Recent, Seedblink a fost autorizată de ASF în calitate de furnizor de servicii de finanțare participativă. Astfel, SeedBlink este prima platformă de co-investiţii alternative cu capital de risc, care investeşte în companii de tehnologie, înregistrată de ASF în România, în baza legislaţiei nou aprobate.

Chiar înainte să obțină autorizarea, Ionuț Pătrăhău, Managing Director & Corporate Development la SeedBlink a discutat cu Future Banking despre evoluția platformei și consolidarea pe plan european.

Cum a fost acest an pentru SeedBlink?

2022 a fost un an de consolidare. Startup-ul SeedBlink a încercat să stea în echilibru între agilitatea care l-a consacrat și procedurile absolut necesare unei instituții financiare. Între SeedBlink ca și furnizor de servicii și SeedBlink ca și creator de produse software.

În ultimul timp, SeedBlink este din ce în ce mai mult un integrator al ecosistemului investițional, oferind investitorilor atât servicii, cât și produse financiare, în nodurile principale ale rețelelor create de către mediu.

Ați deschis birouri la Atena și la Sofia. Cum ajută SeedBlink aceste extinderi?

Atena și Sofia ne permit să fim aproape de investitori în aceste țări. Fiind singură platforma din regiune și având culturi investiționale asemănătoare, reușim să penetrăm mult mai ușor aceste piețe, oferind celor de pe platformă atât oportunități locale, cât și instrumente de investiție.

Ne dezvoltăm pe clustere, regiuni în care culturile sunt asemănătoare, ca și piețele de desfacere, pregătirea fondatorilor și capacitatea și dorința de a investi în evaluări acceptabile. Vedem o legătură directă între evaluări și piețe de desfacere.

Câte afaceri au fost finanțate prin intermediul platformei? Și cu ce sume?

Platforma a contribuit cu investiții de peste 145 milioane de euro în 255 de startup-uri europene și a atras mai mult de 62.000 de investitori individuali din 71 de țări.

Care sunt cele mai importante 5 afaceri finanțate prin SeedBlink?

Nu aș vrea să le clasific pur și simplu, pentru că există finanțări pre-seed, unde riscurile sunt mai mari, iar return-urile proporționale, așa cum există afaceri mature unde riscurile sunt mai mici și randamentele la fel. Se investește după apetitul fiecăruia și îmi este greu să articulez calitatea unui start-up sau al altuia. Dacă ar fi să categorisesc investițiile după cât sunt de cunoscute startup-urile, atunci pot să menționez: Druid, FlowX AI, Dronamics, Alcatraz AI sau Hunch.

Cum a apărut ideea de SeedBlink și câtă nevoie era de platformă în România?

Ideea nu a fost revoluționară, însă modul în care a fost pusă în practică a necesitat ceva inovație. Abia acum în timp ce vorbim suntem aproape de a fi autorizați de către ASF și astfel se deschide cu adevărat calea extinderii Europene.

Ecosistemul start-up are nevoie în continuare de toate resursele disponibile pentru a crește sănătos și în special pentru a nu emigra în US o dată ce se vorbește de o finanțare mai importantă. Am tot vorbit despre democratizarea investițiilor în tehnologie și acum deja pare a fi un cuvânt desuet. Suntem însă la prefață. Avem volume întregi de istorie înaintea noastră și sperăm să fie momentul oportun și pentru piață.

Vă propuneți să accelerați extinderea în Europa. Unde sunteți în acest moment cu acest plan? Parte din acest plan a fost și achiziția Symbid?

Symbid a fost primul pas important către o cultură diferită. Parteneriatul cu echipa lor ne-a adus o cantitate mare de cunoștințe, o experiență de 12 ani care nu poate fi dobândită decât în timp.

Am înființat un holding într-o țară vest europeană, un trust în Austria și sperăm că o dată cu autorizarea și cu pașaportarea licenței să devenim cu adevărat europeni, din toate punctele de vedere. Avem în România un hub operațional care va continuă să aducă beneficii platformei, atât prin inteligență locală cât și prin sistemul de relații pe care îl avem aici.

Cum ajunge un start-up să obțină finanțare pe SeedBlink? Care e parcursul acestuia de la ideea de finanțare și până la final de seed de seria B?

Sunt mii de startup-uri care ni se adresează într-un fel sau altul. La sfârșitul procesului de selecție, finanțăm aproximativ 3% din total. Este nevoie de multă pregătire prealabilă, de coaching și mentorat, implicit este nevoie de fondatori versați, care au mai trecut prin acest proces.

Una peste alta, în ultimul timp participăm la runde mai mature, cofinanțând alături de VC-uri de calitate startup-uri aflate într-o fază mai avansată. Nu ignorăm nici companiile aflate la început de drum, însă acestea trebuie să aibă un element solid care să le califice mai departe.

Plănuiți să treceți de la investiția în startup-uri în faza pre-seed la cele în faze avansate de late-seed?

Încercăm să nu ignorăm nici o categorie, însă criteriile noastre au fost mult mai exigente în ultimul an.

Un lucru este sigur: pregătirea prealabilă ajută extrem de mult. Să aplici pentru finanțare, trebuie mai întâi să te integrezi în ecosistem și să încerci să beneficiezi de toate resursele disponibile fondatorilor. Nu este un joc solitar. Nu poate fi.

Cum vedeți voi actualul context economic și cum va afecta finanțarea startup-urilor?

Omenirea parcurge cicluri economice cărora nu poți să li te împotrivești. Ce poți să faci însă este să investești pe termen lung în portofolii diversificate care să îți asigure un randament rezonabil.

În mai puțin de trei ani, investitorii noștri au înregistrat deja evenimente de lichiditate cu randamente cuprinse între 2,5 și 4,75 ori pentru investițiile lor. Mereu investitorii vor fi gata să pună bani în afaceri la modă, în afaceri care îi emoționează sau în modele de business pragmatice care au un parcurs cert. Ține de abilitatea noastră de a deveni din ce în ce mai exigenți și de a oferi astfel de afaceri pe platforma.

Care sunt provocările cu care vă confruntați?

Avem toate provocările pe care le au startup-urile în general. Nu există o oferta clasică în piață care să genereze un network effect așa cum ni l-am dori. Pentru asta trebuie să inovăm continuu, să actualizăm oferta în așa fel încât să avem un răspuns cât mai bun din partea comunității. Nu este un simplu joc geografic. Este în același timp un joc de consolidare complicat, unde trebuie să găsim elementele comune culturilor locale. Asta este cea mai mare provocare cu care ne confruntăm. Suntem siguri că nu va fi ultima.

Ce ar trebui să facă un start-up pornit din România pentru a ajunge să obțină finanțare și să poată scala businessul?

România, Bulgaria sau Olanda, cred că un start-up ar trebui să se pregătească la fel de bine indiferent de unde ar proveni. Acum suntem aici aproape, dar suntem la fel de aproape în fiecare dintre țările unde ne-am extins operațiunile.

Un lucru este sigur: pregătirea prealabilă ajută extrem de mult. Ca să aplici pentru finanțare trebuie că mai întâi să te integrezi în ecosistem și să încerci să beneficiezi de toate resursele disponibile fondatorilor. Nu este un joc solitar. Nu poate fi.

Ce vă propuneți pentru acest an?

Deși industria s-a comportat foarte defensiv în 2022, noi am reușit să avem o conduită aproximativ asemănătoare cu 2021. Însă faptul că depășim industria nu ne încălzește prea tare.

Suntem un start-up și trebuie să ne bucurăm de toate beneficiile tehnologiei cum ar fi the network effect. Suntem o companie tehnologică și ne vom construi avantajul competitiv în continuare pe baza tehnologiei. Am adunat în jurul nostru condițiile favorabile dezvoltării de produse din domeniul finanțării. Asta este ruta viitoare de dezvoltare.

Foto: SeedBlink