Piața de e-commerce din România devine tot mai puternică în Europa de sud-est, cu o creștere mai rapidă decât media globală, de 16,6% pe an, ajungând astfel la o valoare totală de zece miliarde de euro până în 2025, potrivit datelor din eBook e-commerce Growth Strategies, cel mai mare raport de date și strategii de creștere pentru magazinele online din România, realizat de Limitless Agency, una dintre principalele agenții de marketing digital de pe piață.

Potrivit raportului Limitless Agency, care analizează datele Digital Market Outlook, veniturile de pe piața comerțului electronic din România vor ajunge la șapte miliarde de euro în 2023, respectiv la aproape 12 miliarde de euro până în 2027.

Piața de e-commerce locală are în jur de o sută de magazine online care înregistrează peste 1.000 de comenzi pe zi. Cu toate acestea, este de așteptat să crească până la de trei ori în următorii ani, pe baza diferitelor tendințe de transformare digitală care vor defini comerțul electronic local.

De asemenea, potrivit datelor eBook e-commerce Growth Strategies, numărul utilizatorilor de comerț electronic ar urma să crească la 10,6 milioane până în 2025, reprezentând aproape 54% din populația României, și la peste 11 milioane de utilizatori până în 2027.

În prezent, în România, doar 45% dintre români comandă online, deși rata de penetrare a Internetului este de peste 90%. Comparativ, în țările nordice procentul celor care comandă online ajunge și la 95%.

Cum comandă românii online: cele mai cumpărate produse

Ponderea cea mai mare a persoanelor care au făcut cumpărături online a fost înregistrată în regiunile nord-vest și centru. Totuși, în ansamblu, cei din București și județul Ilfov au avut cea mai mare pondere, de 58,3%, în anul 2022, declarând că au achiziționat produse prin internet în ultimele trei luni.

Aproape 50% dintre români care comandă online plasează două comenzi în 3 luni și doar 12% comandă de până la 6 ori pe lună. De asemenea, 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand pe care îl știu, iar 57% plătesc mai mult pentru un produs eco-friendly.

În 2022, românii au cumpărat online produse din categoriile:

  • Fashion: 2,63 miliarde euro (46% din piața de e-commerce)
  • Electronice: 1,1 miliarde euro (19% din piața de e-commerce)
  • Îngrijirea personală și a casei: 885 milioane euro (15% din piața de e-commerce)
  • Jucării, hobby, bricolaj: 590 milioane euro (10% din piața de e-commerce)
  • Mâncare: 146 milioane euro (2,6% din piața de e-commerce)
  • Mobilă: 125 milioane euro (2,2% din piața de e-commerce)
  • Muzică, filme, jocuri: 88,9 milioane euro (1,5% din piața de e-commerce)
  • Băuturi: 32,1 milioane euro (0,5% din piața de e-commerce)

În același timp, 21% dintre români comandă online de pe site-uri din afara țării: aproape o treime dintre români preferă să cumpere online din magazinele din China (27%), statele membre UE (23%) și SUA (4%). AliExpress ocupă locul al doilea în topul platformelor străine preferate de români, aflându-se chiar înaintea platformei Amazon.

De ce cumpără românii online și cum plătesc

Printre motivele principale pentru care românii cumpără online se află câștigarea timpului (85%), evitarea stresului la cumpărături în magazinele clasice (70%) și posibilitatea de a economisi (69%).

În același timp, argumentele celor care nu cumpără online sunt: vor să vadă produsele înainte de achiziție (64%), nu au încredere că vor primi ceea ce comandă (55%), se tem că taxele de livrare sunt prea mari (50%) și nu știu cum să comande online (15%). De asemenea, sunt mulți oameni care nu comandă online pentru că nu găsesc informații complete despre produs, imagini, descrieri sau recenzii pentru produse.

În ceea ce privește metoda preferată de plată, în continuare plata ramburs este cea mai folosită (31%), urmată de plata online prin card de debit sau credit (26%), portofel digital și mobil (23%), transfer bancar (19%) și alte metode.

Realizat cu scopul de a educa și susține piața de e-commerce din România, eBook e-commerce Growth Strategies este un raport complex care conține peste 90 de strategii testate și recomandări pentru creșterea vânzărilor online, din partea a 24 experți în e-commerce, promovare online și comunicare de brand, tehnologii pentru e-commerce, design, livrare și legislație în domeniu.

Raportul este dedicat antreprenorilor care vor să își scaleze magazinul online, antreprenorilor care investesc în marketing online și specialiștilor în marketing care gestionează magazine online.

Raportul poate fi descărcat aici.

Foto: Pexels