International Finance Corporation (IFC), divizia de investiţii a Băncii Mondiale, a finanţat proiecte de peste două miliarde de dolari în România, în ultimii cinci ani, reprezentând aproape jumătate din cât a finanţat instituţia în ultimii 30 de ani.

„Trendul ultimilor ani este decarbonizarea şi economia verde, tranziţia la o economie verde şi la o economie sustenabilă - şi tot ceea ce facem noi în ultimii ani este cumva subscris acestei idei, acestui scop. Noi, în ultimii cinci ani, am finanţat proiecte de peste două miliarde de dolari în România, aproape jumătate din cât am finanţat în ultimii 30 de ani – şi asta pentru că nevoile României sunt foarte mari şi IFC se potriveşte foarte bine pentru îndeplinirea acestor nevoi", a menţionat Cristian Nacu, Senior Country Officer IFC, la conferinţa The Sustainability Challenge 2023.

Potrivit acestuia, IFC a sprijinit băncile să facă bonduri verzi, împrumuturi albastre (finanţare a proiectelor de investiţii ecologice dedicate resurselor de apă – blue financing n.r.), „lucruri care să ajute la decarbonizare”.

„Mai mult decât atât, băncile, în construcţia lor de portofolii de tipul acesta verzi, sustenabile, primesc de la noi şi un ajutor de know-how. Am organizat la începutul anului nişte seminarii pentru bănci, în aşa fel încât să fim siguri că şi ele înţeleg necesitatea folosirii unor bani care au fost strânşi cu această temă, verde. De altfel, marţi, grupul Băncii Mondiale a emis un raport care se numeşte Country climate and development reports şi care se uită exact la necesităţile ţării din punct de vedere al decarbonizării”, a adăugat Cristian Nacu.

El a menţionat că, până în 2050, nevoia de finanţare pentru decarbonizare este de 350 de miliarde de dolari, când România trebuie să ajungă la net zero.

„De altfel, 300 din cei 350 de miliarde de dolari sunt pentru acoperirea nevoilor de infrastructură, deci oricum ar fi trebuit să-i cheltuim. Calculele grupului Băncii Mondiale estimează că numai o treime din aceşti bani sau chiar un sfert pot fi acoperiţi din surse publice.

De aceea, noi credem că aducerea sectorului privat în domeniul acesta, al investiţiilor în infrastructură, este absolut esenţial pentru îndeplinirea target-urilor României. Principala modalitate prin care se poate face aceasta este parteneriatul public-privat, pentru că se ştie că majoritatea acestor industrii: energie, transporturi sunt proprietate de stat - şi atunci singura modalitate a sectorului privat de a participa la acest efort prin parteneriate publice private”, a mai spus reprezentantul IFC.

El a explicat că sunt nişte îmbunătăţiri la legislaţie în acest sens care vor face procesul fezabil. „Sperăm că vor urma câteva proiecte care să arate cum se pot face aceste parteneriate”, a adăugat Cristian Nacu.

Foto: Dreamstime