Acum 30 de ani, începea povestea Băncii Transilvania. Istoria acesteia s-a născut datorită a 46 de fondatori, în cea mai mare parte clujeni, care au pus împreună un capital de 2 milioane de dolari.
Primii clienți au fost chiar fondatorii băncii, dar și familiile, prietenii și vecinii. S-a început cu o singură unitate, Sucursala Cluj, și cu o echipă de 13 persoane, dintre care o parte este și azi la BT.
Cei mai întreprinzători ani
România anului 1994 era destul de gri.
„Era după câțiva ani de la Revoluție, visam doar la Uniunea Europeană. Democrația și capitalul românesc erau la început. Bankingul era cu totul altul, era doar despre credite și depozite pentru că inclusiv cardurile și bancomatele au apărut ulterior. Erau însă și multe oportunități pentru că economia și țara erau în plină tranziție de la sistemul centralizat - în care totul era deținut de către Stat - la un model descentralizat, bazat pe proprietate privată”, spun, într-un mesaj comun, Horia Ciorcilă, Președinte al Consiliului de Administrație și Ӧmer Tetik, CEO al BT.
Acești 30 de ani au însemnat cele mai mari transformări pentru România - în economie, tehnologie, stil de viață, nivel de trai și educație financiară -, iar toate acestea au avut legătură cu bankingul, care a contribuit esențial la schimbare.
Pentru Banca Transilvania, perioada a fost o oportunitate, dar și o provocare de a ține pasul cu toate schimbările din societate. Apoi, UE a adus un suflu nou, cu piețe libere și cu finanțări care au contribuit la dezvoltarea țării, la creșterea nivelului de trai, dar și la accentuarea concurenței, inclusiv în rândul băncilor. Cu alte cuvinte, BT a crescut într-o perioadă care înseamnă cei mai întreprinzători ani din istoria României.
De la 15.000 de clienți, la peste 4 milioane
Mesajul top managementului BT continuă și arată care sunt realizările din toți acești ani, care au scris istoria băncii: extinderea în România (în 1994 aveau 5 unități), listarea la bursă, creșterea constantă a numărului de clienți (în 1994, lucrau cu BT cam 15.000 de clienți).
A urmat adaptarea strategiei de business la contextul economic ulterior crizei financiare din 2008. În ultimii zece ani, au accelerat creșterea ca grup financiar prin achizițiile de bănci și investițiile în tehnologie, care au validat modelul actual de business, bazat pe volume mari.
„Povestea succesului BT are la bază, în mare parte, curajul, încrederea și optimismul. E important de spus că în primii 21 de ani de existență banca a acordat acționarilor dividende doar în doi ani, în 1998 și 2009, în rest capitalizând întregul profit ca să ne dezvoltăm și să ajungem aici. Banca Transilvania avea acel spirit antreprenorial care ne-a dat avântul să facem pasul spre piața de capital, să fim prima bancă listată la Bursa de Valori București. În plus, suntem una dintre companiile care au calificat România la statutul de piață emergentă, acum câțiva ani. Listarea la bursă ne-a oferit oportunități de creștere, ne-a ajutat să atragem resurse și ne-a oferit infrastructura datorită căreia am ajuns o companie cu peste 53.000 de acționari”, mai arată cei doi oficiali ai BT.
Banca a ajuns cel mai mare finanțator al economiei, dar și cea mai mare bancă din țară și din Europa de Sud-Est, cu 21% cotă de piață, peste 4 milioane de clienți, 10.000 de angajați, peste 500 de sedii și soluții de banking online de ultimă generație.
Susțin peste 400.000 de antreprenori - de la companii mari, IMM-uri, la start-upuri, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din România, care contribuie anual cu aproximativ 1% din impozitul pe profit pe care îl plătesc toate companiile din țara noastră.
„Vom fi aici să susținem dezvoltarea țării și economiei, să contribuim la creșterea culturii antreprenoriale, prosperității oamenilor și incluziunii financiare. Suntem conștienți de rolul pe care îl avem în România, avem planuri mari pentru viitor. Suntem recunoscători fondatorilor, acționarilor, clienților și echipei de ieri și de azi pentru contribuția la una dintre cele mai frumoase povești din antreprenoriatul românesc, Banca Transilvania”, se mai arată în mesajul celor doi.