Anul trecut, Qoobiss, companie fintech, orientată către automatizarea proceselor, specializată în dezvoltarea de soluții de verificare la distanță a identității, folosind mijloace video, și-a triplat afacerile, ajungând la 1 milion de euro. În plus, portofoliul de clienți s-a mărit și au început dezvoltarea unui serviciu nou. 

Ileana Comănescu, Partner Development Manager EMEA la Qoobiss, a răspuns întrebărilor Future Banking legate de principalele evoluții ale companiei. 

Care sunt principalele proiecte ale Qoobiss în acest moment?

Principalele noastre servicii sunt: soluția de identificare la distanță folosind mijloace video, soluția AML (Anti-Money Laundering), precum și un serviciu de interogare automată în baza de date ANAF. Lucrăm în permanență la îmbunătățirea soluțiilor existente. Un exemplu în acest sens este adaptarea soluției de identificare la distanță folosind mijloace video pentru noul act de identitate cu CIP (documentul de identitate aflat în program pilot în România).

În cel mai scurt timp, vom integra soluțiile pe care le oferim într-o singură platformă, oferind o nouă experiență mult mai flexibilă dedicată unui segment mult mai larg al companiilor interesate să-și automatizeze relațiile la distanță cu clienții săi.

Știu că lucrați la extinderea serviciul de identificare pe alte 2 piețe: Spania și Polonia. Cum stau lucrurile?

Da, așa este. Începând cu ianuarie 2024, am adaptat deja soluția de identificare cu noile acte de identitate din Polonia, iar pentru Spania este în lucru.

Pentru această lansare a soluției Qoobiss în alte zone geografice, este necesară o perioadă intensă de testare. Vrem să ne asigurăm că soluția este perfect adaptată actelor de identitate din țările vizate și că respectăm toate prevederile legislative în vigoare.

Durata întrării pe o nouă piață durează aproximativ o lună, perioada necesară pentru a adapta soluția, astfel încât să respecte legislația locală, cât și eventualele interoperabilități între diferite sisteme (ex.: acces la baza de date a instituțiilor emitente a actelor de identitate).

Cât de importantă a devenit verificarea la distanță în ultimii ani?

Verificarea la distanță a devenit esențială pentru companii din toate industriile. Avansul tehnologic și schimbările în comportamentul consumatorilor au accelerat nevoia de soluții eficiente și sigure pentru identificarea și verificarea clienților.

Integrarea unor tehnologii inovatoare în fluxurile digitale ale companiilor le permite să automatizeze procesele de verificare și să mențină un nivel ridicat al securității, contribuind astfel la crearea unor medii de afaceri digitale, conforme și securizate.

Care sunt tendințele pe acest segment?

În prezent, există mai multe tendințe importante în domeniul digitalizării identității. Una din tendințe este autentificarea multifactorială (MFA). Pentru o securitate sporită, companiile implementează metode multiple de autentificare, cum ar fi SMS-uri de verificare, autentificare biometrică (spre ex: scanarea amprentelor sau recunoașterea facială)

Și biometria avansată este una din tendințe. Folosirea tehnologiilor avansate de recunoaștere facială și scanarea amprentelor digitale sunt din ce în ce mai folosite pentru autentificarea și verificarea identității, datorită nivelului ridicat de securitate pe care îl oferă.

De asemenea există necesitatea de standardizare a identității digitale. În acest sens, companiile care furnizează acest tip de servicii, împreună cu instituțiile care reglementează acest domeniu, lucrează pentru stabilirea standardelor și protocoalelor comune pentru identitatea digitală, facilitând interoperabilitatea între diferite sisteme și platforme.

Aceste tendințe reflectă preocuparea continuă pentru securitatea și controlul asupra identității digitale într-un mediu în care tehnologia evoluează rapid.

Cum vedeți noul Regulament eID?

Regulamentul eID poate reprezenta o evoluție semnificativă în domeniul identității digitale în Europa. Acesta crează un cadru comun pentru identitatea electronică în întreagă Uniune Europeană, facilitând astfel accesul transfrontalier la servicii digitale și sporind securitatea și încrederea în aceste servicii.

Implementarea acestui regulament va necesita eforturi majore atât din partea statelor membre, cât și a companiilor pentru a asigura interoperabilitatea și securitatea sistemelelor de identitate electronică. Regulamentul poate aduce beneficii semnificative atât pentru cetățenii europeni, cât și pentru companii, facilitând accesul la servicii digitale și promovând o piață unică digitală integrată și mai sigură în UE.

Pe celălalt segment de business pe care activați, soluții de Anti-Money Laundering se întâmplă foarte mult lucruri. Puteți să ne spuneți despre acestea și să le puneți în context?

Qoobiss AML este o soluție globală de căutare și monitorizare a acțiunilor de spălare de bani și finanțare a terorismului, care acoperă atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice. Baza noastră de date este complexă, adaptată standardelor internațională. Această include, dar fără a ne limita, informații din listele internaționale de sancțiuni OFAC, listele ONU, listele UE, informații despre persoanele expuse public (PEP), precum și informații despre persoane sau companii cu risc reputațional(Regulatory Enforcement Content)

Prin actualizarea în continuu a bazei de date ne asigurăm că îndeplinim standardele de conformitate și securitate.

Care sunt provocările?

Provocările în transformarea digitală a unei companii fintech cu soluții de automatizare și identificare la distanță folosind mijloace video sunt multiple și complexe. Implementarea soluțiilor de identificare la distanță implică procesarea unor volume mari de date sensibile. Asigurarea securității acestor date împotriva atacurilor cibernetice și respectarea reglementărilor privind confidențialitatea (GDPR, HIPAA etc.) reprezintă o provocare majoră.

Totodată asigurarea compatibilității și interoperabilității necesită un efort continuu de dezvoltare și testare.

O altă provocare cu care ne confruntăm este reticența angajaților, precum și a managementului, la schimbare. Este necesară o schimbare culturală și o formare adecvată pentru a asigura adoptarea completă a unor soluții digitale.

Soluțiile pe care le oferim se pot implementa în diferite industrii, care sunt supuse unor reglementări stricte care variază de la o regiune la altă. Adaptarea rapidă la noile reglementări și asigurarea conformității continue reprezintă de asemenea o provocare constantă.

Ce urmează?

Anul acesta ne propunem identificarea de noi parteneri în EU, nordul Africii și Asia de SE. Totodată, avem în plan și extinderea către alte industrii, precum și lansarea de servicii noi, conexe, ce pot fi folosite atât pentru a fi complementare celor existente, cât și independent de acestea.

Am observat în piață semnale pozitive pentru accelerarea implementării soluțiilor noastre. Estimăm pentru anul în curs o triplare a veniturilor și o dublare a numărului de clienți.