iBanFirst este o companie fintech B2B care se adresează companiilor din toate industriile, care au un volum de tranzacționare în valută începând de la 500.000 de euro pe an. Fintech-ul le facilitează organizațiilor accesul la plăți B2B, tranzacții valutare și de acoperire a riscurilor, dincolo de granițele bancare. Prin intermediul platformei online, companiile pot să efectueze și să primească plăți în peste 30 de valute. 

Anul trecut, iBanFirst a deschis birou și la București, fiind printre primele piețe din regiune unde s-a extins fintech-ul. Johan Gabriels, Regional Director South-East Europe al iBanFirst, a discutat, în exclusivitate cu Future Banking, despre evoluția biroului din România, despre planurile pe termen lung și tendințele din industrie.

Cum a fost anul 2021 pentru iBanFirst?

În ciuda unui an marcat de incertitudine, 2021 a fost un an foarte dinamic pentru iBanFirst. Am început un capitol nou și interesant de creștere, extinzându-ne operațiunile în Europa de Sud - Est cu sprijinul partenerului nostru, fondul Marlin Equity din Los Angeles. Am deschis primul nostru birou din regiune, în București, iar în viitorul apropiat urmează deschiderea unor noi birouri.

În ceea ce privește rezultatele financiare, iBanFirst și-a accelerat tendința de creștere în 2021. Volumul mediu lunar de tranzacționare al companiei s-a dublat în 2021 față de 2020, ajungând la un volum de aproximativ 2 miliarde de euro pe lună.

Cu ce îl ajută pe un utilizator să fie client iBanFirst?

De exemplu, în cazul unui IMM care are ca obiectiv să se extindă pe noi piețe, să atragă clienți și parteneri internaționali și să colaboreze cu furnizori globali, un furnizor de servicii financiare agil și digital precum iBanFirst este cea mai bună alegere.

Viteza și agilitatea sunt esențiale în relațiile internaționale ale IMM-urilor, iar platforma noastră le permite aceste lucruri prin intermediul unui proces rapid de integrare online, fără a mai aștepta cinci zile pentru efectuarea plăților internaționale, și schimburi valutare în timp real. Oferim IMM-urilor aceleași servicii de calitate superioară pe care corporațiile le așteaptă de la marile bănci.

Dacă ești director financiar, iBanFirst te poate ajuta să îți asumi un rol cheie pentru creșterea companiei. Rolul directorului financiar a evoluat în ultimii ani, devenind mai strategic și mai complex ca oricând. iBanFirst oferă simplitatea de gestionare și vizibilitatea largă de care un director financiar are nevoie în zilele noastre. Platforma noastră online îi permite acestuia să gestioneze mult mai rapid și mai simplu toate aspectele tranzacțiilor în valută: schimb valutar, transfer, acoperire și gestionare a numerarului și, prin urmare, să dețină un control deplin asupra tuturor plăților internaționale.

Nu în ultimul rând, ne adresăm nevoilor directorilor executivi care doresc să maximizeze creșterea afacerii, fără să se implice prea mult în gestionarea zilnică a operațiunilor. Clienții noștri pot să tranzacționeze valute 24/24, să vorbească cu un manager de cont dedicat și să aibă acces la experți în domeniu. Astfel, oferim o infrastructură bancară de bază extrem de scalabilă pentru o creștere durabilă a afacerii.

Expansiunea în România

Ați deschis birou în România, parte din planurile de extindere în Europa de Est. De ce un birou aici? Și care sunt planurile legate de extindere?

Au fost mai multe motive care ne-au determinat să deschidem primul birou din regiune în România.

În primul rând, economia țării este foarte dinamică, cu un PIB care crește foarte repede în comparație cu toate țările în care avem birouri. De asemenea, România nu a aderat încă la zona euro, astfel încât companiile care fac comerț internațional au nevoie de soluții de schimb valutar. Acest lucru creează o piață pentru serviciile noastre fintech. Suntem licențiați în Europa continentală, în Belgia, și datorită legislației europene putem activa pe piața din România. 

În plus, în comparație cu alte națiuni, românii sunt cunoscuți ca fiind early-adopters ai tehnologiilor inovatoare și noilor produse și soluții digitale. Unul dintre cele mai bune exemple este Revolut, în sectorul de retail, care la scurt timp după lansarea pe piața locală a ajuns la peste 1 milion de conturi. Vrem să oferim companiilor ceea ce Revolut oferă persoanelor fizice.

În perioada următoare, intenționăm să ne continuăm expansiunea în regiunea Europei de Sud - Est prin deschiderea de noi birouri în Bulgaria, Italia și Ungaria.

Cum a mers biroul de la București de la deschidere și până în prezent?

Biroul din București a evoluat foarte bine de la lansarea sa în septembrie anul trecut, atingând ținta de peste 120 de clienți în 2021. Portofoliul nostru de clienți este foarte divers, de la companii cu o cifră de afaceri de 1-2 milioane de euro până la companii cu o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro. Principalele industrii din care provin clienții noștri sunt: electronică și telecomunicații, construcții și industria siderurgică, retail.

În ceea ce privește echipa noastră, am reunit cei mai buni performeri din industria de plăți și fintech din România și din regiune. Am început cu 8 angajați și creștem rapid.

Competiție și viziune globală

Cum a ajutat dezvoltarea companiei acordul cu fondul Marlin Equity?

Acordul cu Marlin Equity Partners, în valoare de 200 de milioane de euro, a oferit IBanFirst o soluție de finanțare pe termen lung, care sprijină expansiunea internațională a companiei, dezvoltarea de produse și inițiativele de fuziuni și achiziții.

Pentru că vorbim de competiție, și una globală, care este valoarea adăugată propusă de voi și cu ce vă diferențiați de alți jucători?

Primul aspect care ne diferențiază de alte companii este platforma de tranzacționare de ultimă generație, care oferă cele mai recente facilități de pe piața fintech.

Am integrat sistemul open banking, în conformitate cu Directiva europeană PSD2, ceea ce face ca produsul nostru să fie mai atractiv pentru IMM-uri. Aceștia pot economisi timp, deoarece platforma devine consola lor centralizată pentru toate tranzacțiile internaționale. Am optat pentru o structură cu mai mulți parteneri, inclusiv Klarna Open Banking, cea mai mare rețea europeană de open banking, pentru a oferi cea mai bună acoperire locală posibilă.

O altă facilitate oferită este opțiunea `track and trace`, care permite clienților noștri să verifice în timp real stadiul oricărei tranzacții. Prin această funcție, oferim un nou standard de transparență privind plățile transfrontaliere internaționale.

Pe lângă componenta de tehnologie, valoarea adăugată propusă de iBanFirst constă în serviciile de asistență oferite clienților. Ne asigurăm că avem cei mai buni specialiști în domeniul plăților și al industriei fintech în fiecare țară în care operăm, care vorbesc limba respectivă și cărora le pasă de clienții lor și de afacerile acestora. Fiecare client beneficiază de propriul manager de cont și se întâlnește cu echipa în mod regulat.

Cum va schimba transformarea digitală diferitele industrii?

Transformarea digitală are potențialul de a revoluționa industriile și de a stimula atât inovarea, cât și concurența. Este un proces solicitant și captivant, care va conduce, per ansamblu, la dezvoltarea de produse și servicii mai bune atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii. 

Care sunt provocările unei companii de amplitudinea voastră? Și aici mă refer atât la cele globale, cât și la cele locale?

La scară globală, una dintre principalele provocări este aceea de a ține pasul cu cele mai recente inovații tehnologice și de a le integra rapid și eficient în serviciile oferite, pentru a ne menține avantajul competitiv. Acesta este motivul pentru care aproximativ jumătate din cei peste 250 de angajați ai iBanFirst lucrează în domeniul tehnologic, ceea ce ne permite să oferim clienților acces la o platformă de tranzacționare adaptată nevoilor lor de rapiditate și ușurință în gestionarea tranzacțiilor.

La nivel local, una dintre principalele provocări este aceea de a găsi și recruta oameni de top în domeniu, care prin talentul și productivitatea lor să atragă și să păstreze clienții și astfel să contribuie la creșterea companiei.

Inovație pe termen lung

Ce vă propuneți pentru acest an?

Anul acesta intenționăm să ne continuăm expansiunea în regiunea Europei de Sud-Est cu un birou în Bulgaria, pe care îl vom deschide în perioada următoare, urmat de alte două birouri în Italia și Ungaria.

În același timp, ne vom concentra în continuare pe dezvoltarea biroului nostru din București, ținta pentru 2022 fiind să ajungem la 750 de clienți și să ne consolidăm echipa de suport, pentru a integra 20 de consultanți. 

Care sunt planurile pe termen mediu?

Planul nostru pe termen mediu este să ne accelerăm expansiunea în Europa. Obiectivul urmărit este să devenim liderul european în domeniul serviciilor de plăți în valută pe segmentul B2B.