Mai puțin de 5% dintre companiile din România folosesc, în prezent, soluții de tip AML (Anti-Money Laundering) pentru prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, potrivit unei analize a companiei românești Qoobiss.
„Ponderea companiilor care implementează soluții de tip AML va accelera în perioada următoare, urcând către 8% - 10% la finalul lui 2023. În ultimul an, incidența fraudelor digitale s-a majorat, pe măsură ce companiile investesc în dezvoltarea activității în mediul online și generează un volum crescut de tranzacții online și plăți digitale. La nivel mondial, peste jumătate dintre companii au fost fraudate în ultimii doi ani, 53% dintre acestea înregistrând pierderi financiare ca urmare a fraudelor cu care s-au confruntat. Situația din România este similară”, spune Ileana Comănescu, Product Manager KYC Global la Qoobiss.
Citește și:
Potrivit sondajului „Global Economic Crime and Fraud Survey 2022”, realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC), aproape patru din zece companii cu venituri globale anuale sub 100 de milioane de dolari au fost fraudate în ultimii doi ani.
Iar în această situație, combinată cu sancțiunile impuse Rusiei, ce includ restricții comerciale, economice, interdicții la importuri și exporturi, limitări asupra tranzacțiilor bancare, restricții de călătorie etc., companiile devin mult mai atente cu cine colaborează, cui acordă servicii și produse și își doresc să își cunoască mai bine clienții, astfel încât să prevină utilizarea serviciilor acestora în scopul activităților ilegale și pentru a proteja integritatea sistemelor financiare.
„Soluția Qoobiss AML a fost lansată anul trecut în septembrie, iar în prezent avem 15 clienți. Estimăm ca până la finalul anului să creștem cu aproximativ 30% portofoliul de clienți”, mai spune Ileana Comănescu, menționând că, de la momentul lansării soluției, companiile care au implementat acest tip de serviciu fac parte din industria financiară, de gaming, recent încheind un contract cu un partener din industria insolvenței.
Citește și:
În prezent, în România, conform legislației în vigoare, doar instituțiile bancare au obligativitatea verificării identității clienților, precum și monitorizarea acestora pe toată durata contractuală. Însă implementarea soluțiilor de tip AML ajută companiile să nu fie fraudate și, în același timp, să respecte legislația să diminueze fenomenul infracțional.
Foto: Dreamstime