De câte ori ați uitat portofelul acasă în ultimele luni și ați realizat că nu mai aveți nevoie de el, ci doar de telefon? Ne verificăm, în medie, de 58 de ori pe zi telefonul. Realizăm că am uitat portofelul acasă după jumătate de oră, pe când telefonul uitat ar fi descoperit în mai puțin de cinci minute.

Telefonul a devenit un instrument bun la toate, inclusiv la plăți. De aceea nu mai simțim nevoia portofelului și a cardurilor, pentru că plata cu telefonul sau cu ceasul au devenit obișnuință, ușurându-ne viața.

Acestea sunt doar câteva dintre avantajele digitalizării continue pe care am trăit-o în ultimii ani. Însă lucrurile nu s-au oprit aici, iar sistemul financiar-bancar traversează acum o perioadă fertilă, cea a transformărilor digitale, care conduce la apariția de noi servicii și produse complet digitale, astfel încât viața noastră, a utilizatorilor, să fie cât mai simplă și mai ușoară.

Serviciile bancare digitale deschid posibilități pe care nici nu le bănuiam, iar partea cea mai bună: nu trebuie să ne mai deplasăm fizic la bancă, nu mai avem nevoie de hârtii, nici măcar de semnătură. Totul se întâmplă online, de la simpla deschidere a unui cont bancar și până la accesarea unui card de credit sau chiar a unui credit de nevoi personale.

Există și un inconvenient, nu toate instituțiile bancare au aceeași viteză în implementarea soluțiilor digitale, astfel că ritmul variază de la bancă la bancă.

Pionierii digitalizării

Anul acesta am lansat un raport, Digital Banking Scorecard, care analizează gradul de digitalizare al principalelor bănci de pe piața românească.

După cum o să vedeți în raport, sunt trei bănci care reușesc să fie în prima linie a digitalizării din peisajul financiar-bancar local, cu scoruri de peste 70%.

+

Banca Transilvania are un scor de 97% în raportul Digital Banking Scorecard, bifând toate categoriile importante incluse în document. Au fost inclus în cercetare produsele digitale, oferta de carduri, experiența de utilizare, plățile, opțiunile de securitate și oportunitățile legate de open banking. Instituția bancară are o ofertă de produse și servicii pentru toate categoriile, reușind astfel că ofere utilizatorilor o experiență digitală completă, fără multe sincope.

BT Pay a depășit borna de doouă milioane de persoane care folosesc aplicația. Fiecare al doilea card emis de Banca Transilvania este în format digital, înrolat în BT Pay. Recent a fost lansată o nouă funcționalitate în BT Pay, overdraft 100% online.

Pentru antreprenori, banca a lansat BTPOS App, despre care am scris aici, care transformă dispozitivul cu sistem de operare Android al unui comerciant în POS care acceptă plăți contactless cu cardul, telefonul sau cu alte accesorii de plată. 43.000 de firme au peste 80.000 POS-uri BT.

A crescut numărul de carduri emise: banca a ajuns la 4,8 milioane de carduri în portofoliu, dintre care peste 570.000 sunt carduri de credit.

+

O altă bancă care s-a concentrat foarte mult pe digitalizare este BCR, care are o ofertă digitală atractivă pentru persoanele fizice și pentru clienții IMM. Mai sunt câteva lucruri pe care instituția financiară le are în lucru, mai ales la capitolul opțiuni de securitate, precum schimbarea PIN-ului din aplicație sau securitatea bazată pe geo-locație, dar altfel scorul general în Digital Banking Scorecard este de 79%.

71% din creditele noi de nevoi personale acordate de BCR în T1 2022 au fost realizate pe flux 100% digital. Lansate în ecosistemul George în 2020, 71% din totalul cardurilor de credit și 78% din totalul produselor de tipul descoperit de cont sunt acordate acum prin George. 97% din conturile de economii și peste 50% din depozite sunt deschise prin George, iar peste 55% din sumele de credit rambursate anticipat (total sau parțial) sunt operate prin intermediul aplicației.

Peste 120.000 de companii înrolate în George pentru afaceri, la 6 luni de la lansare, platformă ce include un pachet complet: Digital Onboarding, Digital Overdraft și autentificare unică pentru operațiuni de business și personale

Peste 53 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii trei ani, dintre care aproximativ 8 milioane numai în T1 2022, în creștere cu 60% față de aceeași perioadă a anului trecut. BCR a implementat soluția de plată contactless în 16 orașe din România.

În acest moment, banca are două milioane de utilizatori de internet banking și mobile banking, dintre care aproape 1,45 milioane de utilizatori activi de George, în creștere cu 31% an pe an.

+

Cea de-a treia bancă care reușește să atingă un scor de 78% la cele 5 categorii analizate este CEC Bank, care este și una dintre instituțiile bancare cu o evoluție impresionantă în lumea digitalizării. Banca oferă utilizatorilor foarte multe produse și servicii digitale, reușind să ajungă un pionier al transformărilor digitale din sistemul financiar local.

CEC Bank și-a dublat numărul de utilizatori de Mobile Banking în ultimul an, ajungând la circa 300.000 de utilizatori. În medie, fiecare utilizator intră în aplicație pentru a-și verifica soldurile o dată la 4 zile și realizează operațiuni o dată pe lună. Pentru a oferi acces clienților mai repede și mai ușor la situația lor financiară, banca a relansat aplicația de mobile banking sub un nume nou – CEC App și cu un design îmbunătățit și funcționalități noi: creditare online. Din Mobile Banking se pot contracta credite de nevoi personale, printr-un flux scurt, fără documente suplimentare și cu acordare pe loc.

În noul CEC App, utilizatorii au acces cu un singur click pe ecran la toate informațiile despre conturile și produsele lor bancare. Totodată, prin funcționalitățile de open banking, clienții au acces la o situație financiară agregată a conturilor pe care le dețin la principalele bănci din sistem. Iar pentru conturile de la anumite bănci se pot iniția și plăți direct din CEC App. De asemenea, utilizatorii eligibili ai serviciilor de Mobile Banking pot aplica pentru creditul de nevoi personale direct din aplicație și primesc răspunsul și banii pe loc.

Tot din Mobile Banking se pot face o serie de operații utile pentru cei care vor să aibă control deplin asupra fondurilor lor, precum: modificări limite tranzacționare card sau blocarea temporară a cardului în caz de urgență, dar și modificarea PIN-ului, notificări Push și rambursări anticipate pentru ratele cardului de credit (aceste opțiuni fiind lansate luna trecută). O funționalitate utilă pentru cei care fac plăți în magazinle online, datele cardului pot fi copiate direct din Mobile Banking.

Recent, banca a lansat retragerile contactless la peste 550 de bancomate și multifuncționale de plată de generație modernă din rețeaua CEC Bank și permit retrageri și operațiuni fără introducerea cardului.

Funcționalitățile contactless sunt disponibile atât pentru clienții CEC Bank, cât și pentru utilizatorii de carduri emise de alte bănci care permit realizarea de tranzacții contactless la alte bancomate decât cele din rețeaua proprie. 

Tipurile de operațiuni ce pot fi efectuate contactless la bancomatele CEC Bank sunt: retrageri de numerar, interogări de sold, generarea de mini-extrase de cont sau plata facturilor, iar la multifuncționalele de plată (MFM-uri) se pot realiza și retrageri și depuneri în euro, precum și schimburi valutare.

Foto: Dreamstime