Raiffeisen Bank susține antreprenoarele din domeniul agroalimentar prin intermediul celei de-a treia ediții a programului de accelerare Empowering Women in Agrifood.

În program s-au înscris 122 de antreprenoare din toată țara, dintre care 10 au fost selectate pentru a participa la sesiuni de training, mentorat și oportunități de conectare.

În perioada iulie-septembrie, cele 10 antreprenoare vor avea parte de două webinarii pe temele Business Modelling și Basic Financial Aspects, dar și de un masterclass, iar pe 21 noiembrie 2023, vor participa la evenimentul de închidere a programului – Pitching Event – moment în care vor avea șansa de a-și prezenta business-ul și evoluția în accelerator în fața publicului, mentorilor, investitorilor și de a câștiga una dintre cele două finanțări oferite de EWA 2023: 10.000 euro pentru marele premiu și 5.000 euro pentru premiul II. Anul se va încheia cu un Summit European în agrifood organizat de EIT Food.

Mentorii programului din partea Raiffeisen Bank România sunt: Andreea Porojan - Sustainability & ESG Manager și Bianca Chișulescu - SME Financial Instruments Expert.

Cele 10 antreprenoare vor beneficia, de asemenea, de mentorat din partea altor 8 experți și specialiști în domeniu: Indira Abdulvoap - Business Consultant & Chief Growth Officer, Impact Hub Bucharest; Raluca Ioana Barbu - Co-Owner, Highclere Consulting; Cosmina Dinu - Co-Founder, ROMO & Ferma de păsări pășunate; Tudor Iacob - Plant Based Founder, Unison Goodies; Mădălina Neagu - Co-Founder, We For Real; Adnana Popa - Co-Founder, Velocità; Giorgiana Popescu - Regional HR Director, ADM Romania; Zorița Sconta - Asistent cercetare, Universitatea; de Științe Economice și Medicină Veterinară Cluj-Napoca.

„România are 4 milioane de ferme și deține 1/3 din exploatațiile din UE, însă performanțele din domeniul cercetării și inovării în domeniul agriculturii nu sunt, deocamdată, la cele mai înalte standarde. Credem însă în potențialul agriculturii românești și în ideea că lucrurile se pot schimba în bine. Astfel, în calitate de susținători activi ai antreprenoriatului românesc și ai inovației, anul acesta, am decis să ne alăturăm cu mândrie programului care sprijină dezvoltarea antreprenoriatului feminin în domeniul agriculturii sustenabile”, a spus Andreea Porojan, Sustainability & ESG Manager, Raiffeisen Bank România.

Programul de accelerare este organizat de Impact Hub Bucharest și dezvoltat de EIT Food, cea mai mare comunitate de inovare alimentară din lume, ce beneficiază de susținere din partea Institutului European de Inovare și Tehnologie (EIT), un organism al Uniunii Europene.

Cele 10 antreprenoare selectate în program sunt:

  • Veronica Buiuc - Very Vero: Înființarea unei ferme pentru alimente curate și bogate în nutrienți. În prima fază, business-ul va pune accent pe două domenii principale: producția de muguri și lăstari (cu posibilitatea de a dezvolta un serviciu de obținere a sucului folosind acești muguri) și producția de ouă provenite de la găini din rasa Araucana, ouă cunoscute ca fiind fără colesterol.
  • Ilinca Călugar - Mură-n Gură: Lansarea unei game de produse „clean label”, cu un conținut bogat de proteine și o valoare nutritivă ridicată, derivate dintr-un procent ridicat de legume proaspete. Produsele își propun să fie o masă completă, având un aport important de proteine și un profil nutritiv bogat din legume. Acestea vor fi funcționale (gata de consumat oricând și oriunde), ambalate în materiale reciclate și accesibile financiar.
  • Cristina Coliș – Semințe pentru Viitor: Înființarea unei pepiniere profesionale pentru plante perene comestibile și furnizarea de servicii de implementare/dezvoltare a grădinilor forestiere în întreaga țară. Grădinile forestiere pot fi, de asemenea, proiectate ca grădini ornamentale.
  • Oana Melinte – Karomia: Crearea unui sistem de tip franciză pentru agricultură, care are la bază stabilirea lanțurilor de aprovizionare directă dintre zonele rurale și orașele din apropiere, prin vânzări directe.
  • Tatiana Nicoară – Unison: Unison este un producător local de granola, creme tartinabile din nuci, batoane raw, maioneză vegană, alternative vegane la parmezan și alte delicatese. Produsele Unison sunt disponibile prin rețeaua a peste 50 de parteneri la nivel național și în 22 de locații fizice (magazine, cafenele etc.). Pe lângă gama actuală de 14 produse, startup-ul urmărește să dezvolte noi produse pe bază de plante.
  • Mihaela Simion (Sipoș) - Happy Treats: Dezvoltarea unei ferme de insecte, care se concentrează pe trei direcții principale: producția de produse finite, respectiv recompense pentru câini din proteină de insecte, hipoalergenice, dar și insecte vii pentru hrănirea păsărilor din ferme, acest lucru contribuind la îmbunătățirea stării de sănătatea a păsărilor, și implicit la creșterea producției de ouă. Cea de-a treia direcție este reprezentată de valorificarea produselor secundare din fermă, care reprezintă un fertilizant natural pentru culturile agricole.
  • Dana Sofia - E-labels Digital Solutions: Lansarea unei platforme digitale care să conecteze consumatorii și producătorii din sectorul agroalimentar ce împărtășesc valori comune: transparență, etică, onestitate. Platforma își propune să protejeze producătorii și consumatorii de falsuri, să le ofere sprijin în luarea deciziilor corecte legate de   cumpărarea produselor alimentare, să educe consumatorii, să constribuie la  susținerea producătorilor și consumatorilor.
  • Daniela Spătar – Greenery: Afacere specializată în cultivarea microgreen, respectiv dezvoltarea și comercializarea unui produs organic de calitate superioară, sub formă de pulbere, obținut prin măcinarea plantelor verzi micro deshidratate. Plantele vor fi uscate cu ajutorul unui deshidratator, păstrând astfel întreaga valoare nutritivă a acestora. Cultivarea plantelor se face pe sisteme verticale de interior sub iluminare intensă și controlată, umiditate scăzută și ventilație adecvată, permițând producția pe tot parcursul anului.
  • Andreea Tudorache – Local Spot: Dezvoltarea unei platforme digitale care să promoveze și să gestioneze conceptul și nevoile administrative ale proprietarilor de Puncte Gastronomice Locale (PGL) și ale clienților acestora. În plus, va fi creată o rețea de evenimente care să contribuie la dezvoltarea punctelor gastronomice locale și a ecosistemului din jur, implicând proprietari, producători locali și comunitățile locale. Suplimentar, va fi creat un spațiu dedicat pentru promovarea educației alimentare prin acțiuni și evenimente destinate copiilor, adulților și proprietarilor de PGL.
  • Mădălina Zmău – Happy Duck Farm: Dezvoltarea unei microferme specializate în producerea și comercializarea cărnii de rață (faza inițială), cu obiectiv de extindere în preparate din carne de rață (într-o fază ulterioară). Ferma își propune să ofere un mediu sănătos de creștere a rațelor, cu o dietă formată din cereale, factori naturali de îmbogățire a hranei și pășunat în aer liber, înlocuind furajele concentrate îmbogățite cu vitamine și proteine sintetice. Scopul final al acestui demers este de a contribui la un stil de viață sănătos pentru consumatorul final.

Pe data de 16 iunie, cele 10 participante au luat parte la evenimentul de start al ediției EWA 2023, în care au cunoscut mentorii și organizatorii programului, au participat la un panel inspirațional alături de Oana Craioveanu - Cofondator, Impact Hub Bucharest, Andreea Porojan - Sustainability & ESG Manager, Raiffeisen Bank România și Cosmina Dinu - Cofondatoare, Ferma de Păsări Pășunate & ROMO și câștigătoarea marelui premiu al ediției din 2020 a programului.

De asemenea, viitoarele antreprenoare au avut parte și de un training în domeniul proprietății intelectuale susținut de avocata Maria Anghel. La eveniment a participat și Aleksandra Bara, Program Manager EIT FOOD, regiunea Europa Centrală și de Est.

Mai multe detalii despre ediția din 2023 a Empowering Women in Agrifood sunt disponibile pe pagina oficială.

Începând cu 2021, Impact Hub Bucharest reprezintă oficial EIT Food în România ca EIT Food Hub în calitate de punct de contact pentru reprezentanții locali din sectorul agroalimentar, cu rolul de a sprijini inovatorii și antreprenorii și de a facilita dezvoltarea acestui sector strategic.

 Empowering Women in Agrifood ediția din 2023 este dezvoltată de EIT Food pentru un total de 110 de antreprenoare din 11 țări europene (Estonia, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Serbia, Slovenia, Spania, Turcia, România și Ucraina), implementată în România de Impact Hub Bucharest și susținută de Raiffeisen Bank România.