La începutul acestui an, prin ianuarie, scriam despre un studiu global realizat de Visa în rândul afacerilor mici și despre perspectivele pe care antreprenorii le vedeau în 2022.

Una dintre concluziile principale de atunci era că 82% dintre IMM-urile intervievate spuneau că vor accepta plăți digitale în 2022, iar aproape jumătate (46%) dintre consumatorii chestionați se așteptau să folosească plățile digitale mai des în 2022, doar 4% declarând că le vor folosi mai puțin.

Studiul "Digital Payments Global Market Report 2022” realizat de compania de cercetare The Business Research Company arată că, la nivel global, segmentul plăților digitale este așteptat să crească de la 83,53 miliarde de dolari în 2020 la 125,01 miliarde de dolari în 2025, o creștere cu 8,4%.

Aproape 12 luni mai târziu, vedem că, și la nivel local, plățile digitale au luat o mare amploare. Vedem că, potrivit procesatorului de plăți online Netopia Payments, în ziua de 11 noiembrie 2022, când majoritatea comercianților parteneri au desfășurat campania de Black Friday, numărul tranzacțiilor online cu cardul a crescut cu aprox. 27% comparativ cu ediția precedentă.

CITEȘTE ȘI: Cât de digitală e banca ta?

Însă să nu vă fure peisajul prea tare. CEC Bank a comandat un studiu despre plățile digitale, iar rezultatele aduc vești bune și destule oportunități de creștere pe anumite segmente.

Sondajul de tip barometru financiar a fost realizat online, de comparatorul bancar FinZoom.ro, la cererea CEC Bank, în luna octombrie, pe un eșantion de peste 1.250 de respondenți persoane fizice din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet.

Plata cu cardul câștigă teren

Ultimii ani au adus cu sine o explozie pe segmentul plăților digitale, dar și a serviciilor financiare online. Din ce în ce mai mulți utilizatori folosesc acum aplicațiile și produsele digitale pentru că sunt rapide, simple și la îndemână.

Astfel, în ultimele trei luni, 61,21% dintre utilizatorii care au răspuns întrebărilor din cadrul sondajului realizat pentru CEC Bank au spus că au cumpărat online și au plătit cu cardul. Restul de 38,79% nu au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni. Totodată, 57,38% dintre consumatori au făcut cel puțin o cumpărătură online în ultimele trei luni și au plătit cu cardul.

Dacă comerțul online a prins foarte bine în rândul consumatorilor români, nu același lucru se poate spune despre plata facturilor cu cardul.

MAI MULT: Ce carduri de credit oferă băncile?

Doar 43,74% dintre români folosesc lunar cardul sau transferă bani din contul bancar pentru plata facturilor lunare, ceea ce le permite să aibă o evidență clară a situației obligațiilor de plată către furnizori. În același timp, 26,5 % dintre români nu folosesc niciodată cardul sau banii din contul bancar pentru aceste plăți recurente. Alți 16,48% dintre utilizatori folosesc rareori cardul pentru plata facturilor, iar 12,93% doar în unele luni.

Nici portofelele digitale nu sunt prea folosite de utilizatori, date fiind răspunsurile: numai 29,05% folosesc Google Pay sau Apple Pay pentru a plăti cumpărăturile în magazine direct cu telefonul.

Pe de altă parte, cardul fizic este chiar preferat de consumatori atunci când își fac cumpăturile, fiind utilizat de 23,22% dintre consumatori.

În același timp, cash-ul rămâne încă la putere, având în vedere că 38,23% dintre utilizatori achită cu bani lichizi. Dar există și un segment mare de populație, 38,55%, care folosește ambele metode de plată, cash și card.

VEZI ȘI: 27% dintre români au primit salarii mărite în 2022

În ceea ce privește serviciile financiare digitale – Internet și Mobile Banking, acestea au început să fie folosite mai des, pe măsură ce tot mai mulți utilizatori s-au convins de avantajele acestora.

Astfel, 35,67% dintre repondenți folosesc în mod curent aceste servicii, săptămânal sau mai des. Doar 25,22% le folosesc ocazional, o dată pe lună sau chiar mai rar, în timp ce 39,11% nu au contractat aceste servicii.

Metodologia sondajului

Sondajul de tip barometru financiar a fost realizat online, de comparatorul bancar FinZoom.ro, la cererea CEC Bank, în luna octombrie, pe un eșantion de peste 1.250 de respondenți persoane fizice din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet.

58,6% dintre respondenți sunt salariați, 46,7% au declarat venituri între 2 500 lei și 5 000 de lei, iar aproape jumătate – 50,8% - sub 2 500 de lei lunar, 34,6% dintre cei chestionați au vârsta cuprinsă între 25 și 40 de ani, 33,7% au studii superioare și 9,5% studii postuniversitare.

Foto: Dreamstime