La Digital Banking Scorecard, Adrian Dinculescu, Managing Director al Namirial, a declarat că organizația pe care o conduce a fost prima care a oferit soluții de identificare la distanță în România.

„La acel moment, toată lumea era interesată de cum poate să facă identificarea la distanță, într-un mod legal. Nu existau norme pentru identificare, așa cum există astăzi. Am venit cu o soluție pe care o aveam implementată în Italia, am introdus identificarea video asistată pentru o bancă, soluție pe care o folosește și acum.”

Un alt moment important pentru industrie a fost reglementarea acestui domeniu, introducerea normelor pentru identificarea video la distanță de către Autoritatea pentru Digitalizarea României. S-au introdus criteriile care trebuie îndeplinite de companiile care oferă astfel de soluții pe piața locală, care vin în completarea regulamentului european eIDAS.

Adrian a amintit și de primele tentative în ceea ce privește semnătura electronică în sistemul financiar. Existau dispozitive mobile, tablete pe care utilizatorul semna, iar băncile încercau să dematerializeze fluxurile de pe hârtie în format digital, astfel încât să aibă semnătura clientului în format electronic.

„Brusc s-a produs o schimbare pentru că a început să fie dorită opțiunea de semnătură remote. Și atunci au exista discuții pe semnătura electronică la distanță, pe identificare la distanță.”

O tendință apărută recent este legată de soluția de semnătură electronică în locații fixe, sunt mai multe instituții financiare pentru care Namirial urmează să implementeze procese de materializare a fluxurilor pe hârtie, inclusiv cu diverse elemente care ajută la automatizarea proceselor.

Digitalizarea a adus în viața companiilor soluții potrivite pentru toate procesele, indiferent dacă vorbim despre onboarding, identificare la distanță, semnătură electronică sau arhivare electronică.

„Namirial vine cu partea de identificare, platformă de semnare, servicii de încredere, arhivă electronică și o soluție de comunicare notarizată. Am vrut să acoperim tot spectrul de soluții în așa fel încât să avem o abordare de 360 de grade. De la momentul în care faci KYC-ul unui client până în momentul în care este client existent și trebuie să-i trimiți diverse notificări în așa fel încât să-ți îndeplinești obligațiile legislative cu privire la comunicările și notificările trimise clienților.”

Arhivarea electronică nu a fost până acum în atenția industriei, se mergea pe un mix de soluții. Lucrurile au început să se schimbe pentru că au intervenit cerințele legislative, în funcție fluxurile unei companii.

„Când a fost implementată o soluție de semnătură electronică, se dorește folosirea ei pentru toate documentele, inclusiv cele de resurse umane. Legea muncii, și nu numai, spune că, dacă ai semnat în format electronic documentele, ele trebuie păstrate într-o arhivă cu valoare legală. Din acest motiv, apar tot mai des cerințele de arhivare electronică, chiar și pe partea de comunicare notarizată, nu doar din perspectiva instituțiilor financiare, ci din toate sectoarele de activitate.”

Adrian Dinculescu s-a referit și la modul în care Namirial folosește inteligența artificială. „Sunt două zone în care folosim IA. Una a fost cea de identificare la distanță, folosim elemente de inteligență artificială în așa fel încât să recunoaștem actele de identitate, să facem o mapare a datelor într-un mod automat, cu machine learning. Cealaltă zonă este platforma de semnare, am introdus un chatbot, care are în spate baze date și informații și care poate genera un rezumat al unui document de 70 de pagini pagini.”

+

În cadrul evenimentul Digital Banking Scorecard, s-a lansat și raportul Digital Banking Scorecard 2024.

Digital Banking Scorecard este un eveniment Future Banking și realizat cu sprijinul:

Main Partner: Natech Financial Software

Silver Partners: Raiffeisen Bank, IDnow, First Bank, ING Bank, BCR, Namirial, Garanti Bank

With the Support of: Libra Internet Bank, Ropeco.

Foto: Ovidiu Udrescu