În decorul minimalist, proaspăt renovat al sălii „Regina Maria” din hotelul InterContinental Athénée Palace Bucharest, miercuri, 8 martie, top managementul fintech-ului polonez Blik au lansat compania, în mod oficial, pe piața locală.

Blik, lider pe piața de sisteme de plăți din Polonia, a dezvoltat o soluție de plăți digitale, care sunt integrate în aplicațiile de mobile și internet banking ale băncilor. Cu alte cuvinte, soluția propusă de fntech funcționează pe principiul embedded finance, adică integrarea unor servicii sau produse financiare în cadrul altor produse și servicii oferite de entități din industria financiar-bancară. În cazul de față, Blik oferă băncilor, dar și jucătorilor din e-commerce o variantă de sistem de plăți, integrată în platformele de banking digital sau cele de cumpărături.

Cum funcționează Blik?

Blik este un sistem de plăți disponibil în aplicațiile de mobile banking, conectat la un cont bancar pentru care nu este nevoie ca utilizatorul să aibă un card fizic sau virtual. Acesta permite plata în magazine online și la terminale de plată tradiționale, precum și retragerea numerarului de la bancomate. Plata prin Blik presupune generarea unui cod de șase cifre unic și valabil timp de două minute în aplicația băncii, care este apoi introdus online, la un terminal sau la un bancomat, pentru a iniția tranzacția. Ulterior, fiecare tranzacție este confirmată în aplicația mobilă a băncii.

Dariusz Mazurkiewicz, Președintele Consiliului de Supraveghere al Blik România și Președintele Consiliului Polonez de Administrație al Standardelor de Plăți, a menționat că fintech-ul nu oferă o aplicație de sine stătătoare pentru consumatori sau un wallet, din contră soluția lor se va regăsi în platformele băncilor. Tocmai pentru că nu vor să interacționeze cu relația dintre utilizatori și bănci, ci să vină în ajutorul acestora.

Blik nu colectează datele utilizatorilor, pentru că soluția lor este integrată cu sistemele informatice ale băncilor.

Blik este în prezent cea mai populară modalitate de plată din Polonia. În cei opt ani de prezență, compania a ajuns la 26 milioane de aplicații mobile bancare înregistrate în și 13 milioane de utilizatori care fac plăți în mod regulat în fiecare lună. Din 2015 până la sfârșitul anului 2022, în sistem au fost finalizate aproape 2,8 miliarde de tranzacții în valoare de 78,7 miliarde de euro.

Sistemul Blik a ajuns foarte popular în Polonia, după cum arată măsurătorile făcute de compania de analiză a datelor Kantar. La finalul lunii decembrie a anului 2022, 96% dintre utilizatorii aplicațiilor bancare au declarat că sunt familiarizați cu Blik, iar 49% l-au ales cel mai adesea ca modalitate de tranzacționare.

Anul trecut, Blik a înregistrat cel mai mare indice Brand Power, care a ajuns la 44%. Acest rezultat este de două ori mai mare față de cel al altor companii cunoscute din categoria sistemelor de plată, precum Mastercard și Visa.

De ce România?

Blik România a fost înscrisă în Registrul Comerțului la începutul lunii decembrie a anului trecut. În martie 2023, consiliul de conducere al Blik România, condus de Ryszard Drużyński, în calitate de Președinte, va depune o cerere la Banca Națională a României (BNR) pentru aprobarea sistemului de plăți Blik în lei. Odată cu obținerea avizului legal al autorității de reglementare și demararea operațiunilor, sistemul de plată Blik va fi decontat în RON și va fi disponibil tuturor cumpărătorilor și emitenților care au un cont BNR deschis, cu acces la sistemul ReGIS.

Strategia Blik pentru România vizează introducerea sistemului de plăți prin cod Blik pentru toate metodele de tranzacție – online, POS și bancomate. În prima fază, operatorul de sistem se va concentra pe implementarea soluției în comerțul electronic.

„România are una dintre cele mai importante economii digitale din Europa Centrală și de Est. Mobile bankingul și comerțul electronic se află la un nivel foarte înalt de dezvoltare, iar clienții sunt pregătiți și își doresc să folosească servicii de plată moderne. Potrivit Statista, numărul utilizatorilor de comerț electronic din România va crește cu 16%, până la aproape 11 milioane până în 2025 ceea ce înseamnă un adevărat potențial de dezvoltare pentru Blik Dorim să le oferim utilizatorilor locali de aplicații mobile bancare o metodă de plată rapidă, confortabilă și, în special, sigură pentru cumpărături online”, spune Ryszard Drużyński, Președintele Consiliului de Administrație al Blik România (foto).

Un avantaj al fintech-ului este dezvoltarea unei echipe locale, care să participe activ la ecosistemul financiar din România. În același timp, echipa locală va beneficia de know-how-ul companiei mamă, care are deja experiența necesară pe piața poloneză, într-un ecosistem mult mai dezvoltat ca cel local.

La conferința de lansare Blik a fost prezent și Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația, care a menționat că vede competiția ca pe una sănătoasă, mai ales că Mastercard este și partenerii strategici ai Blik în Polonia. Cele două companii au colaborat pentru a oferi utilizatorilor posibilitatea de a plăti contactless oriunde în lume, cu ajutorul sistemului de plăți dezvoltat de fintech-ul polonez. Cosmin Vladimireascu a subliniat că este nevoie de soluții de plată diverse, pentru că, în România, în continuare „8 din 10 tranzacții sunt făcute cu cash.”

Ce urmează?

La finalul conferinței, am stat de vorbă cu Ryszard Drużyński despre următorii pași. Acesta a spus că băncile sunt pregătite pentru ceea ce semnifică embeded finance:

„Sunt interesate de soluție și au început să își construiască propriile strategii de cooperare cu fintech-urile, nu doar cu noi, ci și cu alții. Spre exemplu, în Polonia este o piață foarte diferită și dezvoltată, pentru că sunt mai multe servicii embedded în aplicațiile de mobile banking. Credem că putem ajuta în această direcție și de aici decizia de a porni la drum cu segmentul de e-commerce, pentru a arăta beneficiile soluției oferite de noi.”

Ryszard Drużyński a menționat că exploratorii cu jucătorii din ecosistemul financiar au avut deja discuții, iar aceștia au fost deschiși la oportunitățile oferite de Blik. L-am rugat pe Președintele Consiliului de Administrație al Blik România să îmi spună mai multe despre strategia lor privind lupta cu cash-ul. Acesta a explicat că utilizatorii așteaptă o alternativă la actualele metode de plăți, potrivit cercetărilor de piață pe care le-au făcut în România. 36% dintre cei chestionați afirmă cu tărie că vor folosi sistemul de plată Blik. Cercetarea de piață a fost făcută pe un eșantion reprezentativ de 600 de consumatori.

Mulți dintre cei chestionați au spus că sunt neîncrezători să își folosească cardurile în magazinele online, pentru că nu vor să își dea datele personale și de aceea plătesc cu cash. Din acest motiv, echipa Blik România este încrezătoare că poate să convertească tot mai mulți utilizatori să folosească metodele de plată moderne, oferindu-le soluția dezvoltată de ei, prin intermediul aplicațiilor de mobile banking.

Odată depusă cererea de autorizare la BNR, orizontul de aprobare este de aproximativ șase luni, după care am putea vedea soluția în aplicațiile de mobile banking ale băncilor din România.