Un nou raport realizat de Colliers, unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor, a ajuns la concluzia că boomul comerțului electronic încetinește, un semnal clar al unui consumator mai cumpătat în marile orașe, unde sunt înregistrate majoritatea achizițiilor online.

Piața de retail a înregistrat livrări limitate în primul semestru din 2022, fiind finalizate doar două proiecte care totalizează aproximativ 27.000 de metri pătrați, potrivit raportului de piață Colliers pentru primul semestru din 2022. Analizând structura consumului, consultanții Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună.

Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări. Și comerțul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar ușor sub nivelul din 2021. În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.

Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piața locală.

A doua jumătate din 2022 se anunță însă mai activă, cu aproximativ 120.000 de metri pătrați de noi proiecte de retail finalizate. Totuși, consultanții Colliers nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină anumite provocări în procesul de construcție sau de închiriere.

Randamentele mari pe care le oferă piața locală a comercianților, plus redresarea rapidă din ultimele luni a vânzărilor de produse nealimentare, una dintre cele mai rapide din UE, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, cu o diversitate de branduri care fie și-au deschis primul magazin în prima jumătate a anului, fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat, branduri printre care se numără și Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi.

Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile. În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal. Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ patru milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați malluri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), deși ne așteptăm ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii doi ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

Dat fiind că pe piața noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri față de celelalte țări din regiune, acest context intern asigură încă o concurență limitată între retaileri și poate fi o explicație de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanții Colliers se așteaptă ca piața din România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani.

Foto: Dreamstime