România importă produse care ar putea la fel de bine să fie fabricate și între granițele țării, un lucru care antrenează un deficit comercial de care unii economiști spun că este mai nociv decât cel bugetar. Lucian Anghel, deputy CEO Libra Internet Bank, spune că statul are un rol decisiv prin crearea politicilor care să ajute dezvoltarea industriei, dar există și moduri prin care fiecare român ar putea ajuta economia națională: să aleagă la raft produsul românesc în detrimentul celui de import.

Deficitul bugetar a crescut la 3,24% din PIB în primele patru luni ale anului 2024, în contextul în care bugetul pentru 2024 a fost construit cu un deficit țintă de 5% din PIB, conform Ministerului de Finanțe. Cu toate că „gaura” din buget este cea mai populară problemă ce ține de economia românescă, Lucian Anghel spune că deficitul comercial este „oaia neagră” a macroeconomiei naționale.

La orele de dirigenţie ar trebui prezentat copiilor de ce e bine să cumpere un cozonac românesc.
Lucian Anghel, deputy CEO Libra Internet Bank

Deficitul comercial* al României în primele patru luni ale acestui an a fost de 9,32 miliarde de euro, în creştere cu 5%, potrivit INS. În intervalul menţionat, exporturile au însumat peste 31 de miliarde de euro, în creştere cu aproape 1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cu toate că reducerea acestui deficit ar trebui susținut de politicile statului, prin dezvoltarea infrastructurii și tehnologizarea industriilor, reprezentantul Libra Bank spune că și românii obișnuiți pot ajuta la acest lucru. Secretul nu stă în cursuri de economie, ci în alegerea de produse românești, menționează Lucian Anghel. Impactul în economie ar fi unul enorm: la fiecare reducere cu un miliard de euro echivalent a deficitului comercial s-ar putea înregistra o influenţă pozitivă a PIB-ului în medie pe an cu 0,6 - 0,7 puncte procentuale, cu condiţia îmbunătăţirii ofertei interne, conform analizei realizate de economist.

Citește articolul complet pe wall-street.ro la ACEST LINK.