Intuitiv, simplu și rapid sunt doar câteva din atributele principale care descriu starea digital bankingului astăzi. De fapt, este standardul de aur care ar trebui să definească interacțiunea digitală cu băncile în prezent, după cum au arătat invitații prezenți la conferința Digital Banking Scorecard 2023, care a avut loc ieri, 22 martie 2023.
Conferința a fost și prilejul propice pentru a lansa o nouă ediție a raportului de progres al digital bankingului pe piața locală, Digital Banking Scorecard (DBS).
Puteți citi raportul aici.
Iată câteva dintre concluziile acestei analize:
- Toate băncile tradiționale analizate oferă variante de creditare remote pentru clienții retail
- 9 din 10 bănci tradiționale pun la dispoziția clienților deschidere de cont remote pentru clienții retail.
- Doar 7 din 10 bănci oferă sistemul de plăți instant prin sistemul Transfond
- Numai 4 din 10 bănci permit utilizatorilor să își schimbe PIN-ul din aplicația de mobile banking
- 5 din 10 bănci nu oferă opțiunea de a anula cardul din aplicația de mobile banking
- 7 din 10 bănci nu permit închiderea de cont curent din aplicația de mobile banking.
Analiza a vizat atât jucătorii tradiționali, cât și băncile de tip challenger.
Citește și:
+
Pe parcursul zilei, mai mulți vorbitori prezenți la conferință au prezentat câteva dintre cele mai importante tendințe care definesc bankingul digital în acest moment.
Sebastian Burduja, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, a spus că sectorul bancar din România a „mobilizat sectorul public, pentru că serviciile oferite de acesta sunt mai bune decât cele publice”. Și a menționat ca exemplu de bune practice Ghișeul.ro.
Referindu-se la inteligența artificială, Burduja a spus că există în lucru o strategie națională dedicată inteligenței artificiale și a explicat că Emiratele Arabe Unite ne ajută cu strategia națională dedicată IA.
CITEȘTE ȘI: Sebastian Burduja: „Sectorul bancar a mobilizat sectorul public”
Principalele declarații ale executivilor prezenți la Digital Banking Scorecard 2023
Citește și:
Todi Pruteanu, Managing director, FintechOS
➡Transformarea digitală trebuie să fie întotdeauna aliniată cu strategia generală de business.
➡Tehnologia este disponibilă acum pentru oricine. Însă experiența în domeniu este crucială pentru toată lumea și trebuie să fim mai orientați spre rezultate.
➡Ceea ce am observat noi: digitalul este parte din mecanismul general.
➡Transformarea digitală poate fi abordată 360 de grade, de la canale, audiențe, produse și până la soluțiile din spate.
➡Există încă mulți oameni care se ocupă cu sarcini repetitive și vedem băncile investind în aceste zone.
Lidia Cîrstei, Chief Operating Officer, FintechOS
➡Scopul tuturor este să obțină o experiență de utilizare ridicată, fără întreruperi, simplă și ușoară.
Citește și:
➡Există încă provocări pentru bănci, în special legate de onboardingul digital pentru persoane fizice. Alte provocări sunt legate de mutarea proceselor din offline înspre digital, dar și de trecerea de la produsele bazate pe tehnologia legacy la cele digitale.
➡Băncile trebuie să înțeleagă că este nevoie să treacă printr-o modernizare a soluțiilor de bază, fără de care nu pot inova și oferi noi produse.
➡Băncile pot beneficia de parteneriatele cu fintech-urile pentru că astfel pot să acopere acele goluri care există în diversele zone și pot fi ajutate să construiască mai repede experiența digitală a utilizatorului.
➡Vedem că există aplecare atât spre banking digital (experiența digitală), dar și sucursale care au infrastructură digitală și pot să ofere valoare adăugată clienților.
Citește și:
➡Vedem că IMM-urile nu au o experiență digitală bancară la capacitate maximă, este nevoie de atenție în aceste zone.
Eleni Skoura, Head of Retail Banking, ING Bank Romania
➡Clientul digital al ING este cel mai digital din România.
➡Retailul bancar de astăzi s-a făcut pe baza modelului pe car eING l-a introduse în piață setând astfel standardele. Avem cel mai provocator sector de retail din regiune.
➡Am lansat diferite proiecte inovatoare pentru segmente de clienți, cum ar fi ING Young.
Ionuț Encescu, Head of Products & Digital Innovation Hub, First Bank
➡Ne-am concentrat pe zona plăților digitale, carduri și pe zona de self-service, creaând astfel un întreg ecosistem.
➡Am realizat interconectarea în aplicația mobile banking a Ghiseul.ro. În plus, un client poate să vadă toate abonamentele pe care el plătește într-o lună, pentru diferitele servicii.
Citește și:
➡Nu toți clienții sunt digitalizați, astfel că a trebuit să construim servicii care să fie potrivite pentru toată lumea.
➡Digitalizarea în cazul produselor de credite ipotecare se întâmplă, doar că aici legislația impune ca aceste contracte să fie semnate în sucursale.
Andrei Stamatian, Director Retail Alternative Distribution Channels, UniCredit Bank Romania
➡Accesibilitatea digitală este legată de universalitatea serviciilor digitale.
➡Serviciile de plăți sunt cele mai folosite caracteristici.
➡Lucrăm la noi servicii care vor include detalii ale tranzacțiilor, un proces digital 100% end to end pentru cardurile de credit și plata ratelor pentru cardurile de credit direct din aplicația de mobile banking.
Roxana Petria, Tribe Lead Customer Engagement Retail Banking, ING Bank Romania
Citește și:
➡50% din clienții ING își actulizează datele în Home Bank. Acest proces a avut o evoluție spectaculoasă.
➡KYC (know your customer) este un proces continuu, care vizează simplitate, rapiditate și eficiență. Odată ce se va realiza integrarea cu Direcția Generală de Evidență a Populației, va revoluționa viața băncilor și a utilizatorilor.
Adrian Dinculescu, Head of Sales and Presales CEE & Managing Director, Namirial Romania
➡Când am lansat soluțiile KYC în 2016, KYC implica doar identificarea asistată. În 2021, au venit normele ADR pentru identificarea la distanță.
➡Există trei soluții de KYC– identificarea asistată, identificare neasistată cu validare sincron a datelor în backend, identificarea neasistată. În practică, vedem un mix, în funcție de use case.
Citește și:
➡Toată lumea vrea self-onboarding, însă nu e întotdeauna cel mai potrivit.
➡Având în vedere normele ADR, cartea electronică de identitate și PSCID, toate facilitează un proces de identificare al persoanei fără intervenție umană.
➡Avem clienți care oferă credite pentru agricultură și acolo poate nu merge un proces de self onboarding 100%.
➡La nivel european, tendințele sunt legate de noul regulament eIDAS 2.0 și de introducerea identității digitale la nivel european.
Dan Avram, Șef Serviciu Management Segmente Retail, Banca Transilvania
➡Onboardingul reprezintă prima interacțiune cu banca, digitalizăm experiența din sucursale și din online. Avem onboarding asistat.
➡Procesul de onboarding trebuie să fie cât mai scurt și rapid.
➡Utilizatorii, mai ales reprezentanții din gen. Z, se așteaptă să fie la fel de simplu ca instalarea unei aplicații de social media.
Citește și:
➡Orice proces de onboarding trebuie să dureze între 5 și 10 minute.
➡Persoanele fizice preferă să realizeze procesul de onboarding pe telefonul mobil.
Valentina Dragomir, Sales & Business Development la IDnow, a avut o demonstrație practică a soluțiilor dezvoltate de compania franceză pentru partea de onboarding.
VEZI ȘI: Cum funcționează identitatea electronică?
Cătălin-Aurel Giulescu, Chestor de Poliție, Director General al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne, a punctat câteva dintre noutățile legate de noua carte de identitate electronică.
➡Au fost emise peste 8.800 de cărți electronice de identitate (CEI) în cadrul proiectului pilot de la Cluj.
➡Se lucrează deja la un nou prototip de CEI, care va fi pusă în circulație odată cu extinderea proiectului la nivel național. Vor exista CEI cu cip și fără cip.
Citește și:
➡Noul prototip va fi mai versatil, cipul are interfață duală, contact și contactless.
➡Vor exista 2 certificate, unul pentru autentificare și unul pentru semnare.
➡Extinderea la nivel național va fi finalizată în până la finalul anului.
Andrei Niculae, Vicepreședinte la Autoritatea pentru Digitalizarea României, a punctat, la rândul său, câteva lucruri.
➡PSICD va permite interacțiunea cetățeanului cu serviciile publice ale statului. Are la bază conceptul single sign on.
➡Ghiseul.ro să devină un marketplace al serviciilor publice. Va fi una dintre primele platforme urcate în cloud. Sunt peste 1,7 milioane de utilizatori.
➡La nivel urban sunt înscrise în platformă aproape 100% dintre primării. La nivel rural, pe Ghiseul.ro sunt doar 30% dintre primării.
Citește și:
Conferința Digital Banking Scorecard este un eveniment realizat de Future Banking și susținut de FintechOS, ING Bank, UniCredit Bank, IDnow, Raiffeisen Bank, First Bank, Namirial, Banca Transilvania, 123 Credit, Autonom și Imod Flowers.
Foto: Ovidiu Udrescu