Numărul facturilor înregistrate, până în prezent, prin sistemul e-Factura, a ajuns la 2.775.421, cu o valoare de 16 miliarde de lei, conform datelor prezentate, luni, de ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, citate de Agerpres.

Avem în sistem (e-Factura - n. r.) 2.775.421 de facturi, cu o valoare de 16 miliarde de lei. Maximul l-am atins în ziua de vineri, respectiv 675.000 de facturi. Ne aşteptăm ca, în cursul acestei săptămâni, această creştere să ajungă până la un milion de facturi pe zi. Reamintesc că funcţionăm în paralel cu cele două sisteme, respectiv Sistemul de raportare a facturilor în modulul nostru de factură electronică şi, sigur, opţiunea clasică de emitere a facturii şi apoi raportarea ei. Raportarea se face în termen de cinci zile de la emiterea facturii. Dacă se întrerupe sistemul, după ce se reia partea de factură electronică, termenul rămâne acelaşi, de cinci zile, în vederea raportării. Până la data de 1 iulie, avem regimul acesta opţional pe care l-am amintit. Neraportarea în sistemul nostru electronic în modulul e-Factura constituie contravenţie şi, după cum am mai precizat şi la sfârşitul anului trecut, pentru microîntreprinderi avem sancţiuni contravenţionale între 1.000 lei până la 2.500 lei. La întreprinderile mijlocii amenda este între 2.500 şi 5.000 lei", a spus Boloş.

Pe de altă parte, ministrul Finanţelor a menţionat că anul 2023 s-a încheiat cu 87.000 de inspecţii fiscale şi antifraudă efectuate, cu o valoare totală a constatărilor suplimentare de 11 miliarde de lei.

„Din punct de vedere al numărului de inspecţii fiscale derulate anul trecut, au fost 20.813, cu o valoare a veniturilor constatată suplimentar de 2,6 miliarde lei. Numai în luna decembrie au fost desfăşurate 1.789 de inspecţii fiscale. Valoarea constatărilor suplimentare a fost de aproximativ 500 de milioane de lei. Cea mai importantă constatare de pe luna decembrie este în industria prelucrătoare, de 160 de milioane de lei, în domeniul Taxei pe Valoare Adăugată. De asemenea, tot pe zona de inspecţie fiscală, s-au realizat verificări documentare, practic o formă de inspecţie fiscală care nu constă în deplasarea la sediul contribuabilului. Au fost 20.059 astfel de verificări documentare, cu o valoare a veniturilor suplimentare de un miliard de lei. În luna decembrie, au fost 908 şi constatări suplimentare de 57 de milioane de lei. Mai avem notele de conformare, aşa-zisele atenţionări pentru contribuabili. În cursul anului trecut, am avut 12.600 astfel de sesizări în valoare tot de un miliard de lei. Inspecţia antifraudă a avut 33.826 de inspecţii şi valoarea constatărilor a fost de aproape 6 miliarde de lei. Deci, închidem anul 2023 cu aproximativ 87.000 de inspecţii fiscale şi inspecţii antifraudă, cu o valoare a constatărilor suplimentare adunate la un loc de 11 miliarde de lei", a subliniat şeful de la Finanţe.

Oficialul a precizat, totodată, că ţinta pentru anul 2024, pe zona fiscală şi antifraudă, „este ca valoarea medie a încasărilor lunare să ajungă la 40 de miliarde de lei.”

Context

Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura a fost creat în vederea punerii la dispoziţia operatorilor economici a unui serviciu electronic pentru emiterea și primirea facturilor.

În Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023 a fost publicată Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung prin care s-au adus modificări referitoare la facturarea electronică.

Aceste modificări au ca scop implementarea etapizată a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a României să introducă o măsură specială de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.

Decizia permite României, începând cu data de 1 ianuarie 2024, să instituie facturarea electronică obligatorie pentru toate tranzacţiile efectuate între persoanele impozabile stabilite pe teritoriul României. 

Procesul de implementare este realizat în două etape, astfel:

I. În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 - 30 iunie 2024, operatorii economici persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B și în relaţia cu instituţiile publice, altele decât cele efectuate în relaţia B2G, pentru care există obligaţia utilizării Ro eFactura începând cu data de 01 iulie 2022.

De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligaţia, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.

Următoarele operaţiuni sunt exceptate de la obligaţia utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura:

  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepţia bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcaţiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
  • livrările intracomunitare de bunuri.

II. În a doua etapă, începând cu data de 01.07.2024, emitenţii facturilor electronice au obligaţia de transmitere a acestora către destinatari utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din OUG nr.120/2021.

Începând cu data de 1 iulie 2024 pentru operaţiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021.

Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar, cu excepţia facturilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, cu modificările și completările ulterioare.

Legislaţia aplicabilă în legatură cu facturarea electronică poate fi consultată aici.