Numărul de dosare constituite la nivelul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în 2023 a urcat la 758, de la 658 în 2022, cel al soluţionărilor amiabile a scăzut la 555, de la 592 anterior.
Valoarea beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor cu băncile a depăşit 3,3 milioane de euro, conform datelor prezentate de CASLB, citate de Agerpres.
„Ceea ce ne bucură cel mai tare este că, dincolo de numărul de cereri pe care le primim la CSALB, am avut şi un număr record de dosare. Asta înseamnă că, din cererile primite din partea consumatorilor, băncile au fost de acord să transforme aceste cereri în dosare. Sunt peste 750 de dosare constituite pe parcursul anului 2023. Evident că o parte dintre cererile pe care le-am primit în 2023 se pot constitui în dosare în 2024 pentru că e o procedură de câteva săptămâni care se derulează de la momentul în care primim cererea până când solicităm băncii intrarea în procedură de soluţionare alternativă, până se desemnează conciliatorul şi până se ajunge la o soluţie evident. Ceea ce este foarte important de menţionat este că băncile sunt dispuse să negocieze. Motivele sunt unele evidente, procedura de soluţionare alternativă versus cea din instanţă este mult mai scurtă. Avem la dispoziţie, potrivit prevederilor legale, 90 de zile pentru soluţionarea unui dosar. Ceea ce se întâmplă în instanţă ştiţi foarte bine că durează mult mai mult. O procedură formalistă în instanţele de judecată de drept comun durează minimum un an şi jumătate - doi, până chiar la şapte. Au fost dosare care au durat chiar şi şapte ani până când s-au soluţionat", a spus Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
CSALB a primit, anul trecut, 2.932 de cereri de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.885 cereri) şi IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. Începând din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu instituţiile de credit.
Citește și:
În 2023, băncile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decât în 2022. Astfel, s-au format 754 de dosare de negociere cu băncile şi doar 4 cu IFN-urile.
Doar în 8 din 100 de negocieri părţile nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatori şi nu s-au înţeles. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienţă a concilierii de la înfiinţarea CSALB (92%).â
Alte 555 de înţelegeri între consumatori şi bănci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin înţelegere directă, după ce consumatorii au trimis cererile către CSALB. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva şi fără aportul unui conciliator al Centrului sau care nu ţineau de condiţii ce puteau fi negociate, cum sunt cererile de ştergere a înregistrărilor în Biroul de Credit.
Citește și:
Timpul mediu de negociere cu banca anul trecut a fost de 24 de zile. Deşi, conform legii (OG 38/2015), timpul maxim de găsire a unei soluţii prin conciliere este de 90 de zile şi poate depăşi acest termen în cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea soluţionării alternative la instanţă a crescut constant în ultimii ani.
Cele mai rapide înţelegeri au fost finalizate în 2023 într-o singură zi (14 cazuri) sau în două zile (37 cazuri). Au existat şi 31 de negocieri mult mai dificile, care s-au încheiat după mai mult de 100 de zile.
Conform CSALB, peste 11,3 milioane de euro reprezintă suma totală a beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor purtate între 2016-2023 în cadrul entităţii. Cea mai mare sumă rezultată din negocieri s-a înregistrat anul trecut, de 3,3 milioane euro, cu peste 60% mai mare decât în 2022.
Citește și:
În medie, un consumator a obţinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtată anul trecut. De altfel, beneficiile de până în 5.000 de euro reprezintă jumătate dintre înţelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezintă diminuări ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobânzii, scăderea ratelor şi chiar ştergerea întregii datorii (în cazuri dificile).
Peste 500 de procese purtate în instanţele din România au fost soluţionate amiabil în ultimii trei ani, în cadrul CSALB. Băncile şi judecătorii au propus consumatorilor soluţionarea alternativă, prin conciliere, de la primul termen de judecată.
Astfel, consumatorii au redus timpul în care şi-au rezolvat problema (de la câţiva ani în instanţă, la o medie de 30 de zile în ultimii ani, în cadrul CSALB) şi au beneficiat de gratuitatea concilierii pentru persoanele fizice, în schimbul cheltuielilor pe care le implică un proces.
Citește și:
„Noi încercăm să declanşăm organizarea unei serii de evenimente cu ajutorul magistraţilor, şi vorbesc aici de judecători, care să aducă la cunoştinţa consumatorilor, atunci când ajung în instanţă, şi vor să recurgă la această metodă de soluţionare clasică, faptul că există această procedură de soluţionare alternativă...Evident că este şi în favoarea acestora, a judecătorilor. Reducerea numărului de litigii din instanţă înseamnă degrevarea instanţelor cu numărul respectiv de dosare. Deci dacă vreţi putem să punem şi problema aşa: instanţele au fost degrevate de 502 dosare în ultimii ani. Consumatorii nu ştiu de existenţa Centrului de Soluţionare Alternativă. Informaţia venită din partea unui magistrat nu face decât să crească încrederea consumatorului că această variantă este o variantă fezabilă, eficientă şi în favoarea şi a lui şi a băncii şi a judecătorului", a spus Alexandru Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Citește și:
Foto: Dreamstime