În primele nouă luni ale anului 2022, românii au efectuat 141 de milioane de tranzacții cu Revolut, cu 20% mai multe decât în primele trei trimestre ale anului 2021. În același timp, volumul total al plăților realizate cu aplicația financiară s-a majorat cu 17%, în perioada ianuarie-septembrie 2022, față de perioada similară din 2021.
Din datele agregate de Revolut, se poate vedea că, în ceea ce privește comportamentul de consum al clienților români, cea mai mare creștere, cu +71%, a fost înregistrată pentru cheltuielile generale. Aceeași categorie a fost pe primul loc și la creșterea numărului de tranzacții (42%), indicând că Revolut este tot mai mult utilizat ca instrument curent de plată, online, cu cardul fizic sau cu carduri virtuale.
Fie că utilizează Revolut pentru cumpărături online sau pentru plăți în punctele de vânzare, fie că apelează la funcționalități precum „împarte nota de plata”, clienții preferă aplicația financiară pentru cheltuielile cotidiene sau pentru plăți recurente, abonamente la utilități sau transport, plăți în timpul călătoriilor în țară sau străinătate.
Citește și:
Societatea românească, între „trăiește clipa” și teama de recesiune
Tendințele remarcate în primele trei trimestre ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2021, indică un comportament al consumatorului care oscilează între satisfacerea nevoii de libertate de mișcare, socializare și divertisment și precauția în privința cheltuielilor pentru produse și servicii necesare în viața de zi cu zi. Astfel, divertismentul a înregistrat o creștere importantă față de aceeași perioadă a anului trecut, de 42% în privința sumei totale cheltuite, urmat de plățile în restaurante și pentru servicii turistice (31%). La polul opus, cele mai mari scăderi ale sumelor cheltuite au fost remarcate pentru servicii (-10%) și utilități (-5%).
Impactul inflației asupra comportamentului de consum al românilor se vede din reducerea cheltuielilor/utilizator cu categorii de servicii și bunuri care erau în mod constant pe un trend de creștere – mărfuri alimentare (-3,50%) și utilități (-2,90%).
Citește și:
Pe de altă parte, revenirea la o mobilitate similară celei din perioada anterioară pandemiei de COVID-19 și relaxarea populației în privința problemelor de sănătate se vede din trendul ascendent pentru cheltuielile de transport (sumă medie/utilizator) care au crescut cu 18% și din reducerea cheltuielilor cu sănătatea, igiena personală și beauty (-1,6%). Cu alte cuvinte, pandemia este de domeniul trecutului, inflația și creșterea costului de trai sunt preocupările constante ale românilor pentru că acestea le pot afecta planurile de călătorie și fondurile pentru activitățile care îi relaxează.
În general, românii au fost mai atenți cu banii și au cheltuit mai puțin la shopping sau pentru „coșul zilnic”, în supermarketuri. De altfel, în primele nouă luni ale anului, s-a constatat o reducere a ponderii cheltuielilor cu shopping-ul de la 20% la 17%, iar în cazul cumpărăturilor din supermarket-uri, ponderea s-a diminuat de la 16% la 14%.
Citește și:
În schimb, a crescut ponderea cheltuielilor cu divertismentul (de la 14% la 17%), a celor din restaurante și cafenele (de la 9% la 11%) și a celor cu călătoriile (de la 7% la 8%), în totalul cheltuielilor realizate în primele nouă luni ale anului, față de primele nouă luni din 2021. Inflația este și ea un factor care influențează acest comportament, iar aceasta se vede și din ponderea deținută de cheltuielile cu serviciile și utilitățile, aflate pe un trend descendent, în totalul cheltuielilor realizate de români (-2 puncte procentuale fiecare).
Cum a arătat bugetul individual de cheltuieli în primele trei trimestre ale anului
În perioada de referință, un utilizator de Revolut din România a cheltuit, în medie, 611 euro pentru divertisment, 470 euro pentru călătorii, 386 euro pentru shopping, 295 euro pentru produsele cumpărate din supermarket-uri (mărfuri alimentare, produse de uz casnic etc.), 282 euro în restaurante, cafenele, baruri și pentru servicii de catering. Cel mai mic buget a fost alocat pentru sănătate, igienă personală și cosmetice (159 euro).
Citește și:
Categoria de vârstă care pare să nu fie afectată de creșterea prețurilor și de inflație este 18-24 ani. Clienții din acest segment de vârstă au fost singurii ale căror cheltuieli au crescut pentru toate categoriile de mărfuri și servicii, cu 68% (primele nouă luni din 2022 vs. primele nouă luni din 2021). Cea mai mare sumă medie/client cheltuită de această categorie a fost de 382 euro/client pentru divertisment. De asemenea, un client din același segment a cheltuit în primele nouă luni ale acestui an cu 35% mai mult pentru servicii de ospitalitate (în restaurante, cafenele, baruri).
La polul opus, categoriile de vârstă 25-34 și 35-44 au arătat mai multă prudență cu propriile bugete. Acestea au redus cheltuielile pentru cumpărăturile din supermarket-uri (-4%, respectiv -6%), cu serviciile (-13%, respectiv -19%), cu shoppingul (-4%, respectiv -10%), cu utilitățile (-7%, respectiv -13%).
Citește și:
În ceea ce privește categoria de vârstă cu cea mai mare sumă medie cheltuită per client, în funcție de buget, statisticile au arătat astfel: 376 euro (35-44 de ani, achiziții din supermarketuri), 336 euro (35-44 de ani, categoria servicii), 820 euro (25-34 de ani, divertisment), 361 euro (35-44 de ani, cheltuieli generale), 344 euro (35-44 de ani, restaurante, cafenele, baruri), 179 euro (peste 65 de ani, sănătate, igienă personală, cosmetice), 516 euro (35-44 de ani, shopping), 272 euro (25-34 de ani, transport), 588 euro (35-44 de ani, turism și călătorii), 284 euro (35-44 de ani, utilități). Datele indică faptul că Revolut are o utilizare extinsă în toate categoriile de vârstă, cu un nucleu solid de clienți din categoria populației active (25-44 de ani), dar și o utilizare specializată în rândul seniorilor.
Citește și:
Topul comercianților
În cele nouă luni scurse de la începutul anului, clienții Revolut au preferat pentru cumpărăturile din categoria mărfuri alimentare și bunuri de consum (FMCG) lanțurile de supermarket-uri Lidl, Mega Image și Kaufland.
În categoria sănătate, igienă personală și cosmetice, pe primele trei locuri s-au aflat Farmacia Tei, Sephora și Notino.ro, iar podiumul pentru categoria shopping a fost împărțit de Emag.ro, Amazon.com și Altex. În categoria transport, în top trei s-au aflat OMV, Bolt și Rompetrol, iar în categoria turism și călătorii, Booking.com, AirBnB și WizzAir. La servicii, cele mai mari sume plătite au mers către Vodafone, Orange, Digi, iar la utilități către E.On și Netflix.