Digitalizarea accelerată din ultimii doi ani a produs efecte pozitive care vor continua și în următorii ani, pentru că este ușor, sigur și rapid.

Adrian Dinculescu, Managing Director al Namirial, unul dintre liderii globali în managementul tranzacțiilor digitale, a menționat, în cadrul evenimentului Digital Banking Scorecard, că România este una dintre piețe principale pentru compania pe care o conduce.

„La nivel de grup, acum emitem mai multe certificate calificate în piețele internaționale, adică în afara Italiei. România este una dintre piețele top 3, creșterea pe care am ajuns să o avem aici este de peste 300-400% de la an la an în ceea ce privește numărul tranzacțiilor semnate în format electronic și a certificatelor calificate emise. Anul trecut, am emis peste 1 milion de certificate calificate.”

Dinculescu precizează că a fost nevoie și e o educare a pieței, iar instituțiile financiare au fost parteneri în acest proces, pentru a crea o experiență cât mai ușoară clienților, care au trecut de la interacțiunea fizică la cea de la distanță. (declarațiile încep la min. 5:08).

Implementarea interacțiunii la distanță

Oficialul Namirial a explicat că acesta a fost un proces complex, iar compania și-a început activitățile pe plan local din 2012. Momentul de impact asupra procesului de digitalizare a venit odată cu apariția regulamentului eIDAS, în 2014, iar după cei doi ani de tranziție, compania a început discuțiile cu diverși factori.

„Am găsit o legislație existentă, o lege a semnăturii electronice, destul de veche, din 2001, care încă există și creează un conflict cu regulamentul european 910/2014. A trebuit să purtăm discuții cu autoritățile publice pentru a înțelege în ce context puteam noi ca furnizor de servicii de încredere din afara României să putem emite certificate calificate de încredere în România. Acesta a fost cea mai complexă parte a procesului pentru că am fost pasați de la o autoritate la alta și a fost o perioadă tulbure, de circa șase luni. După care am găsit persoanele responsabile din fiecare instituție și de atunci lucrurile au intrat pe un făgaș normal și am găsit contextul prin care putem emite certificate.”

Adrian Dinculescu a menționat și care sunt principalele elemente pentru partea de interacțiune digitală: onboarding (partea de identificare a persoanei), semnătura electronică și arhiva electronică. (min. 5:49)

Pe partea de onboarding, Autoritatea pentru Digitalizarea României a venit cu norme legate de procesul de identificare la distanță. „Există o mai mare deschidere a autorităților publice către diverse soluții, pot fi implementate soluții de self-onboarding 100% care în trecut nu erau așa de ușor acceptate, cât și de onboarding asistat”, a spus Adrian Dinculescu. El mai precizat că toate soluțiile vor trebui certificate. (min. 6:53)

În ceea ce privește semnătura electronică, fiecare instituție financiară decide ce tip de semnătură alege, cel mai des fiind utilizată cea calificată, pentru că asigură un grad ridicat de încredere, fiind echivalenta juridică a semnăturii olografe. (min 9:14)

În schimb, partea de arhivare electronică este cel mai puțin acoperită în discuțiile cu instituțiile financiare.

„Există un context legal, care nu specifică foarte clar ce documente trebuie să ajungă în arhiva electronică. În prezent, pe piață există un mix de soluții de arhivă electronică cu valoare legală,  adică acele soluții care au trecut printr-un proces de auditare și certificare, conform cerințelor legea arhivelor din România, dar și soluții care nu au trecut printr-un proces de auditare, soluții de arhivă operațională. Cred că în viitor majoritatea documentelor vor ajunge în arhive electronice cu valoare legală, adică soluțiile folosite vor fi auditate și certificate conform legislației naționale sau, în momentul în care va exista o legislație europene conform acesteia.” (min. 10:45)

Provocări și oportunități

Oficialul Namirial spune că, pe partea de provocări, acestea sunt generate de o neînțelegere a legislației europene.

„Au existat companii care ne-au întrebat cum protejăm utilizatorii, având în vedere că suntem înregistrați în Italia, iar respectivii clienți sunt în România și care sunt pașii dacă se ajunge în instanță. Evident că nu, în documentația noastră de emitere a certificatelor calificate facem referire la legislația națională și întotdeauna vom ajunge să clarificăm situația în România.”

Oportunitățile sunt legate de apariția cărții electronice de identitate și de a wallet-ului european (European Digital Identity) care vor avea un impact semnificativ asupra proceselor de onboarding și a multor servicii. Cu ajutorul acestora se vor simplifica procesele de autentificare și de identificare a utilizatorului. În plus, portofelul european va asigura și credențialele unei persoane. Însă va mai trece ceva timp până când vor fi implementate pe scară largă.

Adrian Dinculescu vede o creștere continuă a businessului în România, pentru că sunt tot mai multe tranzacții realizate la distanță. (min. 17:30)

Discuția integrală cu Adrian Dinculescu din cadrul evenimentului Digital Banking Scorecard este disponibilă în video-ul de mai jos.


Credit foto: ©Mihaela Savu