Raiffeisen Bank România anunță că primul trimestru al anului 2023 a fost bun din punct de vedere financiar, în contextul unei activități de creditare intense pentru toate segmentele de business și a unui profil bun de risc al clienților.
Stocul de credite acordat clienților corporate a înregistrat un avans de 43% an la an, cu accent crescut pe finanțarea proiectelor sustenabile, în timp ce creditele acordate IMM-urilor au crescut cu 17%.
Profitul net înregistrat în primul trimestru din 2023 a fost de 414 milioane de lei, în creștere semnificativă față de anul anterior.
„În primul trimestru din 2023 am acordat prioritate strategiilor centrate pe client, cum ar fi soluțiile financiare personalizate. Când vorbim de economiile noastre, de un credit, de un fond de pensii, de o asigurare sau alte servicii bancare, este bine să vorbim cu un expert bancar. De aceea, am lansat o nouă perspectivă în domeniul bancar care ne permite să răspundem nevoilor clienților noștri și să îi putem sprijini și ajuta în mod proactiv să-și atingă obiectivele, Banking 1:1. Cu ajutorul aplicației interactive Smart Finance, experții noștri pot oferi clienților o soluție personalizată. Am făcut această investiție, ca parte din strategia noastră de democratizare a planificării financiare pentru toți românii”, a spus Zdenek Romanek, CEO & Președinte Raiffeisen Bank România.
În 2023, Raiffeisen Bank România a creat o divizie dedicată planificării financiare, cu obiectivul de a stabili un flux de lucru digital și de a oferi produse competitive. Planificarea financiară se face cu ajutorul inovației Smart Finance, o aplicație interactivă. Peste 172.000 de clienți s-au alăturat experților financiari Raiffeisen Bank din rețea și au oferit feedback-ul lor pentru a crea această soluție digitală.
Citește și:
Rezultatele financiare
Veniturile băncii s-au majorat față de anul precedent cu 28%, susținute în principal de evoluția activității de creditare pentru clienții persoane juridice, dar și de trendul ascendent al ratelor de piață în comparație cu primul trimestru al anului 2022. Veniturile nete din comisioane au înregistrat o creștere ușoară de 1% an la an, datorită unei activități tranzacționale intensificate în zona de carduri, dar și din schimburi valutare.
„Soldul de credite s-a consolidat cu 20% față de aceeași perioadă a anului precedent, susținut de o activitate de creditare mai bună pentru toate segmentele de clienți. Am continuat finanțarea sustenabilă a economiei românești, cu o preocupare permanentă legată de sănătatea financiară a parteneriatului cu clienții noștri. Motiv pentru care, stocul de credite acordat clienților corporate a înregistrat un avans excelent de 43% an la an cu accent crescut pe finanțarea proiectelor sustenabile: energie regenerabilă, eficiență energetică, precum și finanțări ale proiectelor sociale. Rezultatele solide înregistrate de Raiffeisen Bank România în primul trimestru din 2023 confirmă că performanța se face susținut, pas cu pas. Raiffeisen Bank România are o expertiză solidă în finanțarea proiectelor sustenabile. De peste 10 ani, echipa noastră acordă suport clienților în structurarea soluțiilor personalizate pentru proiecte complexe și ne bucurăm că astăzi, atât noi cât și clienții noștri înregistrăm rezultate pozitive”, a completat Zdenek Romanek, CEO & Președinte Raiffeisen Bank România.
Stocul de economii ale clienților s-a consolidat cu 4% an la an, în contextul creșterii bazei de depozite pentru toate tipurile de clienți. Pe parcursul ultimului an, banca a majorat ratele de dobândă oferite clienților pentru depozite și conturi de economii atât în lei, cât și în valută.
Citește și:
Cheltuielile operaționale ale băncii sunt în creștere cu 15% față de T1 2022, în special din categoria costurilor salariale, a cheltuielilor de tip IT și a costurilor cu utilitățile în contextul generat de creșterea generalizată a prețurilor din economie.
Costul cu provizioanele rămâne la niveluri scăzute, pe fondul unui comportament disciplinat al clienților în ceea ce privește respectarea angajamentelor.
Pe 2 mai 2023, Moody’s a reafirmat calificativele senior negarantate pentru datorii și depozite la Baa1, cu perspectivă stabilă, cu două niveluri peste calificativul suveran al României. În plus, Moody’s a îmbunătățit calificativul pentru datoria senior nepreferențială cu o treaptă de la Baa3 la Baa2.
Creșteri ale portofoliului de credite și de economii
O creștere de 6% a fost înregistrată pentru portofoliul de credite aferent persoanelor fizice, cu un aport aproximativ egal în termeni procentuali din creditele de nevoi personale și cele ipotecare.
Citește și:
De remarcat este faptul că majoritatea creditelor nou acordate persoanelor fizice au fost purtătoare de rată de dobândă fixă.
Clienții au deschis peste 26.000 de planuri de economisire și protecție, economisire și investiții sau pensii facultative, cu peste 260% mai mult față de primul trimestru al anului trecut.
A crescut și numărul clienților care beneficiază de private banking. În același timp, au crescut activele totale aflate în administrarea segmentului de private banking cu mai mult de 60 milioane euro față de finalul anului trecut.
Pe segmentul IMM; banca a înregistrat mai mult de 1.700 clienți nou înrolați în aplicația RaiPOS în primul trimestru al anului. Numărul comercianților care folosesc aplicația a ajuns la mai mult de 2.500 clienți.
Clienți digitali
La finalul primului trimestru din 2023, peste 60% din portofoliul total de clienți persoane fizice sunt clienți digitali activi.
Citește și:
Aproape toate operațiunile de banking cotidiene, “daily banking”, sunt acum la îndemâna clienților, prin intermediul aplicației de mobile banking, Smart Mobile: începerea relației cu banca, deschiderea unui cont curent în lei sau valută, a unui card sau a unor depozite la termen în linie cu preferințele și nevoile utilizatorilor, efectuarea plății facturilor ori a altor plăți punctuale, chiar economisirea recurentă sau obținerea unui credit de nevoi personale. C
Aplicația de loializare Smart Market, lansată în luna aprilie 2022, a recompensat peste 410.000 clienți înrolați în aplicație cu discount-uri de la cei peste 70 de comercianți parteneri.
Printre comercianții înscriși în Smart Market se numără și Raiffeisen Bank România, deschizând astfel un nou canal digital de promovare a serviciilor și produselor destinate clienților săi, persoane fizice, cu recompense adiționale și oferte speciale care să crească gradul de adopție al acestora. Prin urmare, doar în primul trimestru al acestui an, peste 4.000 de produse de creditare și economisire au fost inițiate digital prin intermediul Smart Market.
Citește și:
Raiffeisen Bank continuă să fie printre liderii pieței cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 570.000 de carduri
Numărul tranzacțiilor online efectuate de persoane fizice prin intermediul cardurilor de debit a crescut cu aproximativ 40%, față de aceeași perioadă a anului 2022.
Unele dintre cele mai mari creșteri față de aceeași perioadă a anului trecut, respectiv 40%, au fost observate la tranzacțiile cu cardul efectuate către companiile ce oferă servicii de transport și companiile din industria HoReCa.
Din martie 2023, clienții Raiffeisen Bank România au posibilitatea efectuării de plăți cu telefonul utilizând Google Pay pentru telefoane Android. De asemenea, clienții Raiffeisen Bank România pot efectua plăți cu telefonul utilizând RaiPay, aplicația Raiffeisen Bank de tip wallet pentru telefoane Android și Huawei, dar și prin Apple Pay pe iOS și Garmin Pay pe ceasurile Garmin.
Citește și:
Economie sustenabilă
Din cele 673 de milioane euro de obligațiuni ESG emise pentru finanțarea proiectelor sustenabile, până la 31 decembrie 2022 banca a alocat 6.223 de credite verzi și sociale eligibile, în sumă totală de 500 de milioane de euro.
În ceea ce privește impactul asupra mediului, proiectele finanțate generează economii anuale de aproximativ 17.635 tCO2. Prin împrumuturile sociale, Raiffeisen Bank a sprijinit 1.700 de IMM-uri care angajează 28.489 de persoane fizice în regiunile subdezvoltate din România și am contribuit la creșterea accesului la servicii esențiale.
În luna martie Raiffeisen a devenit prima instituție financiară din România ce pune la dispoziția clienților săi un instrument de calcul al emisiilor de carbon individuale.
Această nouă funcționalitate, disponibilă gratuit în aplicația Smart Market, afișează utilizatorilor săi amprenta de carbon lunară în funcție de tranzacțiile acestora cu cardul sau prin contul Raiffeisen.