La nivel regional, în Europa Centrală și de Est (ECE), inovația în industria financiară este un factor esențial, remarcat de altfel peste tot în Europa, a susținut Lidia Cîrstei, Chief Operationg Officer CEE, FintechOS în intervenția ei din cadrul panelului de discuții despre remote banking de la conferința Digital Banking Scorecard.
„Sunt câteva elemente pe care observăm în digital banking, pornind de la furnizarea unor experiențe de utilizare foarte bune, a unor parcursuri fără întreruperi și produse personalizate. În același timp, jucătorii din industrie trebuie să aibă în vedere și problema costurilor și aici intervine atingerea unui echilibru pentru aceste direcții din strategiile de business.”
Pe baza acestor factori, competiția bancară apare acum la nivel de așteptări ale clienților, care au nevoie de produse interesante, pe care să le obțină fără bătăi de cap, într-un parcurs ușor și rapid. De aceea, inovațiile în sistem merg în două direcții majore: zona tactică și modernizarea sistemelor de bază.
Citește și:
Inovația, între eficiență și digitalizare
Referindu-se la principalii declanșatori ai proceselor de transformare digitală care au loc în sistemul bancar din ECE, Lidia Cîrstei a menționat ca prim factor, trecerea de la abordarea product centric la cea de customer centric.
„Este important să ne readucem aminte că așteptările clienților nu au fost tot timpul în centrul preocupărilor din industria financiară, iar digitalizarea, care atinge toate aspectele vieții noastre, este de fapt catalizatorul acestor schimbări. Având la bază acest factor, băncile încep să ofere utilizatorilor produse personalizate și experiența de utilizare și cumpărare simple, rapide, fără întreruperi.”
Paradigma conduce la transformări și în zona de gândire a produselor, care trebuie adaptate spațiului digital, nu doar mutate dintr-o matrice în alta, pentru că procesul de digitalizare și partea de user experience trebuie să fie fără fricțiuni, totul întâmplând-se în doar câteva click-uri.
Citește și:
Al doilea factor este legat de modernizarea sistemelor de bază, pentru că poate exista inovație fără acest aspect, iar executivul FintechOS a menționat că, din experiența lor, băncile nu pornesc procesele de transformare digitală printr-o înlocuire completă a tehnologiilor de bază, „ci doar umplu golurile pe care le au în sistemele lor prin adăugarea de platforme fintech cu capabilități low code, no code și cu diverse capabilități abilități predefinite. Din acest motiv, parteneriatele cu fintech-urile pot ajuta băncile să umple aceste goluri și să construiască un parcurs de utilizare rapid și ușor.”
Al treilea declanșator în transformarea digitală din industria financiară este chiar modul în care apare inovația în sistem, iar aici Lidia s-a referit la perioada pandemică, când fiecare jucător voia să fie primul care să lanseze un nou instrument, în timp ce acum instituțiile sunt mai atente la sustenabilitatea inovațiilor adoptate. Iar aici se observă îmbunătățirea proceselor cheie de business.
Citește și:
„Digitalizarea nu înseamnă doar produsele digitale accesate de clienți, ci și disponibilitatea instrumentelor digitale pe care angajații din sucursale le au la dispoziție pentru a oferi valoare adăugată serviciilor pe carele oferă clienților.”
Lidia Cîrstei a mai spus că, de fapt, automatizarea în sucursale conduce la eliminarea sarcinilor repetitive, plictisitoare pentru a valorifica expertiza financiară a angajaților în slujba clienților, astfel încât jucătorii din industrie să lase angajații să facă ceea ce tehnologia nu poate.
Discuția completă, din cadrul panelului „Remote banking in 2023 – trends & challenges in retail & SME propositions", în videoul de mai jos:
+
Future Banking a lansat o nouă ediție a raportului de progres al digital banking pe piața locală, Digital Banking Scorecard, care analizează principalele elemente care facilitează digital bankingul în acest moment. Poți citi raportul aici.
Citește și:
Conferința Digital Banking Scorecard este un eveniment realizat de Future Banking și susținut de FintechOS, ING Bank, UniCredit Bank, IDnow, Raiffeisen Bank, Namirial, First Bank, Banca Transilvania, 123 Credit, Autonom și Imod Flowers.
Foto: Ovidiu Udrescu