Am remarcat că în ultima perioada fintech-urile au câștigat teren în fața instituțiilor financiare tradiționale, ajungând la o cota de 10% din totalul volumelor tranzacționate la nivel global, conform unui studiu publicat de Bloomberg. Dacă ne raportăm la nivel național, mi-au atras atenția companii precum Revolut, Monese, Orange Money, Stripe. Mi-au mai atras atenția parteneriatele încheiate de bănci cu fintech-urile specializate în Open Banking și apetitul românilor pentru plățile cu mobilul: unul din patru carduri este înrolat intr-un portofel electronic.

Noi tendințe în business din perspectiva fintech

Apariția emitenților de carduri precum Revolut, N26 sau Monese nu este deloc întâmplătoare, legislația europeană și regulamentele schemelor (Visa & Mastercard) venind în sprijinul antreprenorilor, în speță al fintech-urilor, permițându-le acestora să lanseze propriile produse fără să dețină o licență de instituție de plată sau de emitere de moneda electronică. Astfel, un fintech cu un buget între 30.000 – 50.000 de euro poate lansa propriul card în calitate de Manager de Program (White Label Issuing).

În ceea ce privește acceptarea cardurilor la plată, există o serie de regulamente de utilizare și conduită a procesatorilor de plăți (comercianții înregistrați de o instituție acceptatoare pentru a facilita tranzacții) ce permit fintech-urilor să funcționeze ca acceptatori de carduri fără a deține o licență de bancă. Prin urmare, nu trebuie să fii bancă pentru a putea emite sau acceptă carduri la plata, iar acest lucru deschide o multitudine de oportunități pentru antreprenori și pentru eco-sistemul de plăți electronice.