Cei care conduc sau dețin IMM-uri sunt încrezători în viitorul afacerilor lor. Aceasta este cea mai importantă concluzie a studiului anul pe care Visa îl face la nivel global cu privire la viitorul afacerilor mici și mijlocii.
„Visa Global Back to Business – Perspective IMM 2022”, ajuns la cea de-a noua ediție, arată că 90% dintre IMM-urile intervievate sunt optimiste cu privire la ceea ce se va întâmpla cu afacerile lor. Acesta este cel mai ridicat nivel de optimism înregistrat de studiile Visa Global Back to Business până în prezent. De altfel, unul dintre obiectivele organizației de a ajuta 50 de milioane de întreprinderi mici și mijlocii să aibă acces la plăți digitale.
Dacă dezinfectarea produselor cumpărate de la magazin ar putea fi doar o deprindere temporară, specifică începutului pandemiei, unele schimbări, precum utilizarea crescută a plăților digitale, vor persista: 82% dintre IMM-urile intervievate au declarat că vor accepta plăți digitale în 2022, iar aproape jumătate (46%) dintre consumatorii chestionați se așteaptă să folosească plățile digitale mai des în 2022, doar 4% declarând că le vor folosi mai puțin.
Citește și:
„Plățile nu mai înseamnă doar finalizarea unei vânzări. Este vorba despre crearea unei experiențe simple și sigure, care să reflecte imaginea companiei pe diferite canale și să ofere avantaje atât afacerii, cât și clienților săi”, a spus Jeni Mundy, Global Head Merchant Sales & Acquiring, Visa. „Capabilitățile digitale pe care întreprinderile mici le-au dezvoltat în timpul pandemiei – de la plăți contactless la comerț electronic – le-au ajutat să se adapteze și să supraviețuiască; totodată, aceste capabilități le pot ajuta acum să găsească o nouă cale de creștere și dezvoltare.”
Conform studiului din acest an, prin care au fost chestionați proprietari de afaceri mici și consumatori din nouă piețe – Brazilia, Canada, Germania, Hong Kong, Irlanda, Rusia, Singapore, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite – perspectiva pentru 2022 converge către optimism și intenția de creștere a gradului de digitalizare.
Citește și:
Perspective în 2022 pentru IMM-uri
54% dintre IMM-uri au văzut ultimul an ca pe o oportunitate și au declarat că afacerea lor merge bine și în noul an (în creștere față de 46% în vara anului 2021).
Se observă un interes crescut față de plățile digitale și criptomonede. Astfel, 82% dintre IMM-urile intervievate au declarat că intenționează să accepte o modalitate de plată digitală în 2022, iar 73% consideră că acceptarea noilor modalități de plată este fundamentală pentru creșterea afacerii lor. Dintre cei chestionați, 24% au spus că intenționează să accepte monede digitale precum criptomoneda Bitcoin.
Comerțul electronic a fost calea de salvare pentru multe afaceri în acest context economic dificil. 90% dintre întreprinderile mici cu prezență online intervievate au fost de acord că supraviețuirea lor în perioada pandemiei s-a datorat eforturilor sporite de a vinde online și au raportat că, în medie, peste jumătate din veniturile lor (52%) din ultimele trei luni au venit de pe canale online.
Citește și:
În același timp, majoritatea respondenților IMM-uri se așteaptă ca în viitor afacerea lor să se bazeze exclusiv pe plățile digitale. În timp ce 64% dintre respondenți anticipează că vor putea face această schimbare în 10 ani, 41% spun că acest lucru s-ar putea întâmpla în următorii doi ani – iar 18% operează deja fără numerar.
Consumatorii dau tonul în 2022
Există câteva tendințe importante, rezultate din această ediție a studiului Visa, legate de interacțiunea afacerilor cu consumatorii și impactul acestei relații în anii care vin.
Mai mult de jumătate dintre consumatorii chestionați (52%) au răspuns că se așteaptă să treacă exclusiv la modalități de plată fără numerar în următorii 10 ani, 25% au spus că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani, iar 16% folosesc deja doar plățile digitale. Principalele beneficii ale plăților digitale din perspectiva consumatorilor intervievați au fost simplitatea cumpărăturilor online (47%), riscul mai mic de furt (38%) și confortul (37%).
Citește și:
Comerțul digital aduce și provocări mai mari pentru afaceri. Incapacitatea de a oferi opțiunea de plăți digitale este adesea cauza pentru care cumpărăturile nu sunt finalizate – 41% dintre consumatorii chestionați au spus că au renunțat la o achiziție dintr-un magazin fizic deoarece plățile digitale nu erau acceptate, un comportament mult mai probabil în rândul cumpărătorilor mai tineri. Generațiile Z (59%) și Millennials (55%) nu au cumpărat ceva pentru că nu a existat nicio modalitate de a plăti fără numerar, într-o măsură semnificativ mai mare decât Generațiile X (38%) și Baby Boomers (19%).
Pe măsură ce întreprinderile mici caută să ajungă la mai mulți clienți online, 50% intenționează să crească vânzările transfrontaliere în 2022. În medie, 68% dintre consumatori au răspuns că se simt confortabil să cumpere produse sau servicii de la o afacere dintr-o altă țară. 57% menționează că protecția împotriva fraudei oferită în mod obișnuit de compania emitentă a cardului lor îi face să se simtă mai confortabil cu comerțul transfrontalier.
Citește și:
Calea spre digitalizare a IMM-urilor
De la începutul pandemiei, Visa a lansat mai multe programe comunitare pentru a ajuta numeroase întreprinderi mici să accepte plăți digitale și să îşi crească accesul la economia digitală. Ca parte a acestui angajament continuu, Visa anunță că a contribuit la digitalizarea a 24,8 milioane de IMM-uri din întreaga lume, ceea ce reprezintă 50% din obiectivul multianual pe care și l-a stabilit în 2020, de a digitaliza 50 de milioane de IMM-uri.
În România, Visa a lansat anul trecut platforma #MarileAfaceriMici, cu informații despre soluții de digitalizare și oferte speciale, pentru a ajuta IMM-urile să se adapteze la noua realitate economică, generată de impactul pandemic. În colaborare cu băncile și partenerii săi din România, a dezvoltat servicii inovatoare adresate IMM-urilor, care transformă modul în care se fac plăţile şi contribuie la optimizarea afacerilor. Printre acestea, se numără:
Citește și:
- Telefonul sau tableta transformate în POS-uri mobile: Aplicația mobilă Tap to Phone transformă telefoanele și tabletele Android în terminale de plată, fără să fie nevoie de echipamente suplimentare. În acest moment, tehnologia Tap to Phone este oferită în România de Alpha Bank, Global Payments în parteneriat cu BCR, CEC Bank, OTP Bank, Visa Wallet şi iCard, iar interesul comercianților și al afacerilor mici pentru această soluție este în continuă creștere datorită costurilor reduse și ușurinței în utilizare.
- Plata cu cardul direct pe factura online: IMM-urile care emit facturi își pot încasa acum banii de la clienți cu cardul, accesând butonul de plată adăugat pe factura digitală. Această inițiativă, lansată de platforma de facturare online SmartBill împreună cu Visa, contribuie la simplificarea procesului de plată, la gestionarea eficientă a fluxului de numerar al IMM-urilor și la creșterea ratei de încasare a facturilor.
- Transferul banilor în timp real: Soluția de plăți în timp real Visa Direct permite numeroase utilizări în diverse domenii de activitate. Un exemplu excelent este comerțul online, unde clienții își pot primi rapid banii înapoi atunci când returnează produse sau servicii achiziționate cu cardul online, ceea ce oferă un avantaj concurențial important celor care oferă această facilitate.
- Certificate digitale calificate pentru semnătură electronică: prin parteneriatul cu Trans Sped, deținătorii de carduri Visa Business si Visa Premium pot beneficia de certificate digitale calificate la costuri extrem de avantajoase. Potrivit legislației românești și europene, semnătura electronică cu certificat calificat are aceeași valoare ca și cea olografă, o poate înlocui și este opozabilă în justiție.
Mai multe informații despre programele pe care Visa le-a pus la dispoziția IMM-urilor pot fi accesate pe Visa Small Business Hub și pe site-ul de asistență Visa Small Business COVID-19.
Citește și:
Metodologia studiului Visa Back to Business
Studiul Visa Back to Business a fost realizat de Wakefield Research în decembrie 2021 pe un eșantion de 2.250 de proprietari de afaceri mici, cu 100 de angajați sau mai puțin, din Brazilia, Canada, Germania, Hong Kong, Irlanda, Rusia, Singapore, Emiratele Arabe Unite și Statele Unite. Secțiunea de consumatori a fost realizată pe un eșantion de 1.000 de persoane cu vârsta peste 18 ani din Statele Unite și 500 de persoane cu vârsta peste 18 ani din Brazilia, Canada, Germania, Hong Kong, Irlanda, Rusia, Singapore și Emiratele Arabe Unite.
Credit foto: Photo 151995386 © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com