Identitatea digitală este vitală în procesul de transformare prin care trecem în prezent. Sunt câteva elemente definitorii care marchează acest proces, pentru că de această identitate depinde relația unui utilizator cu produsele și serviciile financiare.

Acesta este subiectul unui panel special în cadrul Future Banking Summit, dedicat acestei teme, care va fi susținut de Adrian Moraru – Senior Sales Manager, InfoCert Romania. Future Banking Summit are loc la Brașov, la hotelul Qosmo, între 19 și 20 octombrie 2022.

Context

„În Europa există o presiune pentru omogenizarea modelelor de identitate digitală. Încă din septembrie 2020, s-a dezvoltat la nivel European conceptul de «decentralized e-identity», o tehnologie care ne poate permite controlul datelor utilizate și modul în care ele sunt utilizate. De fiecare dată, când o aplicație sau un website ne solicită crearea unei noi identități digitale sau logarea printr-o platformă mare, pierdem controlul și managementul propriilor date de identitate”, a spus Adrian.

Anul trecut, Comisia Europeană a prezentat propunerea de revizuire a Regulamentului eIDAS – versiunea eIDAS 2.0 – care se va baza pe un digital wallet, emis sub o schema auditată. Acest digital wallet poate fi utilizabil online și offline pentru a accesa servicii publice și private. Va conține date de identitate de încredere cum ar fi: nume, prenume sau data nașterii și alte atribute de încredere furnizate de surse private, precum: bănci, telecom, utilități și educație. În acest fel, utilizatorul va avea control deplin al datelor și a dezvăluirii datelor.

La pachet cu identitatea digitală vine și semnătura electronică, care este din ce în ce mai mult utilizată de organizații, pentru că astfel își pot accelera procesele de business.

Avantajele semnăturii digitale sunt evidente: crește eficiența operațională, și, în același timp, susține angajamentul pentru sustenabilitate deoarece se reduce cantitatea de hârtie utilizată, dar și costurile ecologice ale mobilității și fricțiunii implicate. Apariția digital wallet va susține cu siguranță creșterea utilizării semnăturii digitale.

3 provocări legate de identitatea digitală

Adrian Moraru spune că acestea sunt: securitatea, UX și monetizarea.

„Având în vedere creșterea atacurilor cybersecurity, securitatea este punctul principal. Dacă ne gândim că atacurile viitoare se vor concentra pe digital wallet, acest lucru înseamnă că este necesar să asigurăm securitatea dispozitivelor noastre cu orice preț. Prin urmare, este vital să construim parteneriate cu companii capabile să asigure aceste nevoi. În acest cadru, asigurarea securității și, în același timp, a experienței facile a clientului va fi crucială pentru a fi cu un pas înaintea concurenței.”

Oficialul Infocert spune că, de fapt, adevărata provocare este crearea modelului de business potrivit: în noua paradigmă va fi necesar să se creeze stimulente și modele care să încurajeze apartenența la ecosistem și distribuirea credențialelor. Acest lucru va fi crucial pentru a dezvoltă un ecosistem în care utilizatorii, consumatorii și emitenții vor stabili o rețea de succes.

+

Infocert se pregătește pentru lansarea digital wallet și a creat platforma DIZME, care promovează principiile Self Sovereign Identity pentru a asigura utilizatorului un management distribuit al identității și al informațiilor.

Adrian Moraru spune că DIZME permite să creezi un ecosistem în care utilizatorul este posesorul identității digitale, combinând o serie de funcții și caracteristici:

  • Un SSI digital wallet disponibil în aplicație gratuită, drept white label app și SDK;
  • Un proces de identificare ușor și rapid;
  • Semnarea electronică prin semnătură electronică calificată eIDAS;
  • Transmite mesaje în timp real prin canal securizat;
  • Autentificare universală;
  • DIZME este prima rețea decentralized identity care combină beneficiile Self Sovereign Identity, conformitatea cu Regulamentul eIDAS și GDPR.

Ce urmează?

Piața de „decentralized identity” (DCI) va atinge 3,3 miliarde de dolari la nivel global până în 2031, în creștere față de 274 milioane de dolari în 2021, atingând o rată de creștere anuală compusă de 28.26%.

Care sunt factorii de creștere?

  • Ușurința în utilizare: DCI oferă portabilitatea identității digitale prevalidată, care va accelera procesul de validare al identității pentru companii, îmbunătățind experiență clienților și reducând costurile de verificare a identității;
  • Confidențialitatea datelor: tehnologiile DCI permit o identitate re-utilizabilă și portabilă, abordând în același timp preocupările legate de confidențialitate și securitate asociate cu sistemele tradiționale de identificare;
  • Portabilitatea: Standardele și specificațiile tehnice precum cadrul și arhitectura implementărilor DCI sunt în prezent în faze incipiente, fiind critice pentru a asigura că rețelele variate DCI sunt interoperabile, permițând utilizatorilor să dețină o identitate digitală portabilă.

O atenție sporită asupra confidențialității datelor este un factor necesar și critic, ceea ce determină preocuparea tuturor părților interesate: cetățeni, companii, autorități de reglementare și agenții guvernamentale. Cu toate acestea, adoptarea DCI va depinde de viabilitatea cazurilor de utilizare din viață reală.

+

InfoCert este unul dintre lideri europeni în furnizare de servicii de calificate de încredere și de soluții digitale. Activă în 31 de țări, compania are peste 5.000 de clienți companii mari din sectorul financiar-bancar, farmaceutic, telecom și utilități, asigurări etc.

Compania oferă servicii de digitalizare, eDelivery, semnătură digitală și servicii de conservare digitală și este operator acreditat AgID privind identitatea digitală în cadrul SPID (Sistemul public de gestionare al identității digitale).

InfoCert investește în mod semnificativ în cercetare și dezvoltare și în calitate: deține 22 de brevete, iar certificatele privind asigurarea calității ISO 9001, 27001 și 20000 atestă angajamentul companiei în ceea ce privește furnizarea de servicii și managementul securității. Sistemul de management al securității informației InfoCert este certificat ISO/IEC 27001:2013 pentru activitățile EA: 33-35. InfoCert este liderul european în oferirea serviciilor Digital Trust în conformitate cu cerințele Regulamentului eIDAS (Regulamentul UE 910/2014) și cu standardele ETSI EN 319 401 și își propune să crească tot mai mult la nivel internațional, inclusiv prin intermediul achizițiilor.

+

Future Banking Summit are loc fizic, dar și în format online pentru cei care nu pot ajunge la Brașov. Programul acestei ediții adună peste 35 de vorbitori renumiți, din România și din străinătate, care au pregătit prezentări despre tendințele momentului în industrie.

Conferința va fi transmisă online pe canalele de socializare, inclusiv în platforma IC Events, soluție dezvoltată de InternetCorp.

+

În caz că nu ați apucat să vă înscrieți la eveniment, puteți să o faceți în aceste zile pe site-ul Future Banking Summit. Aveți mai multe variante de înregistrare, în funcție de modalitatea de participare, online sau live.

Există și pachete VIP pentru cei care doresc să profite de experiența completă a digital banking retreat-ului din acest an.

+

Future Banking Summit este un eveniment organizat de futurebanking.ro și este susținut de: Mastercard, UniCredit Bank, ING Bank România, Raiffeisen Bank, Infocert, FintechOS, Inform Lykos, iFactor, AriadNext, Namirial, Filip&Company, BCR, First Bank, Citi Romania, enfineo, Oney Romania, Mokka, Credex, Certsign, Salarium, ProCredit Bank, Autonom și Magnolia.ro. Partener instituțional: Asociația Română de Fintech (RoFin.tech).