat de atacatori. Miza fraudatorilor este de a prelua controlul asupra contului. Ulterior, ei extrag datele celor care au efectuat rezervări, precum numele acestora, detaliile rezervării, dar și metode de plată.

Atacatorii folosesc datele furate pentru a trimite mesaje, în numele proprietarilor, prin care le cer clienților să își introducă datele bancare pentru confirmarea rezervării sau validarea cardului. În caz contrar, sunt amenințați cu anularea rezervării. Pagina falsă, care imită site-ul oficial, poate conține deja datele lor personale. Dacă își inserează datele cardului, victimele le vor furniza, de fapt, atacatorilor. 

În continuare, o schemă frecvent utilizată de către atacatorii cibernetici este legată de oportunități false de investiții și îmbogățire rapidă. Infractorii creează pagini de phishing cu scopul de a manipula victimele pentru a le transfera sume în portofelul virtual deținut de aceștia, pe diverse platforme de investiții.

Mai mult, sub pretextul instalării aplicației de investiții, fraudatorii încearcă să obțină controlul total asupra dispozitivului și solicită instalarea unor aplicații (de tip AnyDesk) care le permite să acceseze de la distanță, de oriunde, dispozitivul împreună cu toate informațiile acestuia (aplicații instalate, mesaje, documente).

„Oportunitățile de investiții” sunt distribuite de catre fraudatori prin reclame afișate în mediul online, pe platforme de socializare sau anunțuri în motoare de căutare. Pentru a fi mai credibili, atacatorii furnizează și dovezi false ale unor alti clienți care s-au „îmbogățit” datorită schemelor lor. Totodată, pentru a nu ridica suspiciuni, aceștia le propun inițial investiții de sume mici, dar, ulterior, aceste sume devin tot mai mari.

În trecut, greșelile gramaticale și exprimările neadecvate reprezentau indicii ale campaniilor de phishing. Odată cu apariția platformelor de inteligență artificială ce traduc sau pregătesc texte pe baza unor cerințe, tentativele de fraudă devin tot mai greu de detectat.

Pentru a recunoaște tentativele de fraudă online și a nu le cădea victimă, informați-vă constant despre acestea din surse de încredere precum site-ul DNSC și secțiunea de securitate de pe site-ul ING Bank.

Foto: Dreamstime