Finanțele au pregătit o revoluție a digitalizării fiscale în România, un mod prin care încearcă să adune bani în visteria statului, sub presiunea unui deficit bugetar mare, nevoia statului de fonduri pentru „pomeni electorale”, dar și pentru a „închide gura Europei”. Din acest motiv, antreprenorii români s-au digitalizat forțat prin intermediul noilor sisteme informatice ale Fiscului: e-factura, e-transport, iar acum e-TVA. Toată această revoluție fiscală a nemulțumit inițial mediul de afaceri din România, care s-a confruntat cu probleme ale sistemului, iar, mai nou, a scos contabilii la protest. Valeriu Filip, fondatorul platformei de facturare FGO, spune că noua reglementare a ANAF va fi o corvoadă pusă pe umerii mediului de afaceri din România.
e-TVA este în acest moment doar o corvoadă că implementare mutată de la Ministerul de Finanțe în curtea și pe banii mediului de afaceri. Nu doar că nu va adresa evaziunea fiscală dar va și pedepsi pe toți cei care se chinuie să fie riguroși și cu evidența la zi, a declarat Valeriu Filip, fondatorul platformei de facturare FGO.
RO e-TVA reprezintă o extindere a utilizării sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024. În consecință, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura.
Citește și:
Acest sistem urma să devină obligatoriu începând de la 1 ianuarie 2025, însă, sub presiunea exercitată de contabili, Ministrul Finanțelor anunță o prelungire a acestui termen cu opt luni - noul termen fiind 1 august 2025.
L-am întrebat pe Valeriu Filip ce beneficiu ar avea noul sistem implementat de Finanțe și cum va ajuta economia țării. Acesta spune că nu va rezolva problema evaziunii fiscale, ci doar va îngreuna munca antreprenorului bun platnic.
„Subliniez că este doar părerea mea: deși sunt un adept al digitalizarii și văd avantaje atât pentru instituțiile statului cât și pentru cei digitalizati cu forță, e-TVA este în acest moment doar o corvoadă că implementare mutată de la Ministerul de Finanțe în curtea și pe banii mediului de afaceri. Nu doar că nu va adresa evaziunea fiscală dar va și pedepsi pe toți cei care se chinuie să fie riguroși și cu evidență la zi; va fi un sistem insurmontabil pentru majoritatea afacerilor mici și mijlocii pentru că nu au resurse să acopere explicațiile și diferențele între dorința statului și realitatea contabilității mediului de afaceri. Cei care nu fiscalizau vânzările, nu o vor face nici cu e-TVA; fiscalizarea vânzării la negru se face doar cu controale și o instituție antifraudă care merge zilnic în teren și penalizează afacerile care nu sunt corecte și care în realitate “fură” și avuția afacerilor corecte”, a declarat Valeriu Filip într-un interviu Future Banking.
Citește și:
Reforma Fiscului a scos contabilii în stradă… și a anulat venirea lui Nicki Minaj în România
Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR) a declanșat un protest în Piaţa Victoriei din Capitală pentru a atrage atenţia asupra climatului economic marcat de "haos legislativ şi incertitudine fiscală", solicitând totodată schimbări fundamentale în politica fiscală a ţării. Valeriu Filip spune că noua reglementare a ANAF va îngreuna munca contabililor români, iar că treaba agenților din Fisc se va muta pe umerii lor.
„e-TVA provine din pachetul de digitalizare agreat cu UE. Așa cum a fost transpusă în legislație, este o birocrație mutată prin normă de aplicare în curtea profesioniștilor contabili, care vor munci semnificativ mai mult să dea explicații statului, evident colaborând cu antreprenorii pe interpretarea rezultatelor și diferențelor care rezultă din actualele programe contabile și ce crede statul sau ce i-ar plăcea statului să fie că TVA de plata” declară specialistul.
Citește și:
Acesta găsește justificat protestul contabililor, aceștia fiind prima țintă a volatilității fiscale din România. Implementarea e-TVA, cu toate că încearcă să digitalizeze unele procese, va consuma timpul și banii mediului de afaceri din România.
„Pentru a scapă de problema, statul nu va calcula niciodată un TVA mai mic decât ce rezultă în prezent din contabilitate; statul nu va ține cont de logică de amortizare, nu va ține cont de logică de deducere TVA sau de faptul că sunt firme care aplică TVA la încasare și nu la facturare; va emite deconturi cu sume rezultate din suma sistemelor e-Factură, casele de marcat legate la ANAF la care noi deja vedem suprapunere și dublare potențială de sume datorate.Pentru calcule de diferențe și note justificative către stat, de ce nu e 100 TVA datorat și este 90, noi toți vom consumă timp și evident bani; contabili și antreprenori au un stres semnificativ; e-TVA este se pare și picătură care a umplut paharul și a generat mobilizarea pentru protestul din 8 iulie”, subliniază Valeriu Filip.
Citește și:
Protestele contabililor au „afectat” și fanii cântăreței Nicki Minaj, principalul headliner al festivalului SAGA. Aceasta și-a anulat concertul din București pe motiv că se teme de protestele care au loc în România.
Cât de multe va ști Fiscul despre datele românilor
Noile reglementări ale Fiscului a adus pe masa Finanțelor probleme de GDPR. Specialiștii au tras un semnal de atenție că datele românilor ar putea să fie solicitate și ar putea intra în sistem în urma raportării, dar Finanțele promit că respectă regulile europene.
„Prin e-Factură și prin conectarea caselor de marcat cu serverele ANAF, instituțiile statului au suficiente informații să fie mai intruzive decât suntem noi conștienți. Din păcate, cel puțin pentru reforma și digitalizarea care are și părți bune, momentan vine la pachet cu un munte de date și nicio procedura sau garanție că informațiile ajunse la ANAF nu se scurg mai departe; pot fi doar ochi curioși la obiceiurile tale de achiziții că individ dar poate să fie și concurență care pândește ce anume are căutare și pe ce cota de piață se lupta, informații extrem de valoroase dealtfel”, a declarat Valeriu Filip.
Citește și:
Totuși, Finanțele spun că datele românilor vor fi asigurate: „Protecția datelor cu caracter personal este o necesitate imperativă în era digitală, în acest sens MF își reiterează angajamentul ferm de a respecta toate standardele naționale și europene în domeniu. Precizăm că implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientă și sigură a informațiilor cu caracter personal”, se arată într-un comunicat transmis de Ministerul de Finanțe.
Platforma FGO a fost lansată de i-Tom Solutions la 1 ianuarie 2017, fiind dezvoltată în parteneriat cu SAGA Software.