Un utilizator obișnuit, care nu este familiarizat cu fintech-urile sau cu tehnologia, înțelege valoarea unor aplicații care îi fac viața mai ușoară și mai simplă. Iar una dintre aceste aplicații este Pago.

Sunt convins că ai auzit de Pago, dar, să fiu sigur, explic aici ce aduce nou aplicația: automatizează procesul de administrare și plată a facturilor emise de 393 de furnizori de utilități, și nu numai, din România.

Mai mult, din aplicație se pot cumpăra și asigurări de călătorie sau RCA, rovinieta și taxa de pod Fetești, îți poți reîncărca cartela telefonică sau poți transfera instant bani între oricare două carduri bancare din România, dar se pot plăti și taxe și impozite locale prin integrarea cu ghiseul.ro. Până la acest moment, Pago a procesat peste 14 milioane de plăți, în valoare de aproape 400 milioane de euro, iar cifra de afaceri a ajuns la 13 milioane lei, în 2021.

Future Banking a discutat cu Adrian Cighi, CEO și cofondator Pago, despre evoluția fintech-ului și strategia de dezvoltare pe termen lung.

„Povestea Pago a început în 2016, când mi-am propus, alături de cofondatorul meu Alexandru Gala-Popescu, să ajutăm românii să facă plăți mai simplu și mai rapid, eficientizând plata facturilor de utilități. Am atras în scurt timp atenția grupului BT, care a intrat în acționariat, dar și a Mastercard și Visa, partenerii noștri strategici în decursul acestor ani.”

Parteneriatul cu Banca Transilvania a fost foarte important pentru dezvoltarea aplicației, mai ales că banca a susținut și financiar compania în primii ani de activitate. Datorită BT, Pago a reușit să aibă 63 de furnizori disponibili în aplicație la lansare, furnizori cu care banca avea deja contracte semnate.

„Ne-au ajutat cu integrările necesare pentru procesarea plăților cu cardul în aplicație. Mai mult, ne-au ajutat cu testarea aplicației de către angajații băncii înainte de lansare și apoi la dezvoltarea funcționalităților adăugate ulterior. Anul acesta am integrat experiența Pago de plată a facturilor în BT Pay, prin care s-au plătit deja până acum aproape un milion de facturi în doar câteva luni de la lansare și vedem o creștere accelerată a utilizării acestui serviciu în BT Pay. În prezent lucrăm cu Banca Transilvania și la alte integrări pe care urmează să le lansăm în curând.”

Ce aduce anul?

Pentru Pago, acest an a fost unul reușit și plin de proiecte. După ce au încheiat campania „Treabă Deșteaptă", care le-a adus un Silver Effie la categoria Marketing Disruptors, au lansat transferul de bani prin Pago și a fost finalizată tranzacția prin care Mozaik Investments a cumpărat partea Băncii Transilvania din Pago.

„Tranzacția ne aduce mai aproape de accelerarea creșterii Pago ca business, atât în România, cât și în alte țări din Europa, compania rezultată urmând a fi evaluată la zece milioane de euro”, a spus Cighi.

Lansarea transferului de bani, funcționalitate cerută de utilizatori, permite acum oricui are cont în aplicație să transfere bani, în timp real, oricând, către orice card emis de bănci din România sau Revolut, doar cu numărul de telefon, inclusiv în weekend sau de sărbători legale, chiar dacă băncile emitente sunt diferite. Fără OP-uri, IBAN-uri sau alte platforme bancare. Un utilizator poate să aleagă să transfere către un număr de telefon sau între cardurile sale proprii. Transferurile se întâmplă instant, indiferent de băncile implicate sau momentul transferului.

CITEȘTE ȘI: Pago lansează transferul de bani în timp real între două carduri

Astfel, utilizatorii au la dispoziție un „one-stop shop” al plăților online prin aplicație. La finalul lunii august, a fost adăugată și posibilitatea de plăti rovinieta și taxa de pod Fetești-Cernavodă în Pago, funcționalități care erau în topul solicitărilor primite de la utilizatorii aplicației.

„Practic acum sunt șanse foarte mici să nu avem orice furnizor în aplicație. Și dacă se întâmplă să apară un furnizor nou, utilizatorii îl pot adăuga prin trimiterea unei poze cu o factură recentă și în câteva zile apare în Pago. Avem peste 240.000 de utilizatori activi care folosesc aplicația lunar și 41.000 de abonați și ne așteptăm iar la o creștere accelerată odată cu lansarea campaniei în parteneriat cu Visa de promovare a Pago de anul acesta.”

Strategia de business

La începutul acestui an, Banca Transilvania a făcut exit din Pago România, iar acțiunile au fost cumpărate de către Mozaik Investments (companie condusă de Sasha Dragic, fondatorul Superbet).

CITEȘTE ȘI: Banca Transilvania a ieșit din acționariatul Pago România

Acesta este primul pas dintr-un proces prin care companiile care operează Pago în România, Polonia și Italia vor fi consolidate sub o companie nouă, care va primi și finanțarea necesară pentru accelerarea extinderii în Europa.

„În cadrul tranzacției prin care Mozaik Investments a preluat pachetul deținut anterior de Banca Transilvania a fost inclusă și o rundă de finanțare care ne-a permis accelerarea creșterii în România și în alte piețe. Avem în plan pentru primul trimestru al anului viitor începerea discuțiilor pentru o nouă rundă de finanțare, pe care vrem să o închidem până la finalul anului viitor”, a explicat Adrian Cighi.

Pago s-a extins deja și în alte țări, lucru care ajută la consolidarea companiei. Extinderea din Polonia în 2020, primul an al pandemiei, a dat roade pentru că acum aplicația este folosită de peste 12.000 de utilizatori de acolo. 

„Și vedem și aici un trend de creștere al numărului de utilizatori. Urmărim să integrăm cât mai mulți furnizori de utilități naționali și locali, în prezent avem 244 în Polonia, dar și să integrăm experiența Pago în aplicațiile bancare. În Italia am lansat deja versiunea beta și avem utilizatori care ne dau deja feedback, urmând să lansăm oficial aplicația, până la sfârșitul acestui an.”

CITEȘTE ȘI: Pago lansează în aplicație plata rovinietei și a taxei de pod de la Fetești

Reprezentanții Pago văd și alte țări cu potențial, cum ar fi Grecia, Spania, Portugalia, Cehia, Ungaria și Croația.

Diferențiatorul

Fiecare companie încearcă să găsească un produs sau un serviciu care să fie diferit de cel al competitorilor și care să răspundă unor nevoi imediate ale utilizatorilor.

Ce face Pago diferit? Automatizarea procesului de preluare a facturilor și a istoricului de plăți.

„După conectarea furnizorilor în Pago, facturile se preiau automat în fiecare lună și te așteaptă în lista din aplicație, gata pentru plată. Iar dacă le plătești folosind o altă metodă, plățile se mută în istoricul de plăți după ce se confirmă plățile respective și la furnizori. De asemenea, am dezvoltat o experiență foarte simplă pentru a plăti facturi pentru mai multe locații, fie că este vorba despre facturile părinților, cele emise pe locații închiriate, casă de vacanță sau birou. Toate se preiau automat în Pago și poți să le plătești în doar câteva secunde, lună de lună. Practic ceea ce ne diferențiază de alți jucători de pe piața personal finance este însăși experiența Pago”, a menționat Adrian Cighi.

Pentru a ajunge însă la această experiență, au fost multe discuții cu furnizorii. Dacă începutul a fost mai dificil, acum lucrurile sunt mult mai simple, pentru că deja aceștia știu despre aplicație, recunosc utilitatea pentru clienți, dar și pentru eficientizarea procesului de colectare și procesare a plăților.

Reprezentantul Pago spune că au sesiuni de lucru cu o parte dintre furnizori pentru a îmbunătăți preluarea facturilor și, mai ales confirmarea în timp real a plăților.

„La acest moment majoritatea furnizorilor confirmă plățile în sistemele lor după ce le văd decontate în extrasele bancare, proces care poate să dureze 1-2 zile lucrătoare. Este identic cu procesarea plăților făcute din aplicațiile băncilor sau alte metode de plată a facturilor, dar încercăm să avem cu cât mai mulți dintre furnizori un proces de confirmare imediat ce plățile se realizează în Pago, așa cum avem cu câțiva dintre furnizorii mai mari din aplicație.”

Iar toate aceste eforturi sunt observate și de utilizatori, care apreciază orice funcționalitate care apare în aplicație.

Adrian spune că în aplicație se primesc zilnic mesaje de la utilizatori, iar echipa are misiunea specifică de a asculta și a integra feedback-ul primit. „Credem că facem bine ceea ce facem și suntem mereu disponibili să auzim ce putem îmbunătăți.”

Ce urmează?

Adrian Cighi spune că vede mare potențial în segmentul de embedded finance, adică implementarea unor funcționalități noi sau versiuni îmbunătățite ale celor existente în aplicațiile băncilor sau ale altor aplicații cu baze mari de utilizatori.

„Pentru că majoritatea dintre noi avem o limită a numărului de aplicații pe care suntem dispuși să le descărcăm și să le testăm, există un potențial mare de consolidare a câtor mai multe funcționalități în aplicații deja existente. Vedem aici succesul integrărilor pe care le dezvoltăm cu Banca Transilvania în BT Pay și credem că este mult potențial de creștere în această direcție și cu alți parteneri, spre exemplu din zona furnizorilor de utilități care doresc să ofere asigurări sau aplicațiilor de food delivery care doresc să ofere plăți de facturi.”

Orice plan de creștere vine și cu provocările aferente, iar în cazul Pago, acestea sunt legate de integrarea noilor colegi care se alătură echipei lunar, mulți care lucrează din alte orașe sau chiar din alte țări. Este un proces continuu, pentru că „o echipă mai mare înseamnă că putem să finalizăm mai multe proiecte cu o viteză mai mare, dar aduce și schimbări de responsabilități în echipa actuală, proces pe care încercam să-l administrăm cât mai bine.”

Până la finalul acestui an, urmează lansarea unei noi funcționalități în BT Pay, la care se lucrează deja de câteva luni. De asemenea, se lucrează la următoarea campanie de promovare, în parteneriat cu Visa.

„În următorii ani ne propunem să oferim experiența Pago câtor mai mulți utilizatori, atât în aplicația dezvoltată de noi, cât și prin integrări în alte aplicații, fie că este vorba despre cele dezvoltate de bănci sau de alți parteneri din zona furnizorilor de utilități și comerț online. Este un model care se conturează bine în România și care credem că are potențial în alte câteva țări. Am amânat puțin accelerarea extinderii internaționale tocmai pentru că au apărut oportunități pe care nu am vrut să le pierdem în România, dar începând de anul viitor vom aloca tot mai multe resurse pentru scalarea internațională a ceea ce am reușit să construim în România”, a subliniat Adrian Cighi.

Foto: Pago