Sistemul educațional nu este adaptat pentru meseriile viitorului și nu îți dezvoltă aptitudinile necesare pentru acestea, consideră aproape 72% dintre elevii intervievați în cadrul sondajului realizat de Asociația INACO.

Mai mult, peste jumătate dintre aceștia, mai exact 62.8%, nu se regăsesc profesând meseriile viitorului și consideră că problemele principale sunt programa și calitatea informațiilor pe care le primesc în școală. Aproape 15% consideră că școala a integrat foarte bine educația digitală, în timp ce 70% cred că nu au dobândit competențele digitale necesare pentru viitoarea piață a muncii. Puțini elevi însă (13.3%) acuză un nivel slab de pregătire al profesorilor.

Sondajul mai arată și că doi din trei elevi se simt confortabil cu învățarea online, fără să fi întâmpinat dificultăți majore de adaptare la condițiile pe care le presupune. Majoritatea elevilor consideră că abilitățile lor de studiu și de învățare nu au fost afectate (64,8%).

Pe de altă parte, prezența fizică este considerată de peste jumătate dintre elevi ca fiind cea mai eficientă formă de învățare, iar unul din trei elevi a mărturisit că își pierde motivația de a învăța în mediul online. Tot referitor la învățarea online, patru din cinci elevi au raportat probleme de comunicare cu profesorii în școala online.

Sunt informații care reies din sondajul ,,Vocea copiilor cu privire la meseriile viitorului”, dedicat elevilor din clasele V-XII, parte a proiectului „Viitorul văzut prin ochii copiilor Sectorului 3 în ediția a V-a a Ghidului Meseriilor Viitorului”, finanțat de Primăria Sectorului 3 cu fonduri nerambursabile de la bugetul local.

„Pentru prima dată de când realizăm acest ghid, am vrut să avem și opinia copiilor noștri care reprezintă viitorul. «Educația și dezvoltarea noastră ca țară. A cincea ediție a Ghidului Meseriilor Viitorului» completează și îmbogățește turul virtual cu cele mai noi rezultate ale cercetărilor asupra viitorului, cu noi abilități căutate și oportunități de carieră care valorifică puterea inteligenței artificiale în plină dezvoltare. Toate acestea sunt puse față în față cu percepțiile și așteptările, uneori surprinzătoare ale generațiilor tinere, dar și cu noile tendințe age tech pe care le-am abordat ca noutate în această ediție. Ghidul este dedicat, în egală măsură, tinerilor, profesorilor, părinților, adulților și seniorilor dornici de recalificare și permanentă dezvoltare umană și profesională”, spune Andreea Paul, președintă și fondatoare INACO.

Cele mai căutate profesii ale viitorului

Creator de chatbot, manager alfabetizat digital pentru magazine inteligente, chirurg de memorie, specialist în readucerea la viață și reîntregirea speciilor dispărute, dezvoltator de energie alternativă, clinician spațial, pilot comercial spațial, jurist specialist în dreptul roboților sau în etica geneticii, lucrător la uzinele de energie neconvențională (solară, eoliană, ferme de alge), miner de mare adâncime în căutare de minerale rare în ocean, remodelator organizațional (Corporate Disrupter), profesor virtual, family technologist (o persoană care cunoaște foarte bine tehnologiile asistive existente și ia decizii corecte în contextul unei familii care îmbătrânește), manager evenimente sporturi electronice, inginer și designer de materiale plastice regenerabile, instructor de supraviețuire în condiții extreme.

Acestea sunt doar câteva dintre profesiile viitorului la mare căutare acum și în viitorul imediat pe care Ghidul Meseriilor Viitorului le prezintă, împreună cu abilitățile și profilul psihologic necesare unor astfel de meserii inovatoare. O secțiune specială este dedicată abilităților de bază pentru viață (life skills) care ne pot ajuta să facem față unor condiții grele, uneori extreme, generate de perturbări geoclimatice, criza de apă, război.
 
A cincea ediție poate fi accesată aici și pe website-ul Asociației INACO.

Foto: Dreamstime