La începutul acestui an, compania de tehnologie Qualitance a devenit parte din grupul Alten, în urma aprobării achiziției de către Consiliul Concurenței. Fondatorii companiei și-au urmat direcțiile, astfel că Radu Constantinescu a rămas la conducerea operațiunilor Qualitance în calitate de Managing Director, în timp ce Ioan Iacob continuă dezvoltarea start-upului FlowX.AI, care și-a extins prezența internațională, așa cum scriam aici. 

Spre finalul anului trecut, înainte de finalizarea achiziției, am discutat cu Radu Constantinescu, care era CEO al companiei, de la începutul lui 2022, după plecarea lui Mike Parsons. De altfel, Parsons a și rămas în companie ca președinte al Consiliului Consultativ.

Radu venise în fruntea companiei cu misiunea să facă software-ul mai uman, iar „tehnologia să servească oamenii, astfel încât soluțiile propuse să aibă impact la nivelul clienților sau utilizatorilor, chiar dacă e mai complicat.” 

Principalele obiective ale lui Radu erau legate atât de crearea de valoare pentru clienți și pentru utilizatori, cât și de asigurarea mijloacelor necesare pentru echipă ca să contribuie la îndeplinirea obiectivelor. 

„În 2021 am avut o creștere de 30% față de anul anterior, după ce în 2019 și în 2020 am stagnat. Noi, până în 2018 inclusiv, am avut creșteri de 30-40 % year to year în mod consistent și cred că putem menține acest nivel de evoluție și în continuare.” 


Iată că, după un an de transformare pe toate palierele, Qualitance a încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de aproximativ 18 milioane de euro, în creștere cu 35% față de anul anterior, urmându-și evoluția. A ajuns și la 220 de specialiști în tehnologie și design, iar pentru anul acesta este anticipată o creștere cu 15-20% a echipei, direct proporțională cu dezvoltarea proiectelor și a portofoliului de clienți.

Și obiectivele de creștere rămân solide, își doresc 15-20% pentru 2023 și îmbunătățirea profitabilității, vizând dezvoltarea pe ambele linii de business - servicii de consultanță, design, dezvoltare de produse și experiențe digitale și servicii de outsourcing. Qualitance a avut în ultimii 10 ani o evoluție dintre proiecte de outsourcing, rămasă ca direcție de business, către proiecte cu valoare adăugată mare, de transformare digitală. 

Apropierea de Alten

Alten este un grup de consultanță și servicii de tehnologie și inovație înființat în 1988, în Franța, cu o echipă internațională de peste 45.000 de angajați, dintre care 90% ingineri. Compania dezvoltă proiecte de transformare digitală pe multiple verticale de business pentru lideri importanți din aeronautică, apărare, securitate, automotive, energie, financiar, retail, telecomunicații și a avut în 2021 o cifră de afaceri consolidată de 2,925 miliarde de euro. 

Grupul este prezent în România prin două entități cu peste 1.000 de angajați, Alten SI-Techno România și Alten Delivery Center. Astfel, alături de gigantul francez, Qualitance are ca prioritate extinderea internațională, cu o strategie de dezvoltare a parteneriatelor în Europa Centrală și de Est, dar și în Statele Unite.

Anul trecut, Qualitance a avut proiecte în domeniile în care a devenit relevantă în ultimii ani, respectiv servicii financiare, utilități și energie, tehnologie, manufacturing și continuă parteneriatele locale, cu IBM (partener de aproape 15 ani), Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR Erste, OMV, BCR Asigurări de Viață VIG, cât și pe cele internaționale, cu organizații precum fintech-ul american Finstro sau White Glove.

Nevoia de transformare digitală, uriașă

În discuția avută cu Radu, acesta a subliniat că, în ultimii ani, s-a observat o nevoie accelerată, atât în zona europeană, cât în zona locală, pentru soluții de digitalizare și de transformare digitală. 

Cofondatorul Qualitance a apreciat schimbările din toate domeniile legate de digitalizare, care au devenit mai clare pentru toate companiile, însă a precizat că, în continuare, rămâne o problemă partea de implementare. 

„Proiectele sunt diferite de la o companie la alta și contează foarte mult modul în care aducem un proces analog în digital, dar transformarea digitală presupune și regândirea proceselor, înseamnă zona de înțelegere a problemei și a soluției”. Pentru că în afara investițiilor mari, este nevoie și de un mod de lucru și de un mindset agil, care să fie concentrat pe rezultate. 

Este și modul de lucru imprimat de Qualitance în relația cu partenerii ajutându-i pe aceștia, nu doar în zona de tehnologie, ci și în găsirea unor soluții scalabile, integrate, în zona de gândire a produselor, a fluxurilor.

Și chiar dacă uneori au întâmpinat rezistență în echipele partenerilor, Radu a spus că scopul lor era să genereze schimbare, care nu e simplă, pentru că vine cu efort și cu multă valoare, mai ales în discuțiile mai incomode dintre diversele departamente din cadrul unei companii. 

Întrebat cum răspunde preocupărilor angajaților care se tem că devin redundanți în procesul de transformarea digitală, Radu consideră că sunt corecte, având în vedere că „toți devenim redundanți, atâta vreme cât nu înțelegem cum putem evolua sau cum putem aduce mai multă valoare acolo unde lucrăm. E o presupunere bună, pentru că, dacă bunicii noștri făceau același job 50 de ani, la noi nu mai e cazul. Dar asta se întâmplă oricum, cu sau fără rezistență. Ideea e că, dacă mindsetul e în direcția de creare de valoare, atunci lucrurile devin mai simple și vei găsi acel unghi din care, chiar și cu evoluția tehnologică, vei putea crea o diferență.”

Experiența totală

Radu a spus că sectorul bancar are resursele financiare disponibile pentru transformare digitală și e normal să se uite la viitor. 

„Mă bucur să văd, de exemplu, că acest concept de total experience (TX) pe care noi l-am adus în proiecte prinde tot mai mult. Conceptul se referă la faptul că nu poți avea un produs de succes dacă rezolvi doar problema clientului băncii, ci trebuie rezolvată și problema angajatului, pentru că dacă acesta are o experiență grea se va vedea în ceea ce îi oferă clientului.”

De altfel, toate proiectele de transformare digitală din ultimii trei ani ale Qualitance au mers în direcția acestui concept, care necesită redesign major la nivelul proceselor și a interacțiunilor, pentru a îmbunătăți atât experiența clienților, cât și a angajaților. 

În plus, atașamentul consumatorilor față de orice brand este puternic influențat de doi factori care necesită investiții majore din partea companiilor. Pe de o parte, utilizatorii au nevoie de o comunicare multi-channel cu brandul respectiv, iar, pe de altă parte, așteptarea lor este ca aceste interacțiuni să primească o formă unitară și consistentă într-o experiență omni-channel.

Conceptul TX unifică experiențele utilizatorilor (fie clienți, fie angajați) într-o multi-experiența (anterior numită omni-channel), asigurând eficiența unui nou serviciu și coerența acestuia în interacțiunile pe care acesta le creează în interior (angajați) și în exterior (clienți). Astfel este oferită o experiență unitară (user experience) pe orice canal digital (multi-experience - continuitate în orice mediu - în persoană, pe chat, e-mail, aplicație, web etc).

Deși e foarte greu de obținut acest total experience (multi-experience creează cea mai mare complexitate la nivel de implementare), McKinsey anticipează că, până în 2026, 60% din companii îl vor oferi, devenind astfel un factor diferențiator în fidelizarea clienților, angajaților. 

„Soluțiile, chiar și într-o criză economică, vin tot din zona tehnologiei și, din perspectiva asta, sunt optimist", mai spune Radu Constantinescu. „Sigur, e o perioadă mai ciudată, dar cred că viitorul este în tehnologie. Probabil vom vedea fluctuații, dar direcția va rămâne tehnologia și diferențiatorul nostru de a crea valoare adăugată în zona asta va fi important pentru clienții noștri.”


Chiar dacă Qualitance a fost cumpărată, ea va continua să își păstreze identitatea și autonomia, atât în generarea de business, cât și în modul de guvernanță, urmând să integreze în mai multe etape modelul operațional al Alten. 

Context

Qualitance este o companie internațională de tehnologie și inovație, fondată în România de către Radu Constantinescu și Ioan Iacob în 2007. Compania creează produse și businessuri digitale pentru organizații globale, utilizând experience design, rapid prototyping, psihologie comportamentală și tehnologii emergente precum AI și Machine Learning. 

Organizația a colaborat cu unele dintre cele mai mari companii din lume precum News Corp, Virgin, IKEA, Johnson & Johnson sau Ford în oferirea de soluții de inovație și transformare digitală. 

Qualitance a fost desemnată de către Financial Times 1000, Deloitte Technology Fast 50 Central Europe și Inc.5000 Europe drept una dintre companiile de tehnologie cu cea mai rapidă creștere a veniturilor. În 2017, a primit titlul de Compania Anului din partea Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), iar în 2018, a primit din partea Bursei de Valori București premiul “Made in Romania”, fiind considerată una dintre companiile care contribuie la creșterea economiei naționale.

În martie 2020, au fost tranzacționate obligațiuni Qualitance pe Sistemul Alternativ al Bursei de Valori București, în urma unui plasament încheiat anticipat, cu o suprasubscriere din prima zi de 60% (1,5 milioane de euro). În decembrie 2022, obligațiunile emise au ajuns la maturitate, iar compania a rambursat integral valoarea aferentă acestora.

În zona bancară, echipa Qualitance a dezvoltat proiecte complexe, precum lansarea platformei digitale pentru credite ipotecarele BCR, platforma Raiffeisen de creditare 100% online pentru IMM-uri, soluții de onboarding și private banking pentru Patria Bank sau sistem de tehnologie scalabil care integrează și fluidizează procesele interne și interacțiunea cu clienții BT, alături de IBM și FlowX.AI.

Transcriptul pentru acest articol a fost realizat cu ajutorul soluției software Vatis Tech care asigură cea mai bună acuratețe în limba română (95%).