În luna mai, se lansa pe piața locală Raiffeisen Digital Bank (RDB), o subsidiară a Raiffeisen Bank International, care propune servicii bancare complet digitale. RDB intrase și în Polonia în urmă cu un an și jumătate, cu un produse de creditare.

În prezent, RBD rulează o campanie pentru noii clienți care semnează un contract de cont curent și care pot primi un bonus de o sută de lei la utilizarea cardului de debit virtual pentru plăți la comercianți.

L-am întrebat pe Sorin Stanciu, Country Manager Raiffeisen Digital Bank pentru România, care este strategia RBD pentru piața locală și ce urmează.


S-a lansat Raiffeisen Digital Bank (RDB) pe piața din România. De ce?

Motivul acestei lansări are legătură cu nevoia în creștere pentru servicii bancare accesibile 100% online. Tot mai mulți clienți vor acces rapid, simplu și sigur la servicii bancare, fără să fie nevoiți să se deplaseze la bancă pentru deschiderea inițială a contului sau servicii ulterioare. De asemenea, vedem o piață în creștere pentru bănci secundare, care sunt utilizate pentru satisfacerea unor nevoi specifice.

România este o piață importantă pentru grupul Raiffeisen Bank International și ne dorim să oferim o alternativă clienților români care caută servicii bancare complet digitale, mai ales pentru utilizare secundară, complementar băncii principale cu care lucrează.

Ce este Raiffeisen Digital Bank?

Raiffeisen Digital Bank este o bancă internațională cu sediul în Austria, deja activă pe piața din Polonia și România. În România, Raiffeisen Digital Bank este al doilea brand al grupului Raiffeisen și activează independent de Raiffeisen Bank.

Pentru început, oferim clienților avantajul unui cont curent gratuit, fără taxe de cont și comisioane de transfer. Cardul de debit virtual Visa Gold le permite clienților să efectueze tranzacții oriunde în lume prin conectarea la un wallet digital. În prezent, pregătim alte produse care vor fi lansate în lunile următoare.

Am început Raiffeisen Digital Bank cu o misiune simplă: să facem produsele și serviciile bancare accesibile oricui, de oriunde, complet digital. Obiectivul nostru este să devenim alegerea clienților ca o bancă rapidă, simplă și de încredere. Suntem încrezători că al doilea brand Raiffeisen din România va fi foarte bine primit de clienți, ca bancă de sine stătătoare.

Care este modelul de business al RDB?

La Raiffeisen Digital Bank ne concentrăm pe simplitate și eficiență. Urmărim satisfacerea nevoilor de bază legate de activitatea bancară, acele nevoi pe care le considerăm esențiale si pe care încercăm să le acoperim cât mai bine.

Contul nostru curent răspunde nevoilor clienților care își doresc un cont bancar secundar gratuit pentru a-l folosi pentru încasări si plăți. Beneficiem de o platformă digitală flexibilă utilizată pe toate piețele noastre, ceea ce ne ajută să îmbunătățim timpul de lansare pe piață, ținând în același timp costurile sub control.

Acest beneficiu îl transferăm către clienții noștri, întrucât ne permite să le oferim un cont curent gratuit, fără condiționări precum un număr minim de tranzacții sau sume minime pentru alimentare cont. 

Modelul nostru de afaceri se bazează pe o singură echipă centralizată situată la Viena, care coordonează și facilitează eficient furnizarea de servicii bancare pentru mai multe piețe în paralel. 

Cu ce se diferă RDB de Raiffeisen Bank?

Raiffeisen Digital Bank este o bancă digitală cu o ofertă bancară simplificată și care vizează un segment de clienți foarte specific: clienți preponderent tineri, care preferă canale de interacțiune digitale și cu nevoi bancare relativ simple. RDB nu are sucursale și se bazează pe un model de servire complet digital.

Pe lângă abordarea diferită de piață, Raiffeisen Digital Bank operează pe baza licenței bancare austriece pașaportată în România și Polonia.

În prezent, pe piața locală sunt și alte produse de cont curent digitale, unele chiar foarte populare. Care este valoarea adăugată adusă de RDB?

Chiar dacă există deja astfel de produse pe piața din România, nevoile și prioritățile clienților evoluează permanent, iar noi suntem aici pentru a le oferi o alternativă de încredere în materie de servicii bancare digitale.

Credem în atuurile noastre care țin de focusul pe serviciile esențiale, platforma flexibilă, dar mai ales de faptul că mizăm extrem de mult pe feedbackul clienților. Aprofundăm nevoile lor, încercând să înțelegem cât mai bine ce tip de produse își doresc pe piață și cum putem să rezolvăm problemele stringente cu care se confruntă, prin intermediul ofertei băncii noastre digitale.

Din punctul nostru de vedere, piața de servicii bancare digitale va crește semnificativ în continuare, pentru că aduce valoare clienților, de exemplu timp salvat sau costuri mai mici. De asemenea susținem procesul de incluziune financiară, ca bancă digitală nu limităm accesul clienților prin prezența unui branch fizic. Sunt încă multe oportunități și ne bucurăm să contribuim la această transformare a bankingului din România.

Deocamdată serviciul este destinat doar persoanelor fizice și se referă doar la pachet de cont curent. Aveți în plan și alte produse?

Pentru noi, ceea ce avem în prezent pe piață este doar o primă etapă; continuăm să lucrăm la idei noi pentru a ne îmbunătăți contul curent, pe baza feedbackului real din partea clienților noștri.

Vom adăuga în oferta existentă funcții noi, pe care le vom prioritiza în funcție de feedbackul lor. Recent am adăugat funcționalitatea Pay&Rate, care le permite clienților să-și evalueze experiența cu comercianții, ceea ce în viitor va aduce beneficii clienților noștri, prin furnizarea de informații unitare agregate despre comercianți pe baza evaluărilor reale ale altor clienți. 

Așa cum spuneam, extinderea ofertei este pentru noi o prioritate și facem eforturi intense pentru a aduce noi produse pe piața din România.

Cum a fost primit serviciul în Polonia?

Deschiderea clienților din Polonia către oferta Raiffeisen Digital Bank a corespuns așteptărilor noastre și ne bucurăm că platforma digitală de care dispunem poate fi utilizată în mai multe țări.

În Polonia s-a început cu oferta de creditare și doar recent a fost adăugat produsul de cont curent, deci abordarea a fost ușor diferită. Credem că atingerea unui nivel de succes similar cu cel obținut pe piața din Polonia este o chestiune de timp și contăm pe faptul ca în curând o să avem o gamă de produse similară în România.

Care sunt diferențele și asemănările între piața din Polonia și cea din România?

În general, ignorând dimensiunea, piețele sunt similare. Ambele piețe beneficiază de condiții favorabile din punct de vedere economic și manifestă un apetit crescut pentru digitalizare. Recenta problemă cu prețurile în creștere a reorientat consumatorii către un control mai bun al costurilor și eficientizarea relațiilor cu diverși furnizori.

E un moment de reașezare, în care mulți clienți se întreabă ce contează cu adevărat. În acest context, focusul nostru pe simplitate și oferte convenabile rezonează cu clienții din ambele piețe.

Cum vedeți consumatorul local?

Studiile de piața confirmă faptul că din ce în ce mai mulți români sunt dornici să facă trecerea către servicii bancare complet digitalizate. Acest pas este unul firesc mai ales pentru generația tânără, care are nevoie de independență, rapiditate și libertate de mișcare, astfel că produsele bancare de bază, simplu de folosit, la prețuri accesibile sunt o opțiune care i se potrivește.

Consumatorul local este deschis, curios, dornic să descopere lucruri noi, lansate și adaptate pentru era digitală, ține la timpul lui personal, pe care preferă să îl folosească într-un mod cât mai eficient, de aceea credem că o bancă digitală este în conformitate cu aceste nevoi.

Un exemplu este adopția plăților prin telefon, care a crescut semnificativ în ultimii câțiva ani și ne-a permis să lansăm pe piață un card 100% digital, în linie cu segmentul nostru țintă și cu strategia noastră de a oferi servicii bancare simple și convenabile pentru cazuri de utilizare specifice.

Ce metode de promovare veți folosi aici, ca adopția să fie rapidă?

Fiind o bancă digitală, în general ne bazăm pe capacitatea de a atrage clienți în mediul digital prin programe de digital marketing. Nu venim cu soluții predefinite, ci avem diverse programe de testare pentru a stimula achiziția de clienți și activarea lor ulterioară.

Aveți în plan parteneriate cu companii de pe piața locală?

Cu siguranță luăm în calcul diverse parteneriate prin care să oferim servicii mai bune clienților. Un prim parteneriat îl avem cu Libra Bank, care oferă IBAN-uri românești pentru clienții Raiffeisen Digital Bank și acces rapid la sistemul local de plăți interbancare. În general, suntem deschiși la orice colaborare prin care putem să creăm valoare pentru clienții noștri.

Cum vedeți transformarea digitală la nivel local?

Faptul că am ales România drept a doua țară, după Polonia, pentru a ne lansa serviciile este rezultatul revoluției digitale care se întâmplă și în România, cu potențial de creștere.

Oferta digitală a băncilor din România s-a îmbunătățit semnificativ în ultimii ani. În același timp, toate eforturile de digitalizare au făcut ca ofertele să fie treptat standardizate, astfel încât pentru clienți a devenit mai simplu să aleagă și să facă trecerea către opțiunea preferată.

Dar întotdeauna credem că există un pas următor și vrem să fim printre cei care au curajul să îl propună. 

Cardul fizic este asociat din ce în ce mai des unui element de rezervă, majoritatea clienților pe care noi îi targetăm optează pentru tranzacții prin telefon, o dovadă în plus că transformarea digitală este în plină ascensiune. Consumatorii au nevoie de tranzacții cu carduri mai sigure, iar noi le oferim tocmai acest lucru prin cardul virtual Visa Gold.

Cu ce vă confruntați?

Suntem o bancă nouă și evident există multe provocări într-un start-up. Specific pentru România, experiența din Polonia ne ajută să depășim rapid multe din aceste provocări pentru că piețele sunt similare. Cel mai important pentru noi e să ne completăm gama de produse și să creștem astfel numărul de clienți pe care îi servim.

Ce vă propuneți pentru acest an?

Ne dorim să avem o identitate clară pe piața din România și să adăugăm câteva produse noi în oferta noastră pe care vrem să o menținem simplă și transparentă. Și ne propunem să stăm aproape de clienți ca una dintre activitățile noastre principale, să îi ascultăm și să găsim soluții pentru a le rezolva problemele în mod eficient.

Care sunt planurile pe termen mediu?

Ne urmărim misiunea noastră: să facem produsele și serviciile bancare accesibile oricui, de oriunde, complet digital. Vrem să avem o oferta relevantă pentru un număr cât mai mare de români și să creștem împreună cu ei.