Românii și-au schimbat modul în care se raportează la relația cu împrumuturile bancare: dacă până acum câțiva ani rămâneau fideli unei singure instituții financiare, acum se lasă ghidați de dobânzile mici. Daniela Dragnea, expert în servicii financiare, spune că relația unui român cu un credit ipotecar este una de lungă durată, și chiar dacă „nu te căsătorești” cu acel împrumut, trebuie să îi faci un control periodic pentru a vedea dacă există opțiunea să plătești mai puțin. Conform acesteia, prospectarea ofertelor și refinanțarea ar trebui să se facă periodic o dată la 3-5 ani. 

Refinanțarea creditului ipotecar este soluția viabilă pentru românii care întâmpină probleme în achitarea unui credit sau care își doresc să consolideze mai multe credite în unul singur. Procesul de refinanțare poate să fie unul laborios, iar în spate ai nevoie de multe informații pentru a nu risca să plătești și mai mult pentru viitorul credit. Daniela Dragnea spune că acest proces îți va scădea consistent rata la bancă și că „prețul refinanțării”, adică toate costurile cu notarii pentru evaluarea imobilului, se amortizează în aproximativ șase luni


„Cred că până nu demult românii și creditele lor au fost într-o relație foarte strânsă. S-a considerat întotdeauna că procesul de refinanțare a unui credit este foarte complicat și costă foarte mult. Realitatea din zilele noastre ne arată că refinanțarea creditului imobiliar este una dintre cele mai bine vândute produse bancare. Refinanțarea creditelor poate să îți aducă niște beneficii materiale importante: poți să tai din rata lunară sume de aproape 1000 de lei. Considerând că am avut un cost de radiere ipotecă, reînscriere ipotecă, de evaluare a imobilului, ele sunt recuperabile într-un termen de șase luni. Procesul de refinanțare a creditului ipotecar nu este 100% online și mănâncă timp, de asta mulți români amână acest proces” a declarat Daniela Dragnea pentru Future Banking. 


Cât de des putem apela la refinanțare? Daniela Dragnea: „Nu mă căsătoresc cu un credit, dar trebuie să am grijă de el”

Refinanțarea creditului ipotecar este procesul prin care, o persoană cu un contract de creditare schimbă tipul de contract cu o variantă mai convenabilă. Procesul de refinanțare presupune să iei un nou credit, cu o dobândă mai bună, cu care să îți plătești creditul existent.


Acesta este modul în care o persoană poate să plătească mai repede un credit, poate să obțină o dobândă mai bună sau poate să prelungească perioada de maturitate a creditului, scăzând în acest mod rata lunară. Mai mult de atât, prin refinanțare poți să transformi toate creditele pe care le ai în unul singur, ca să nu trebuiască să plătești în mai multe locuri sau poți schimba un credit în euro în unul în lei, protejându-te de riscul valutar.


În ceea ce privește perioada la care poți apela la refinanțare, Daniela Dragnea spune că este indicat să apelăm la acest proces o dată la 3-5 ani. Totodată, experta în servicii financiare spune că refinanțarea nu este destinată doar persoanelor care întâmpină probleme în plata ratelor, ci este un proces la care ar trebui să apeleze toți românii cu credite

„Perioada la care putem lua în considerare refinanțarea este o dată la 3-5 ani, fiindcă costul de recuperare a cheltuielilor administrative este undeva la șase luni. Aici intră costurile de trecere a creditului de la o bancă la alta. Primul pas este să mergi la banca unde ai deja creditul: este ca într-o relație, încerci să rezolvi lucrurile înainte să te desparți. Se poate face o refinanțare internă, totuși, e o relație de 20 - 30 de ani, «nu m-am căsătorit cu creditul», dar trebuie să am grijă de el”, spune expertul în servicii financiare. 

Foto: Daniela Dragnea

Dacă nu mai reușești să plătești rata mergi la bancă, nu la cămătari. Băncile din România țin cu dinții de clienții care își permit creditele ipotecare


Refinanțarea creditului poate să fie butonul roșu atunci când întâmpini un eveniment greu din viața ta care îngreunează plata ratelor. Totuși, nu este indicat să apelăm la refinanțare doar atunci când se întâmplă ceva rău: Daniela spune că discuțiile cu banca sunt indicate pe tot parcursul contractului. 


„Renegocierea contractelor nu trebuie să vină doar în momentul în care clientul are un eveniment nefericit. Nu mergem doar când ne e rău la bancă. Ca la medic, este bine să mai facem un control din când în când.” Daniela Dragnea, expert servicii financiare


În ceea ce privește perioadele de criză, specialistul în servicii financiare spune că românii cu credite trebuie să se îndrepte spre instituția financiară unde au deschis împrumutul, nu către alte forme de finanțare (n.red: cum sunt IFN-urile sau cămătarii). Daniela spune că românii care își permit un credit ipotecar sunt printre cei mai prețioși clienți pe care îi are o bancă, așa că instituția va ține cu dinții de aceștia. 


„Băncile se străduiesc să își mențină clientela, iar un client de credit ipotecar este un client bun. Tu nu ai niciun interes ca bancă să îți pierzi clientul: vrei să îi oferi facilități ca să îl menții. Cerere trebuie să vină din partea clientului, mai rar vin băncile către clienți să ofere acest lucru”, concluzionează Daniela Dragnea.