Cheltuielile IT la nivel mondial sunt estimate să însumeze 4,6 trilioane dolari în 2023, în creştere cu 5,5% faţă de 2022, conform ultimei prognoze realizate de Gartner.

În pofida turbulenţelor ce afectează în mod continuu economia globală, se estimează că în 2023 toate regiunile de pe glob vor marca o evoluţie pozitivă a cheltuielilor IT.

„Problemele macroeconomice nu încetinesc transformarea digitală. Chetuielile IT vor rămâne consistente, chiar dacă se preconizează că multe ţări vor avea o evoluţie minimă a produsului intern brut (PIB) şi o inflaţie ridicată în 2023. Prioritizarea va fi esenţială, deoarece directorii IT caută să optimizeze cheltuielile folosind tehnologia digitală pentru a transforma propunerea de valoare a companiei, veniturile acesteia şi interacţiunile cu clienţii", spune John-David Lovelock, distinguished VP analyst la Gartner.

Segmentul de software va înregistra o creştere de două cifre în acest an, deoarece companiile îşi prioritizează cheltuielile pentru a obţine avantaje competitive prin creşterea productivităţii, automatizări şi alte iniţiative de transformare bazate pe software. În schimb, segmentul dispozitivelor va scădea cu aproape 5% în 2023, deoarece consumatorii amână achiziţiile de noi echipamente din cauza scăderii puterii de cumpărare şi a lipsei de stimulente pentru cumpărare.

CITEȘTE ȘI: Smart Future: cum transformăm orașele României prin tehnologie?

Pe măsură ce organizaţiile traversează turbulenţe economice continue, alocarea fondurilor pentru menţinerea tehnologiilor existente în comparaţie cu cele direcţionate pentru achiziţia de tehnologii noi care produc schimbări în procesele de afaceri este evidentă în creşterea generală a cheltuielilor IT.

„Directorii IT se confruntă cu un echilibru evident în dihotomiile aferente cheltuielilor IT. De exemplu, se fac suficiente cheltuieli pe pieţele centrelor de date pentru a menţine centrele de date on-premise existente, dar noi cheltuieli au fost dirijate către opţiunile de cloud, acestea fiind reflectate în creşterea serviciilor IT", adaugă Lovelock.

Segmentul de servicii IT îşi va continua traiectoria de creştere până în 2024, în mare măsură dirijat de piaţa infrastructurii ca serviciu (IaaS), estimându-se că va atinge o creştere de peste 30% în anul curent. Pentru prima dată, preţul este factorul-cheie al creşterii cheltuielilor pentru segmentele de servicii cloud, mai degrabă decât doar creşterea utilizării, se mai menţionează în comunicat.

Prăbuşirea Silicon Valley Bank, Signature Bank şi Credit Suisse a creat o undă de şoc în domeniul bancar şi în industria de tehnologie. Cu toate că expunerea rămâne relativ limitată, este posibil ca startup-urile din domeniul tehnologiei să se confrunte cu noi întrebări şi analize mai atente din partea acţionarilor, clienţilor şi potenţialilor clienţi, se mai semnalează în prognoza citată.

CITEȘTE ȘI: 98% dintre liderii de afaceri consideră că AI va juca un rol important în strategiile organizațiilor

„Aceasta nu este doar o problemă pentru companiile de tehnologie, deoarece aceste bănci au împrumutat bani tuturor formelor de startup-uri, nu doar celor din IT. Directorii din domeniul tehnologiei trebuie să asigure de urgenţă organizaţia că îşi vor conserva capitalul de lucru, monitorizarea impactului asupra numerarului, asigurarea accesului la credit şi supravegherea îndeaproape a specialiştilor din propriile echipe şi a culturii organizaţionale. Odată ce organizaţia este pregătită corespunzător, directorii generali pot direcţiona şi determina angajaţii să identifice, să accelereze execuţia şi să valorifice oportunităţile de pe piaţă", subliniază Lovelock.

Chiar dacă disponibilizările continuă să aibă un impact asupra industriei de tehnologie în general, există în continuare o lipsă critică de personal calificat în IT. Cererea de talente în acest domeniu depăşeşte cu mult oferta, iar această cerere va continua cel puţin până în 2026, pe baza cheltuielilor IT estimate.

„Reducerile de personal efectuate de firmele din domeniul tehnologiei nu înseamnă că deficitul de talente IT s-a încheiat. Cheltuielile IT pentru serviciile interne se reduc în toate industriile, iar companiile nu ţin pasul cu creşterile salariale. Drept urmare, companiile vor cheltui mai mult pentru a păstra mai puţin personal şi vor apela la firmele de servicii IT pentru a completa golurile", explică Lovelock.

Metodologia Gartner de estimare a cheltuielilor IT se bazează în mare măsură pe analiza riguroasă a vânzărilor efectuate de peste o mie de furnizori pentru întreaga gamă de produse şi servicii IT. Gartner foloseşte tehnici de cercetare primare, completate de surse secundare de cercetare, pentru a construi o bază de date cuprinzătoare cu date despre dimensiunea pieţei pe care să îşi bazeze prognoza.

Foto: Pexels