În România, 44% din toate atacurile cibernetice sunt clasificate ca fiind malware, în timp ce 90% dintre aceste atacuri vizează sistemele companiilor, conform Mastercard Cyber Insights Data, pe baza datelor colectate în perioada ianuarie 2023 - noiembrie 2023.
Motivațiile din spatele acestor atacuri sunt adesea câștigul financiar, dar motivele politice (hacktivismul) joacă și ele un rol semnificativ.
Potrivit Mastercard CyberInsights Data, sectoarele cele mai afectate includ administrația publică, serviciile bancare, de telecomunicații, industria energetică și sistemul de sănătate.
„Pe măsură ce comerțul electronic, serviciile bancare la distanță, digitalizarea și apariția inteligenței artificiale generative continuă să crească, amenințările cibernetice la sistemele tehnologice ale organizațiilor publice și private au devenit tot mai diverse. Această dinamică este strâns legată de evoluția cadrului legislativ și a reglementărilor în domeniul securității cibernetice, completată acum de Actul legislativ privind reziliența operațională digitală (DORA), cu impact direct asupra industriei financiare. În timp ce rolul Mastercard în prevenirea fraudei în domeniul plăților este bine cunoscut, competențele și soluțiile noastre se extind în prezent și în domeniul securității cibernetice. Abordarea noastră în ceea ce privește securitatea se bazează pe informații și servicii integrate, oferind clienților și partenerilor noștri o vizibilitate sporită asupra riscurilor cibernetice și instrumentele necesare pentru adaptabilitate și reziliență”, spus Gabriel Ghiță, Vice President, Customer Solutions Center, SEE, Mastercard.
Citește și:
În acest context, Mastercard a organizat recent un eveniment dedicat securității cibernetice în România – Mastercard Cybersecurity Summit. Destinat instituțiilor financiare și altor parteneri care colaborează cu Mastercard pentru a construi un ecosistem digital sigur și de încredere, evenimentul a abordat subiecte și practici legate de securitate cibernetică și măsuri antifraudă.
Securitate cibernetică
Întrucât costurile globale asociate atacurilor cibernetice au fost estimate la 6 trilioane de dolari în 2022 (n.r. - Cybersecurity Ventures - Cybercrime To Cost The World $10.5 Trillion Annually By 2025), securitatea cibernetică implică o abordare cuprinzătoare care include combinații de soluții, dezvoltate mai degrabă sub forma unui proces continuu, decât a unor soluții unice izolate.
Citește și:
Dincolo de securizarea plăților, companiile trebuie să monitorizeze riscurile potențiale în procesul de înrolare a clienților, riscurile la nivel de rețea și să recunoască faptul că și comportamentul uman reprezintă o amenințare semnificativă în cadrul politicilor corporative.
Democratizarea fraudei din ultimii ani, facilitată de dark web și de utilizarea unor tehnologii avansate, cum ar fi inteligența artificială generativă, a făcut ca furtul de identitate să devină o problemă semnificativă – în 2022, 1 din 10 europeni a căzut victimă, ceea ce a dus la pierderi în valoare totală de 6 miliarde de dolari, potrivit GBG - The state of digital identity.
Soluțiile Mastercard în domeniu
Pe măsură ce interacțiunile digitale devin din ce în ce mai răspândite, criminalitatea informatică a devenit o preocupare globală, cu impact asupra consumatorilor, companiilor și instituțiilor din întreaga lume. Mastercard sprijină companiile și administrația publică în consolidarea rezilienței operaționale în domeniul securității cibernetice prin soluții care prioritizează acțiunile în funcție de cheltuieli, timp și impact.
Citește și:
În 2020, compania a dezvoltat Cyber Resilience Center cu sediul în Waterloo, Belgia. Misiunea acestuia este de a colabora cu autoritățile de reglementare, agențiile de aplicare a legii, cum ar fi Europol, și companiile din sectorul privat pentru a sprijini eforturile de reziliență în cadrul ecosistemului financiar european.
Mastercard a investit 7 miliarde de dolari în dezvoltarea competențelor de inteligență cibernetică în ultimii 5 ani pentru a proteja întregul ecosistem digital, inclusiv miliardele de tranzacții din rețeaua de plăți.
Foto: Dreamstime