Piața bancară din România este una competitivă, iar pe lângă băncile tradiționale, fintech-urile „mușcă” din felia instituțiilor financiare. În România, al doilea cel mai mare număr de clienți îl are Revolut, un fintech care a apărut pe piața noastră în urmă cu șase ani și care a ajuns rapid în telefoanele multor români. Ce ar trebui să facă băncile pentru a face competiție noilor actori bancari? Sorin Mirea, Director Comercial Regional Finshape România şi Moldova, spune că lucrul pe care fintech-urile îl fac, dar băncile l-au înțeles mai târziu este necesitatea banking-ului „în timp real”. 

Ce fac fintech-urile, iar băncile au înțeles mult mai târziu, oferă banking în timp real: procesează datele și răspund imediat, nu la două zile sau o săptămână. Totodată, băncile tradiționale trebuie să ofere „contextual banking”: e una să vii cu o ofertă de marketing generală, alta să îi aduci clientului ceva personalizat. - Sorin Mirea, Finshape


Conform reprezentantului Finshape, companie de IT care se ocupă de dezvoltare de softuri bancare, un exemplu concret este atunci când pleci într-o călătorie, iar banca îți face recomandări de produse relevante în acest context: „Pleci la Milano, ar trebui să se verifice dacă ai asigurare de călătorie sau card de credit, iar dacă nu, banca să îți trimită o notificare să accesezi acest serviciu.” 

Cum digitalizezi o bancă fără să îi întrerupi procesele de zi cu zi: transformarea se poate face treptat

Digitalizarea bancară a devenit una dintre cele mai mari provocări ale sistemului financiar din România. Una dintre problemele cu care se confruntă instituțiile bancare fiind migrarea de la fostele sisteme digitale la unele noi, fără a îngreuna activitățile de zi cu zi ale băncii. Totuși, Sorin Mirea crede că există o soluție pentru această transformare digitală.

„Cea mai importantă provocare este deconectare la legacy system (n.red: sistemul informatic moștenit). O soluție poate fi înlocuirea totală a infrastructurii, dar asta presupune o perioadă foarte lungă în care resursele băncii sunt direcționate doar în acea direcție. O soluție viabilă este separarea zonei de core banking de zona din față, cea care interacționează cu clienții. Acest lucru permite să dezvolți funcționalități rapid în front-end, fără să suprasoliciți zona de back-end. Conform unei statistici, doar 30% din bănci au o strategie de digital foarte clară, asta nu pentru că bancherii nu vor, ci pentru că subiectele sunt foarte intense și complicate”, a spus reprezentantului Finshape la Future Banking Summit 2024. 


Nu este suficient să înțelegi ce face clientul, nici ce va face. Va fi suficient să oferi clientului de ce are nevoie pe baza lucrurile pe care le face el. Acesta este unul dintre lucrurile pe care Finshape le face pentru bănci. - Sorin Mirea, Finshape


Future Banking Summit este un eveniment susținut de Raiffeisen Bank, ING, Mastercard, Iron Mountain, UniCredit Bank, Garanti BBVA, Visa, evrotrust, Banca Transilvania, Infocert - (Gold Partners), Fort, BCR, CEC Bank, Namirial, Inform (Austria Card), NETOPIA Payments, fme România, Alpha Bank, evrixa!, imobiliare.ro, imobiliare finance, Optimizor, Filip & Company, dendrio, BSMP, Advahoo, finshape, Salt Bank - (Silver Partners), cu suportul Exim Banca Românească, matricia, DAAC Digital, Lendox.