Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de euro), potrivit estimărilor GPeC, Asociația Romană a Magazinelor Online (ARMO) și ale principalilor jucători din domeniu.

După aproape un deceniu de creșteri spectaculoase, sectorul de comerț electronic local se apropie de maturitate, urmând o perioadă de consolidare cauzată și de schimbarea comportamentului de consum al românilor.

Potrivit raportului, ridicarea restricțiilor din martie 2021 a dus la orientarea consumatorilor către produse specifice activităților outdoor (Fashion, Beauty sau Lifestyle), a căror valoare medie este mai mică decât cea a produselor de folosință îndelungată (în special electronice și electrocasnice sau mobilier), preferate în perioada pandemiei.

Deși bilanțul de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similar cu cel din 2021, numărul de tranzacții online a crescut, la fel și numărul cumpărătorilor – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea avantajelor oferite de comerțul electronic: economie de timp și bani.

„Comerțul online românesc are un potențial mare de dezvoltare cu predicții de dublare a valorii pieței în aproximativ zece ani, poate chiar mai puțin. Tocmai pentru că este o piață în creștere, oportunitățile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, în România sunt aproximativ 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Asta înseamnă că piața este permisivă pentru noi jucători autohtoni, gama de produse disponibilă online va continua să crească, iar interesul jucătorilor internaționali pentru România va fi din ce în ce mai mare. Vedem deja multe magazine online internaționale care își deschid operațiuni în România, mai ales în zona de Fashion”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

66% din utilizatorii de internet din România au plasat cel puțin o comandă online în 2022

Potrivit INS, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online în 2022, în creștere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Strict din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată datele Eurostat. În același timp, trebuie precizat că studii private realizate anul acesta indică faptul că procentul utilizatorilor de internet români care ar fi comandat cel puțin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%.

CITEȘTE ȘI: Cele mai noi trenduri ale consumatorului român în online

Pe lângă magazinele online autohtone, 25% din respondenți au cumpărat și de la magazine online aflate pe continentul european, în creștere față de 21% în 2021, potrivit studiului iSense Solutions pentru GPeC derulat în septembrie 2022.

La nivel european, în ultimii zece ani, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai importante creșteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în: Estonia (+ 47%), Ungaria (+ 43%), Cehia (+ 41%) și România (+ 41%).

Potrivit Eurostat, cele mai importante trei categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel European au fost: îmbrăcăminte și încălțăminte (42%), livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering (19%) și beauty (cosmetice, wellness), reprezentând 17%.

De asemenea, valoarea medie a tranzacțiilor a crescut pe desktop, în România. Potrivit statisticilor 2Performant, în 2022, românii au cheltuit, în medie, 70,75 euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 euro în 2021. În cazul tranzacțiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 euro în 2022, similar cu 46,47 euro în 2021.Printre principalele trenduri în comerțul online românesc pentru anul acesta se numără livrarea la lockere, opțiunea de a cumpăra acum și a plăți mai târziu.

Foto: Pexels